Gå til innhold

Film vs. Digitalt - Støy

Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg har begynnt å ta litt mer bilder med film i det siste. Særlig sorthvitt med film synes jeg ser meget bra ut, og noe av deg jeg faktisk liker veldig godt med bildene, er faktisk støy (eller korn som det gjerne kalles i film-verden).

På diverse fora rundt om i verden, er det også mange som liker effekten som kornene gir. Selv, liker jeg meget godt Ilford sin Delta ISO-400 film.

..., så derfor tenkte jeg at jeg skulle gjøre et lite prosjekt; kan jeg ta bilder med digitalt som ligner?

Det første jeg oppdaget, var at støyredusering i kameraet gjør støyen "stygg"; Den reduserer selvsagt støy i bildet, men den tar også bort alt som ligner de gamle "kornene" i film-verden. Støyfjerning må altså av.

Så jeg ender opp med følgende instillinger for å få noe som ligner ISO-400 korn;

• Støyfjerning; AV.
  • Sorthvitt
  • ISO; ca 1600 og oppover (ihvertfall på mitt E-PL2).
  • (helst raw selvfølgelig...)

Merk her at for å få støy som er nok til at det skal ligne på ISO-400 film, så må man altså opp i iso-verdier som er mye høyere (på et nyere kamera ihvertfall, sensor spiller jo stort sett en grei rolle her...).

Så til det interessante: Her er to bilder. Kan du se hvilket som er tatt med film, og hvilket som er tatt digitalt? Det digitale har fått litt justering av kontrast i etterkant.

Bilde #1:

post-8299-0-69878600-1334665756_thumb.jpg

Bilde #2:

post-8299-0-23518100-1334665763_thumb.jpg

Noen andre synspunkter på dette med støy/korn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er #2 som er digitalt - støyen virker mer statisk. men som Shirman, så finner jeg ikke støyen plagsom. Skal man først ha støy,så er dette et greit nivå å ligge på.

Når jeg ønsker støy i bildene mine, så tar jeg de gjerne på lav ISO allikevel, og så bruker jeg grain filteret til PS Elements istedet; det blir litt mer naturtro.

Lenke til kommentar

Tror bilde 1 er digitalt og bilde 2 er film, men synes forsåvdt at begge bilder var fine, og støyen absolutt ikke er noe problem, heller at det gir en ganske fin effekt.

Takk! ..., godt å se at andre er enig i at effekten er fin. ..., men du tar desverre (eller heldigvis?) feil.

Jeg tror det er #2 som er digitalt - støyen virker mer statisk. men som Shirman, så finner jeg ikke støyen plagsom. Skal man først ha støy,så er dette et greit nivå å ligge på.

Når jeg ønsker støy i bildene mine, så tar jeg de gjerne på lav ISO allikevel, og så bruker jeg grain filteret til PS Elements istedet; det blir litt mer naturtro.

Well done! Det er #2 som er digitalt.

Enig i at det finnes diverse filtere som gir fine effekter.., men samtidig liker jeg konseptet med å ta bilder mer eller mindre rett fra kameraet. - Det er på en måte litt mer utfordrende når man tar bildene. :-)

Lenke til kommentar

Jeg så at #1 var film med at det hvite i solbrillene ikke var utbrent, og at håret har detaljer i skyggen. Det digitale fotoet brenner vekk håret med en gang. Det er mange som glemer den utrolige dynamiske rekkeviden film har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...