AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hei. Jeg kvier meg seriøse nå for å melde en skadesak til forsikringsselskapet. Da dette blir den tredje saken min på under et år, da jeg har vert uheldig. Vedtak har variert fra medhold og avslag og jeg har godtatt avslagene, da det ligger innenfor vilkårene å gi avslag. Først litt om sakene: Sak 1: Sist år etter sommeren var jeg på tur til london. Pcen lå i min håndbagasje under reisen og lå oppi hattehyllen. Når jeg kom på hotellet og skulle brke den, var skjermen knust. Hvordan? Vet ikke, sannsynligvis under flytransporten. Meldte saken inn på reiseforsikringen og fikk medhold. Dette gjaldt en minipc og fikk betalt verdien på den. Ca 2500,-. Sak 2: I januar 2012, reiste jeg på tur til oslo. Da sendte jeg ved den vanlig bærbare pcen min med flyet som jeg bruker til skole og jobb. (Ikke noen minipc, da denne bruker jeg kun på reiser til utlandet). Jeg sendte pcen med flyet begge veier. På hjem turen gikk noe tydelig galt. Skjermen var knust når jeg fikk den utlevert som bagasje. Dumme meg leste ikke vilkårene, der det sto rimelig klart: verdigjendstander må passes ekstra nøye på og hver som håndbagasje. Så dette var i utgangspunktet et avslag, men meldte skaden inn siden jeg ikke visste om dette vilkåret. De sa det overnevnte og jeg godtok selvfølgelig avslaget. Var jo jeg som var idioten her. Derfor dekket jeg kostnadene for reperasjon selv. Sak 3: Etter dette skaffet jeg meg en innbo forsikring som blant annet dekket uhell/uflaks skader på gjenstander i hjemmet og utenfor. Også, idag. Klarte jeg å miste samme pc som jeg fikk avslag på i januar i bakken. Den var reparert på min bekostning før den falt selvfølgelig. Da første skade skjedde i januar. Nå er ikke bare skjermen knust, men harddisken klikker. Altså den må sannsynligvis bare vrakes da det blir for dyrt å reparere. Nå ser det faktisk endelig ut osm jeg har en sak som jeg kan få dekket her. Da den dekker uhell/uflaks, over hele verden noe som dette faktisk er. Men jeg kvier meg skikkelig for å melde den inn å det av flere grunner. Jeg har hatt flere saker på under et år. Høres merkelig, men alle historiene er jo sanne i sin helhet. Dette gjelder også skade 2 på samme gjenstand, noe som ikke er tull men som høres sikkert meget spesielt ut. For å hver på den sikkre siden har jeg selvfølgelig tatt bilde av skadene slik at forsikringsselskapet kan se om de vil det. Jeg har også kvittering. Selv om jeg opererer med 100% erlige og korrekte opplysninger i alle saker så synes jeg selv det blir vanskelig nå. Siden jeg har hatt så mye det siste året. Noen er mer ueheldig eller dumme enn andre. Jeg har tydeligvis hatt en uflaks periode her. Jeg snakket med en kundebehandler på generelt grunnlag om feks avslagssaker. De sa at de ikke brydde seg så mye om det, men si feks vis en kunde hadde 10 medhold i en kategori på feks en 5 årsperiode. Da begynner det å lyse rødt. Hva synes dere? Skal jeg dekke tapene selv, selv om dette er noe jeg faktisk kan ta på forsikringen? Jeg føler meg så dum og klosete siden det er forsikringsselskapet som må blø for dette eventuelt. Da jeg faktisk har en god sak nå. Hva anbefaler dere meg å gjøre? Hva tenker dere om de andre sakene min i forhold til denne nåværende saken? Vil dette få konsekvenser for meg senere? Jeg har aldri operert med feilaktige opplysninger overhode. Men burde undersøkt vilkårene nøye før jeg sender inn en sak. Takk for hjelpen. Anonym poster: 2f2e0f60b6dd5d4afc0216a9a8bf6872 1 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg skjønner dilemmaet ditt her; samme type skade (mer eller mindre da....) meldt inn 3 ganger i løpet av et år vil nok få selskapet til å løfte litt på øyenbrynene. Jeg har hatt et betydelig antall PCer, både privat og i forbindelse med jobb, de siste 15+ årene og har reist mye med dem rundt omkring i verden, og har aldri klart å ødelegge skjermen på en eneste en; hverken hjemme eller på reise. Så for meg (og sikkert også for forsikringsselskapet) høres ditt tilfelle veldig usannsynlig ut. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Hei. Takk for hurtig svar. Sak 1 med mini pcen kan jeg jo ikke forstå. Men sak 2 skulle jo egentlig aldri blitt meldt inn, da det var jeg som var dum nok til å sende den med flyet. Jeg burde forstått dette var uansvarlig. Men det at denne tredje saken omhandler sak 2, da det er samme gjenstand. Forstår jeg kan høres merkelig ut, men samtidig har jeg jo ikke gjort noe ulovelig her og gitt fakta hele tiden. Om jeg må dekke tapet for pcen selv så koster det jo mange tusen og det er jo penger som jeg sårt ville hatt dekket. Samtidig ser jeg jo selskapenes eventuelle reaksjoner. Jeg har som nevnt tatt bilde av skade da de ser tydeig at maskinen er ødelagt. Både fysisk og på skjermbildet. Så da burde det ikke hver tvil, dersom de tror jeg prøver å lure til meg penger. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. På en måte ser jeg jo at jeg egentlig bør melde det inn, da jeg har retten på min side. På en annen vil jeg ikke bli sett på som en mulig tulling/scamer av forsikringsselskapet. Vanskelig dette her. Jeg er student også så hadde sårt trengt denne dekningen. Å betale 8-10k for en ny maskin blir dyrt for meg. Anonym poster: 2f2e0f60b6dd5d4afc0216a9a8bf6872 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Om du har en kvittering for utført reparasjon av skaden PCen fikk i januar burde ikke dette være problematisk. 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Det er snakk om småpenger for forsikringsselskapet, de ser nok ikke to ganger på saken. Du gjør jo strengt tatt heller ikke noe galt. Man betaler jo for forsikring for at man ikke skal få noen uventede store økonomiske utgifter dersom man skulle være uheldig. Si du kan legge frem bevis for at maskinen ble reparert etter forrige skade og at du ikke kjøpte ny forsikring for å prøve deg igjen for å få ny pc. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Det er jo ikke sikkert du trenger helt ny PC en gang. Du sier harddisken "klikker" - avhengig av hva du mener med det kan det jo tenkes at du vil kunne slippe unna med bare en ny harddisk. Tror ikke du trenger være redd for å snakke med forsikringsselskapet - har du ditt på det rene så har du det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Dette er slikt som skjer, statistisk sett er det ingenting i vegen med at ein forsikringskunde aldri opplever ei einaste skademelding medan ein anna kunde har mange skademeldingar i året. (Det finnes dei som vinner i lotto fleire gongar på rad også). Så lenge du ikkje begår forsikringssvindel ved å lyge om skadane så har du ditt på det reine. Det verste som skjer er at dersom forsikringsselskapet mistenker svindel så vil dei sjekke opp saka ekstra nøye. Men så lenge du ikkje har svindla forsikringsselskapet så har du ingenting å frykte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå