Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsmiljøloven og tilrettelegging for nattarbeid i hotellbransjen

Sinnaman

Anbefalte innlegg

Etter å ha lett en god stund har jeg fortsatt ikke sett noe om dette på norske sider så jeg tillot meg selv å opprette en ny topic her, håper noen kan stille med litt kunnskap.

Jeg er ansatt som nattevakt i resepsjonen på et middels stort konferansehotell i Akershus. Jeg jobber for tiden tilnærmet heltid, og opplever flere ganger i uken at jeg jobber alene på natt, dette er avtalt ift. vaktplan, etc..

Det jeg lurer på, er om det er noen avsnitt i arbeidsmiljøloven eller andre liknende tekster som definerer regler rundt det å jobbe alene på natt?

I mitt tilfelle har jeg rundt 250 rom jeg må holde styr på, med opp i mot potensielt 500 gjesters liv på samvittigheten. Jeg må ved en eventuell brannalarm alene påse at alle gjester kommer seg ut av hotellet raskest mulig. For å gjøre saken enda bedre så har jeg en pålagt oppgave i sjekklisten min (låserunde) som medfører at jeg må forlate resepsjonsområdet i omkring 10-15 minutter hver natt. Forvarselet går (så vidt jeg vet) 3 minutter før brannalarmen trigges ved en eventuell varslerutløsning. Alarmanlegget ligger bak resepsjonen, og det er lett å høre forvarsel så lenge man er i lobbyområdet - men kanskje ikke over alt jeg går for å låse om natta, og jeg har så langt ikke hatt forvarsel mens jeg har vært på låserunde, gud skje lov.

Kan jeg med juridisk hjemmel kreve av arbeidsgiver at jeg aldri skal jobbe alene, eller eventuelt kreve oppgradering av alarmsystem/telefonanlegg så jeg kan reagere på et eventuelt forvarsel uansett hvor på bygget jeg måtte befinne meg? Vil anta at dette avhenger av hotellets størrelse og belegg, men jeg har ved flere anledninger hatt ansvar for over 200 gjester alene, noe jeg ikke akkurat føler meg komfortabel med.

Dette begynner å gå meg litt på nervene for jeg vil nødig forsure forholdet til arbeidsgiver ved å stille urimelige krav. Jeg har drøftet dette med min nærmeste sjef men har foreløpig ikke fått noe tilfredsstillende svar.

Trenger tyngre skyts!

Mvh.

Bekymret Nattevakt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei nattevakt har desverre blitt regelen framfor unntaket både på hotell og institusjoner.

Det står lite om det du spør om i arbeidsmiljølova, for å finne svar på dette så må du inn i brannlova.

Det står i forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn § 3-5 at overnattingssteder med meir enn 50 sengeplasser skal ha nattevakt, men det er ikkje lagt opp krav om antall nattevakter.

Hjemmla i samme forskrift samt i internkontrollforskrifta så er det stillt krav til at at eigaren av bygget skal dokumentere (skriftlig) at sikkerheita er god nok. Det skal blandt anna utarbeidast ei risikoanalyse der huseigaren aksepterer risikoen som foreligger i dag (det vill alltid være ein viss risiko i alle bygg). Du bør derfor be om å få sjå risikoanalyse for å sjå om hotellet har tenkt på problematikken med at nattevakta også har fått andre oppgåver.

Det er også stillt krav om brannvernopplæring av alle ansatte, personer med nøkkelroller som f.eks nattevakten skal ha egne instrukser.

On topic men ikkje juridisk:

Men når det er sakt så trur eg ikkje du har like stor grunn til bekymring som du trur. Hotell som er så store har ofte andre sikkerheitssystem i tillegg som f.eks sprinkleranlegg, røykluker som sørger for at trapperomma er røykfrie, osv.

I tillegg skal alle hotellromma være utført som eigne brannceller som skal kunne holde brannen inne på det rommet i minst 30 min før brannen sprer seg.

Dersom brann oppstår så vil din jobb som nattevakt vil være å passe på at dei øvrige gjestane kjem seg ut og i tillegg informere brannvesenet når dei kjem fram. Det er ingen som forventer at du skal ta deg inn på det hotellrommet der brannen oppstod for å slukke eller redde ut gjesten på det rommet. Du skal ikkje utsette deg sjølv for fare ved å gå inn i røykfylte rom, det er brannvesenet sin jobb.

Det vil derfor være av liten betydning at du ikkje vil høyre forvarselet då brannalarmanlegget vil gå i alarm etter 3 min (som ditt anlegg tydeligvis er innstilt på). Når brannalarmen går så vil du høyre det uansett kvar på hotellet du er. Hensikta med forvarselet er å gi deg tid å sjekke kvar alarmen er utløyst og eventuellt stoppe alarmen før du vekker dei andre gjestane eller at brannvesenet blir varsla dersom anlegget er kobbla direkte til brannvesenet.

