Gå til innhold

Kjøp av brukt sigma 150 mm med feil.

Anbefalte innlegg

Jeg bruker D700 og Sigmas 150 2.8 HSM.

En del, om ikke alle, Nikonkameraer melder effektiv blender(hvertfall D90, D3100, D7000 og begge D700ene jeg har prøvd). Mens Canonkameraer ikke viser effektiv blender, men nominell. Mengden lys som slippes inn er dog lik uansett kamera. Sett fokus til infinity så ser du at blenderen er på 2.8, mens den blir gradvis mindre jo nærmere du fokuserer.

Ingenting galt. Er akkurat samme med mitt Tamron 90mm 2.8. :)

Jeg sjekket dette med bilder jeg tok med 7D og canon 100mm macro og ser at det får jeg f2,8 uansett nergrense , sjekket det igjen nå med en 5Dll og samme objektiv og det ble likt, menst på mitt Nikon får jeg f2.8 kunn ved uendelig og blir fort 5,6 når en fokuserer nermere ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tråd!

Jeg har to macroobjektiv fra Sigma.

1. Et temmelig kjent 70mm F:2,8 kjøpt i 2008. Det viser F:5,6 ved nærgrensen. Da har det blitt langt og stort... Blindene holde høy teknisk standard på alle blendere, men lukkertiden endrer seg i kamerahuset ettersom jeg fokuserer i A-modus.

2. Jeg har også et nesten totalt ukjent objektiv som jeg kanskje er enda bedre forøyd med; 180mm F:5,6 kjøpt i 1993. Det har intern fokusering og gir samme lysstyrke ved nærgrense. Det beholder sin oppsiktsvekkende kompakte størrelse gjennom hele avstandsgangen og er forbausende lik i optisk ytelse på alle blendere med unntak for litt diffraksjon på minste blender. Sylskarp uten CA og vignettering. Minimal negativ distorsjon som ikke har betydning for naturmotiv. Koma er et ukjent begrep og bokeh på motiv utenfor fokus er det vakreste jeg har sett!

Begge brukes med Sony a850 og a55. Fokusfeil har ikke forekommet med noen av husene. Fokus er riktignok litt treg, men så lenge den treffer motivet, kan jeg leve med det.

Lenke til kommentar

Canon viser "pålydende" blender på nærgrensen, mens Nikon viser "effektiv" blender på nærgrensen. Ingen av delene er mer feil enn den andre - det viktige er at kameraet måler eksponeringen korrekt ut fra valgt blender.

Dette er ikke en defekt - det er en feature ut fra hvordan kamerahusene er designet, og fungerer som spesifisert.

Hvis man er anal, så kan man prøve å skyte med begge systemer med samme objektiv på det samme motivet i det samme lyset, og observere at man får samme eksponering med samme lukkertid og ISO, selv om det står forskjellige blendertall på de forskjellige husene. Den egentlige blenderåpningen blir den samme - det bare vises forskjellig, ut fra hvordan Canon og Nikon har bestemt at de skal vise blendertall ved fokusering i makroområdet.

Konklusjonen er: "Not a bug". Dette er sånn makroobjektiver oppfører seg på de to typene hus, og er ikke noen defekt eller noe spesielt med dette objektivet.

Edit: Skyter du på full åpning med begge husene, så får du samme blender_åpning_ selv om det står forskjellige blender_tall_. Tilsvarende - skyter du to trinn nedblendet, fullt nedblendet etc får du fremdeles samme blender_åpning_ - det bare vises forskjellig.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forvirringen rundt dette viser egentlig at det kunne vært vært en fordel å bruke T-tall tillegg til F-tall; objektivprodusentene burde spesifisert begge deler, og det hadde vært veldig greit om man kunne valgt hvilken av delene man helst vil bruke på kameraet. Det kunne bidratt til å fjerne noen usikkerhetsmomenter. Nå som det blir stadig vanligere med kameraer som star levende så vel som stillestående bilder, kan det kanskje hende at T-tallene sprer seg fra filmindustrien og over til oss stillbildefolk?

Lenke til kommentar

2. Jeg har også et nesten totalt ukjent objektiv som jeg kanskje er enda bedre forøyd med; 180mm F:5,6 kjøpt i 1993. Det har intern fokusering og gir samme lysstyrke ved nærgrense.

