Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av bil, får ikke alle pengene :s

Titanium87

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett problem.

Jeg har solgt bilen min og skulle få 75.000 for den.

Jeg fikk 30.000 kontant og bekreftelse på at jeg skulle få 45.000 overført fra banken så fort dem fikk kopi av kontrakt og nytt vognkort.

Fredag ringte kjøper til meg og kjeftet meg opp og ned da en motor lampe hadde begynt og lyse. Han sa dette var noe jeg burde fortalt han om og nevnte også at giret hang seg.

Jeg hadde fortalt at giret kunne være litt "hakkete" mellom 3. og 2. men ikke på langt nær så ille som det han ville ha det til nå.

Motorlampa har jeg heller ikke sett før, så det er noe nytt nå etter bilen ble solgt (solgt onsdag 11.04).

Ringte banken i dag, og dem sa at torsdag (12.04) var lånet kanselert.

I kontrakten står det :

Bilen selges som den står, til (kjøper).

Det skal betales 30.000 kontant og 45.000 via lån i dnb.

Hva gjør jeg nå?

Har jeg i det hele tatt noen rettigheter.

Syntes heller ikke jeg skal "få tilbake bilen" nå som dem har kjørt rundt en ukes tid (å fått mer feil en den hadde da jeg kjørte den sist).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i og med at motorlampa kan lyse av tusen grunnar, so er det jo ikkje nødvendigvis ein alvorleg feil. Viss det er ein ubetydeligheit og dykk har ein kontrakt på at du skal få 45k frå lånet hans, so har han plutseleg eit problem for då skuldar han deg 45 tusen.

Endret av fig00r
Lenke til kommentar

Da sender du påkrav ("faktura") med betalingsfrist og opplysninger om restsum, hvordan betaling skal skje, og at du vil kreve forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 2 hvis kravet ikke er gjort opp innen 30 dager. Du kan ikke innvilge deg selv noen form for purregebyr for dette brevet.

Betalingsfristen bør være på 14 dager. Hvis du ikke har mottatt betaling eller hørt fra ham innen 14 dager sender du varsel om at du vil kreve saken tvangsfullbyrdet gjennom namsmannen dersom han ikke innfrir innen (nye) 14 dager.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge du opplyste til han om at det var en liten feil med giret så har han akseptert at feilen er der og kan ikke klage over at den blir forrverret. Det må han ta på egen kappe.

Som fig00r nevner kan motorlampa som lyser bety mye forskjellig og betyr ikke at han kan kreve noe som helst før han har sjekket hva den lyser for, og selv da er det lite sansynlig at han kreve noe.

Håper saken løser seg for deg. Hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar

Ja, klart han har rettigheter han også. Sett at ikke annet er avtalt (kjøpsloven er fravikelig med avtale) kan han dersom tingen har en mangel holde igjen så mye penger at han er sikret å få dekket sitt krav mot deg. Altså, om det er en mangel som du må rette, kan han holde igjen penger nok til at han kan få fikset det på verksted. Men ikke et rødt øre mer! Og dette forutsetter at det er en mangel. Dersom dette er ting du har informert om, er det helt klart ikke en mangel, og da har han åpenbart ikke rett til å holde igjen penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...