Så den største konsekvensen dersom du ikkje er i lobbyen ved alarm vil være at brannvesenet blir tilkallt og at alle gjestane må evakuere fordi du ikkje kunne bruke forvarselstida til å eventuellt avklare situasjonen før brannalarmanlegget gjekk i full alarm.

Lenke til kommentar

Jeg velger å se bort i fra kommentaren din Herr Brun, jeg har faktisk full oversikt over hva som er mine ansvarsoppgaver. Jeg sier bare at jeg mangler et stødig argument for å kreve flere folk på jobb da jeg ved en eventuell falsk brannalarm må rekke å avstille forvarsel før alarmen går, og dette blir ganske umulig hvis jeg i en gang hver natt må forlate resepsjonen i opptil 10 minutter av gangen. Hvis denne brannalarmen går på ordentlig midt på natta er det ganske kritisk for meg da samtlige gjester på hotellet må ut av rommet (og kanskje helt ut i en kald norsk vårnatt, iført hva enn de har klart å raske med seg) og bli utsatt for den psykiske påkjenningen som kommer av å våkne midt på natta til at brannalarmen uler. Vil også anta at det finnes muligheter for bøter fra brannvesenet om de skulle rykke ut til noe som skulle vise seg å være en falsk alarm som kunne vært avstilt.

Jeg har flere ganger fått høre av tilfeldige kilder at "jeg tror det finnes en regel som sier noe om at det må være minst to stykker på nattevakt hvis hotellet er så og så stort", og fant ikke noe om dette på nett. Det var i grunn derfor jeg endte opp her. Men tusen takk til The Avatar for saklig respons. Natta!

Lenke til kommentar

Det er desverre ingen lov som krever to nattevakter, det er opp til eigaren av bygget å sørge for at sikkerheita er god nok.

Det er defor hotellet som må ta stilling til om det lønner seg å ha to nattevakter på jobb eller om det er nok med ei nattevakt med dei utgiftene som det kan medføre.

Dersom du skal argumentere for at det bør være to nattevakter så kan du begrunne det i den økonomiske kostnaden ved ein unødig brannalarm. Mange av gjestane vil kunne kreve kreve å få avslag i prisen eller i værste fall nekte å betale.

Brannvesenet vil ikkje gi bøter, men dei har muligheit for å kreve sine utgifter med utrykkninga dekka. Men dette skjer vanligvis berre dersom det blir eit gjenntakande problem med unødige alarmer.

Dersom det er ein reell brann eller nokon har slått ut ein manuell melder så blir det ikkje sent rekning.

Eg veit også at enkelte hotell har gjort det slik at det gjennom mesteparten av natta er fleire personar på jobb, då ofte i den forma att bartenderen i hotellbaren er på jobb ein time lenger utover natta og at kokken som skal lage frokost starter ein time tidligare på morgonen. Då vil nattevakta kun være åleine nokre få timar i løpet av natta.

Ein anna måte du kan kompansere på er dersom brannalarmanlegget blir kobbla opp mot ein mobiltelefon (arbeidstelefon) slik at du får med deg forvarselet sjølv om du skulle være ein anna plass på hotellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet forslag kan jo være at hotellet tar kontakt med et vaktselskap som har vektere man kan ringe til i løpet av natten ved behov. Eller om man kobler brannanlegget direkte til en alarmsentral, der vekter også vil rykke ved en alarm og kan bistå med diverse oppgaver.

Det vil nok være mer lønnsomt enn å ansette en ekstra nattevakt.

Dette er tiltak som din arbeidsgiver kan iverksette for å gjøre din arbeidsnatt tryggere for deg og kundene.

Endret av Smootherman
Lenke til kommentar

Avatar har alt nevnt Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn:

"§ 3-5. Vakt eller annen overvåkning

På overnattingssteder, sykehus og pleieistitusjoner skal det være vaktordning som står i forhold til risikoen i objektet. I slike bygg med mer enn 50 sengeplasser skal det være fast nattevakt eller annen likeverdig overvåkning."

Merk at selv om siste setning i paragrafen sier at det som hovedregel skal være (minst en) nattvakt ved mer enn 50 sengeplasser, så sier første setning at vaktordningen (f.eks antall vakter, hvilke andre oppgaver en vakt kan ha, om og hvor lenge en brannalarm kan undertrykkes, osv) skal vurderes basert på risiko.

I tillegg til selve forskriften kan det være nyttig å se på veiledningen til forskriften:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...