Gå til innhold

raskere filover over nettverk, hvordan?


Anbefalte innlegg

hei.

 

Sliter med å få noe særlig fart på hjemmenettet.

Har en Boxee Box som er koblet til router med kabel, og en stasjoner maskin som er trådløst på nett. Hva kan jeg gjøre for å få opp hastigheten på filoverføringen fra pc til Boxee? Pr i dag går det såpass sakte at det er å foretrekke å bære den eksterne HD'en i mellom.

 

Går mye raskere å laste ned fra nett enn det går internt på nettverket.

 

PC'en kjører win7

54mbit trådløskort

Router skal klare 108mb.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kunne du jo opplyst om dem tingene i første posten ;)

 

Regnet med det var overflødig info da jeg sa at det gikk mye raskere å laste ned enn å overføre internt ;)

 

Men har noen peiling hvor flaskehalsen ligger? Hadde vært greit å kunne overføre 1GB på noen minutter istede for 1,5 time......

Lenke til kommentar

Er samme resultat om boxee er trådløs eller ei, så kabelen er det ikke.

 

Den eneste metoden jeg har fått til å overføre kjapt med er om jeg lager en torrent. Da går det unna.

 

Men om jeg drar ei fil i utforsker til en nettverksstajon går det som sirup.

 

Hva er det med windows og nettverk?

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Når du sier 108Mbit på den trådløse ruteren, så høres det ut som et 802.11G 54Mbit nett, med teoretisk max ut og inn samtidig. Det er typisk markedsføring. N-rutere er 300Mbit, men det er samme triksing med tall der.

 

Raskeste teoretiske overføring av 1GB under ideelle forhold er ca. 189 sekunder (litt over 3 minutter). Her er det en faktor fra byte til bit på ca. 10 isteden for 8 på grunn av protokollmessig signalgang som skjer i tillegg til filen du overfører. I praksis får du typisk mellom 50% og 20% av denne farten pga. signalkvaliteten mellom nodene, forstyrrelser fra andre nett og andre typer enheter som gir radiostøy, og andre faktorer.

 

Dermed bør 1GB gå på et kvarters tid enten mellom din PC og ruteren, eller mellom Boxee og ruteren. Men her støter du på en ekstra forstyrrelse: du har 2 trådløse enheter aktiv på ruteren samtidig.

Hvis ruteren kan snakke med PC og boxee på hver sin kanal burde det gå raskere, men når de snakker på samme kanal vil boxee og PC'en forstyrre hverandres signaler.

Når en fil overføres går det ganske aktiv signalering mellom enhetene, og derfor vil de forstyrre hverandre mer da enn ellers.

 

For å illustrere: jeg har trådløs 2.4GHz mus på en maskin, og har tidligere pleid å overføre filer trådløst fra den maskinen til en laptop. Ruteren står like ved maskinen med den trådløse musen. Da mister musen kontakt, blir treig og uresponsiv, det starter med filoverføringen, og blir bra igjen når den er ferdig. Senderen i musen er den svakeste enheten.

 

Enkelt sagt kan det bli så mye forstyrrelser at den ene av enhetene dominerer ruteren, mens den fjerneste enheten kun får smuler av båndbredden den ville hatt hvis den opererte alene. Det fører også til litt forstyrrelser på den enheten som får best fart. Ruteren prøver å både gi og ta med samme hånd, det går saktere.

 

Det du kan gjøre er å bytte til en dualband ruter, og f.eks. bytte nettkort i den stasjonære.

Du bør kunne teste dette ved å kjøre boxee på kabel til ruteren, og forsikre deg for at den ikke prøver å kommunisere trådløst mens du tester. Akkurat den biten er det mange som glemmer, men det er hele poenget.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...