Eddie123 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Denne er postet tidligere i Hovedkort kategorien, men fikk beskjed om at den passet bedre her.... jeg har en HP 750.no, med XP home, norsk. Kjøpte en Maxtor DV5000 160GB ekstern harddisk, installerte etter alle kunstens regler (firewire), og den fungerte perfekt. Så, etter et par måneder så virker den ikke lenger. Disken kom riktignok opp i utforsker med bokstav, men når jeg prøvde å gå inn på den sto maskina å tygde lenge, før jeg fikk en melding om at filer eller mapper kunne være skadet. Tok derfor å kjøpte et USB 2.0 kort og satte det i en annen maskin jeg har, med win 98. Der fungerte disken perfekt. Satte så et firewire kort inn i den samme maskina (nytt kort), og da virket den også perfekt. Satte USB 2.0 kortet i HP maskina... Nei, samme feil........ Reformaterte (etter MSBLAST viruset), satte det nye firewire kortet i HP maskina... Nei, samme feil igjen !!! Hva er det som skjer? Kan da vel ikke være noe hardware feil som slår ut alle porter på 2 firewire kort og et USB kort? Må vel nevne at USB utstyr fungerer perfekt på HP maskina, bortsett fra den disken, altså---- Noen som har noen tips? Jeg har både gamle og nye drivere for den disken fra Maxtor, men ingen virker..... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Har du prøvd forskjellige pci-spor til USB2-kortet? Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Jada, det har jeg prøvd. Har prøvd både med det originale firewirekortet, det nye jeg kjøpte, samt USB 2.0 kortet. Virke rikke på HP maskina...... Men i Win98 maskina, DER virker det ...... Hmmmmm, aner ikke hva som kan være galt. Maxtor support har aldri vært borti noe lignende, de hevder det antagelig er et hovedkort problem, men det er jo rart, siden alt annet av USB utstyr jeg har virker. Har ikke prøvd annet firewire utstyr, siden jeg ikke har noe. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Litt famling her, men lar det stå til: Kan det være et IRQ-problem? Lite trolig da det sikkert ville forårsake frysing, men...sjekk i bios at alle IRQ står på auto slik at Windows får tildele. Sjekk også pci latency timer, sett den til 32 hvis den står veldig lavt. Ikke sikkert det er slike valg i bios på en "ferdigmaskin", men det kan vel være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Ja, jeg har sjekket IRQ, ingen konflikter i det hele tatt. Har også sjekket om det kan være problemer med delt IRQ, men hverken firewire kortet eller USB kortet deler IRQ med noe annet.... Det rareste er jo at det virket før, sluttet bare helt plutselig, og har ikke installert noe nytt i maskina heller, som skulle kunne skape konflikter.... Rart.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå