Tastatur Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hei, jeg lurer rett og slett på om jeg kan kopiere lyd/klipp fra andre YouTube filmer og sette de sammen i min egen video uten å bli saksøkt? Må jeg evt. be om tilatelse? Lenke til kommentar
Jekay Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Du spør om lov til å bruke andre sine klipp, hvis de sier nei så gjør du selvfølgelig ikke. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 "Ja", men det gjelder kun enkelte filmer som er lisensiert under CC-lisensen. Ellers må du spørre. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Betre å spyrje først ja. Gjeld det videoar som andre har kopiert frå før av, så burde du spyrje likevel. Folk som kopierar andre sine videoar utan å spyrje først bryt ein uskreven regel. Eller det kan godt vere den er skreven. Eg veit ikkje. Uansett kva, du bør spyrje først. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Du kan ikkje bruke andre sitt åndsverk utan tillatelse, dette er nedfelt i andsverkslova. Det er to nevneverdige unntak, for det fyrste så er det ikkje straffbart å kopier eit åndsverk til ditt personlege bruk, men så fort du gjer verket tilgjengeleg for offentligheita så bryt du lova. Du har også lov til å sittere i frå verket i den grad det er formålstjeneleg. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Merk dog at ikke alt kvalifiserer til å være "åndsverk". Noens video av kompisen som fiser kvalifiserer vel neppe. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Åndsverksloven beskytter i første rekke åndsverk. For å bli definert som åndsverk kreves noe verkshøyde (det "litterære, vitenskapelige eller kunstneriske" verket må bære noe preg av opphavsmannens hånd og hode). Men det er verdt å merke seg at åndsverksloven gir spesiell beskyttelse til andre ting enn åndsverk, i de tilfellene kreves det ikke verkshøyde for beskyttelse. F.eks beskyttes ethvert fotografi av § 43a, og ethvert lydopptak og enhver film av § 45. Denne beskyttelsen er uavhengig av om fotografiet, lydopptaket eller filmen er et åndsverk eller ikke, kravet for beskyttelse er kun at man har laget fotografiet, lydopptaket eler bildet. "§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten. [...]" "§ 45. En tilvirker av lydopptak og film har, innen de grenser som følger av denne lov, enerett til å råde over opptaket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og å gjøre opptaket tilgjengelig for allmennheten. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html for hele Åndsverkloven. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Schooled. En lærer så lenge en lever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå