Gå til innhold

[Løst] Filter til Canon EF 16-36 II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer jo helt an på hva du trenger, det. UV-filter er bare bortkasta penger, en solblender gir mye bedre beskyttelse. Knuser du UV-filteret vil du bare ripe opp hele frontlinsen på objektivet med små glasspartikler, og UV-filteret kan sette seg fast.

 

Polafilter er nyttig for å fjerne refleksjoner, spesielt i vann. Det gjør f.eks det å ta bilder i en/etter en kraftig regnskyll mye lettere. Et ND-filter kan være lurt om du har lyst til å få tatt bilder med lang lukkertid eller åpen blender på tross av sterkt sollys.

Lenke til kommentar

Det er forstålig at menge er negative til UV-filter, selv så bruker jeg de minimalt i enkelte miljøer, skal du ha et sådan filter vil jeg anbefale enten et uv0 eller helst et rent beskyttelsefilter, men uansett hvilken du velger så koster de godt over 1000.- i Norge hvis du skal ha best mulig kvalitet, de rimelige som selges her i Norge kan gi kromatiske aberrasjon, fargestikk og refleksjon/flare. Til normal bruk er det bedre med en dedikert solblender som er tilpasset nevnte objektiv, den beskytter frontelementet for skader og du unngår refleksjoner/flare fra lyssterke objekter.

 

Et godt polariseringsfilter "PL"synes jeg er fint og bruke på solfylte dager for og få varmere farger i bildene samt unngå refleksjoner fra metaller/vann/glass, du mister et par lukkertider så man burde ikke ha dette filtret på hele tiden.

 

Et nøytralt gråfilter "ND" er kjempefint hvis man trenger lange lukkertider, spesielt hvis man skal ta bilder av vann for og få en tåkete effekt, synes også man kan få en "trolsk" effekt ved bruk av ND-filter i gammel skog, også hvis man skal filme er det lurt å bruke det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

PL filtret er ok, men du burde få veldig veldig VELDIG god pris av JP, maxsaver som jeg kjøperfilter fra ligger de på ca 400Nkr ink frakt + mva, dessverre utsolgt i 82mm :)

 

Variabelt nd-filter er bra da kan man selv justere trinnløst styrken man vil ha, det andre settet nd-filter synes jeg så litt suspekt ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Altså...

Hvis du ikke vet hva du vil med bildene dine så vent med kjøp av filter. Hør på rådene du har fått med solblender. Bruk denne i steden (som beskyttelse)

 

Når det gjelder ND filter så får du ikke automatisk wow-bilder med å knipse løs. Det kreves bruk av stativ da hovedformålet med ND filter ofte er å få lange lukkertider for å lage slørete effekter i vann etc. når lyset er såpass sterkt at man ikke får justert ned lukkertiden langt nok.

 

Hva slags bilder er du ute etter å ta?

 

Du skal vertfall uansett ha filter som har en diamter på 82mm til objektivet ditt.

 

Hvis du er fast bestemt på og kjøpe deg ND filter så kan du evt. kontakte meg. Jeg har to variable filtere til salgs, men disse er ikke rimelige bare så det er sagt :)

Dette tar vi på PM hvis du er interissert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...