DarrenShan Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hei, jeg har et spørsmål angående enkel fysikk som jeg ikke greier å finne ut av: Tenk deg at du løfter en stein. Arbeidet du utfører er da tyngden av steinen (i newton) ganger høyden du løfter. Men når du har løftet steinen til en bestemt høyde og holder den stille der, utfører du ikke noe arbeid, men likevel blir armene slitne. Men da utfører jo en arbeid! Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Du utøver ikke noe arbeid på steinen ved å holde den der, den får ikke noe økte potensiell eller kinetisk energi. Men selvsagt bruker du energi til å balansere steinen og denne energien forsvinner som varme fra musklene dine. Kunne du låst armen din i en posisjon slik at du slapp å bruke musklene, ville du ikke brukt noe energi for å holde steinen oppe, uten om energien som går til å holde deg i livet etc. Nøkkel ordet her er "på steinen". Musklene din utfører arbeid på omgivelsene, ved å varme de opp. Endret 17. april 2012 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Du får tenke slik.... er det egentlig en forskjell på om en stein ligger på ett bord eller om du holder den stille i samme høyde. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Armene dine jobber med å bremse/motvirke tyngdeakselerasjonen, derfor blir de slitne. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå