Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemstilling om kloning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det moralsk forsvarlig for mennesker å skape liv på den måten?

Når du nevner kloning så minner det meg om da jeg skrev engelsk-oppgave om embryonisk stamcelleforskning. Mitt hovedtema var, som jeg nevnte ovenfor, hvorvidt det kunne forsvares å "leke gud" ved å ta eller skape liv i et laboratorium.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det fins veldig mange etiske problemstillinger innen kloning. Jeg hadde faktisk nettopp en biologitime om kloning der vi gikk gjennom mulighetene med kloning og hvilke etiske spørsmål som er aktuelle.

• Er det riktig av et menneske som trenger organtransplantasjon (f.eks nyre) å danne en klon av seg selv for å så ta organet fra klonen?
    • Det fins teknologi der man kan ta vekk gener slik at det nye individet ikke utvikler f.eks hjerne.
    • I denne situasjonen må man ha en surrogatmor og mange rike folk er nok villig til å betale kvinner fra den tredje verden en hel formue for å dyrke fram dette "misforsteret".

[*]Går det an for rikfolk å bruke denne teknologien til å velge ut hvilke gen de vil at barnet deres, er dette moralsk riktig?

http://www.forskning...knologi/kloning

på denne siden er det nyheter innen temaet. Kanskje dette kan hjelpe på veien?

Vi såg en episode med Schrödingers Katt fra 2001/2002 om dette temaet som du kanskje kunne prøvd å lete fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...