Gå til innhold

NLE Rig budsjett 4-50000

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal sette sammen en arbeidshest som skal brukes til video-redigering og daglig drift av et selskap. Jeg har gjort en del undersøkelser på hva som er "ok" hardware for jobben, men jeg har ikke klart å finne de beste løsningene.

Jeg har satt endel kriterier til hva jeg mener den skal takle, hvilken pris den skal ha, og det som er viktigst. hvor god den er til å rendre video (både med tanke på kvalitet og tid).

Programmene den skal bruke er(i all hovedsak):

- Sony Vegas 11 (GPU akselerert)

Rendring i Mainconcept 1080p til 4k

- Adobe After effects

- Photoshop CS5

- Illustrator

- Office 2010

Budsjettet er på 30000 eks moms, dvs rundt 40-50 tusen, men det kan overstige litt om det er snakk om veldig stor ytelsesforandring på 1000-lappen.

Det må også være plass til 3 1920x1200 monitorer i dette budsjettet.

Den bør ha forholdsvis god hastighet, og kunne bruke Live-Rendering 1080p i Vegas 11

Nedefor ser du hardware jeg har plukket selv, og jeg håper at dere her på forumet kanskje finner feil/mangler med det. Eller ser forbedringspotensiale utifra de kriteriene jeg har satt. Raskere for samme pris er ønskelig.

Kabinett:

Case Big Tower Cosmos II Black

Prosessor:

CPU Intel 6-Core i7 3930K (3.2GHz) S-2011 1333MHz 12MB Cache 64bit 130W 45nm Boxed WO Fan

Grafikk:

Dual PNY nVidia GTX580 1536MB PCI-E 2xDVI/HDMI HDCP PhysX CUDA GDDR5

Strømforsyning:

COOLERMASTER 1200W PSU Silent Pro Gold Modular/EU Cable 80+ Gold

Hovedkort:

ASUS RAMPAGE IV EXTREME

S-2011 X79 E-ATX 4xPCI-E Audio X-Fi GbLAN 4-Way SLI+CrossfireX DDR3 SATA3 USB3.0

Minne:

G.SKILL Quad Channel Kit 32GB 1866Mhz Designed for X79

Disk OS:

OCZ PCI Express Gen. 2 x4 SSD RevoDrive 3 X2 240GB RW:1500/1250 MB/s VCA2.0 TRIM SMART SuperScale Accelerator MAX IOPS:2300

Andre disker:

Harddisk 2.0TB Barracuda Green SATA 6GB/s 5900rpm 64MB 3.5"

CPU-kjøler:

Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

Vifter: Case Fan Xcalibur High Air Flow Fan 120mm Barometric Ball Baring & Removable Fan Blades PWM Ultra Quiet

Skjerm:

3x Monitor 24" Wide LED S24A450BW 16:10 Black VGA/DVI Height Adjust/Pivot

Jeg håper at noen med erfaring innen NLE rigger kan gi meg en peker i riktig retning, eller hjelpe meg å forstå hvordan et slikt system fungerer.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• GPU-aksellerering fungerer kun over 1 GPU, sleng inn en billig G210 eller lignende for skjerm #2 og #3
  • Xeon-prosessor og ECC-RAM bør være høyt på lista her for stabilitet
  • RAM raskere enn 1333MHz for LGA2011 er penger i dass.
  • PCIe-SSDer er ikke kjent for stabiliteten sin, kjøp da heller en Intel 520 eller to om man skal kjøre en database.
  • Kjøp 7200RPM-HDDer, mye raskere, samme pris og minimale forskjeller i strømforbruk.
  • H100? Hvorfor ikke bare kjøpe en H60 eller lignende?
  • Du vurderer vel ikke å overklokke en jobb-PC som tydeligvis er avhengig av stabilitet?
  • TN-panel for bilde- og video-redigering? ER DU FULLSTENDIG GAL?

Endret av arni90
Lenke til kommentar
  • GPU-aksellerering fungerer kun over 1 GPU, sleng inn en billig G210 eller lignende for skjerm #2 og #3
  • Xeon-prosessor og ECC-RAM bør være høyt på lista her for stabilitet
  • RAM raskere enn 1333MHz for LGA2011 er penger i dass.
  • PCIe-SSDer er ikke kjent for stabiliteten sin, kjøp da heller en Intel 520 eller to om man skal kjøre en database.
  • Kjøp 7200RPM-HDDer, mye raskere, samme pris og minimale forskjeller i strømforbruk.
  • H100? Hvorfor ikke bare kjøpe en H60 eller lignende?
  • Du vurderer vel ikke å overklokke en jobb-PC som tydeligvis er avhengig av stabilitet?
  • TN-panel for bilde- og video-redigering? ER DU FULLSTENDIG GAL?

Takker for svar, hvordan panel mener du jeg bør bruke, jeg er ikke gal, men har ikke mye peiling på NLE.

Lenke til kommentar

U2410 eller ZR24W er forslag på gode 1920x1200-skjermer med nøyaktig fargegjengivning. Jeg har heller ikke voldsomt med peiling her, men jeg vet/forstår at nøyaktig fargegjengivning og stabilitet er førstepri for en arbeidsmaskin. Ville egentlig tenkt å kjøpe en ferdigbygget fra Dell, mest grunnet rask/sikker service.

Lenke til kommentar

U2410 eller ZR24W er forslag på gode 1920x1200-skjermer med nøyaktig fargegjengivning. Jeg har heller ikke voldsomt med peiling her, men jeg vet/forstår at nøyaktig fargegjengivning og stabilitet er førstepri for en arbeidsmaskin. Ville egentlig tenkt å kjøpe en ferdigbygget fra Dell, mest grunnet rask/sikker service.

Takk, jeg ser også at de anbefaler Quadro kort for Vegas, noen erfaring med disse?

Edit: Jeg leser flere steder at det ikke lønner seg å tenke på GPU basert aksellerering, og at man bør investere i bedre CPU en stund til, så jeg vurderer å gå over til Xeon og SR-2, samt bruke ATI HD 7970 eller vente på 7990.

Endret av Swoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...