Vel - antar det er Sigma 180/5.6 - som "bare" fokuserer til 1:2.

Prøv å fokusere på en nøytral vegg fokusert på uendelig, i A-modus på største blender. Se hva kameraet foreslår i lukkertid. Fokuser så helt på nærgrensen mens du beholder største blender, og se hva kameraet nå foreslår at du skal ha i lukkertid. Tipper så at lukkertiden øker, ettersom objektivet så nok leverer mindre lys.

Hvis den mot formodning "beholder" f/5.6 helt på nærgrensen vil jeg anta det i så fall er fordi det "bare" er 1:2, "bare" er f/5.6 og fordi den også så i så fall øker den faktiske blenderåpningen i det du fokuserer tettere på.

Men - det er detaljer. Alle "vanlige" makroobjektiver mister lysstyrke på et blendertrinn eller tre fokusert helt på nærgrensen.

Lenke til kommentar

Men - det er detaljer. Alle "vanlige" makroobjektiver mister lysstyrke på et blendertrinn eller tre fokusert helt på nærgrensen.

Grunnen til at makroobjektiver gjør dette er vel fordi brennvidden endrer seg noe ved fokusering - men mindre på objektiver med intern fokusering, og endret brennvidde også endrer effektiv blender?

En som har filosofert over dette her: http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread2411.htm

Lenke til kommentar

Det blir mye av den samme effekten som om brennvidden hadde endret seg, og kommer også av det konkrete designet på det spesifikke objektivet: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/macro-lenses.htm

Effekten blir som om brennvidden endrer seg selv hvis objektivet beholder samme utsnitt. De "vanlige" tommelfingerreglene om optikk gjelder ikke alltid når man kommer ned i makroområdet.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare såvidt fått tid til å prøve macro med nikonkamera, men jeg ser på bilder tatt svært nære med mitt canon , der ser en jo at en kan velge feks f2,8 og ta bilde med dette ,dette kommer også fram på bildeinfo, stiller jeg så mitt nikon like nært har jeg ikke mulihet å komme lengre enn til feks 5.6 og det står også på bildeinfo .

Betyr ikke det rett og slett at kamera her begrenser muligheten til å velge blender, da den på nært er f2.8 -f22 på canon menst den er f5,6-f22 på nikon . :hmm:

Lenke til kommentar

Klikket for en gangs skyld på "Vis uansett", og angrer allerede.

Snekker'n - har du lest innleggene mine? f/2.8 på Canon, og f/5.6 på Nikon, på det samme objektivet fokusert på nærgrensen betyr det samme - det er den samme blenderåpningen, som gir den samme eksponeringen, den samme lukkertiden og de samme bildene. Det er bare blendertallet som vises forskjellig - Canon viser "brutto" blendertall uten lystapet som alle makroobjektiv har på nærgrensen, og Nikon viser "netto" blendertall inkludert lystap.

Det er bare kameraene som viser blendertallet forskjellig - du får den samme blenderåpningen.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snekker'n - har du lest innleggene mine? f/2.8 på Canon, og f/5.6 på Nikon, på det samme objektivet fokusert på nærgrensen betyr det samme - det er den samme blenderåpningen, som gir den samme eksponeringen, den samme lukkertiden og de samme bildene. Det er bare blendertallet som vises forskjellig - Canon viser "brutto" blendertall uten lystapet som alle makroobjektiv har på nærgrensen, og Nikon viser "netto" blendertall inkludert lystap.

Det er bare kameraene som viser blendertallet forskjellig - du får den samme blenderåpningen.

Joda jeg har lest og ser hva du skriver, alikevel blir jo det litt founderlig for om du tar opp to bilder og sammenligner infoen på disse så står det f2.8 på det ene og f5,6 på det andre, men dette blir da bare tull fordi det er det samme .

Poenget er at slikt blir jo svært forvirrende for mange og spesielt for de som ikke vet dette og jeg fatter ikke hvorfor nikon har valgt dette som jo er en særting for macroobjektiv på deres kamera .

Om kameraene viser forskjellig så kan du med andre ord egentlig ikke vite hvilken blenderåpnisn du bruker da siden alt under f5,6 ikke vises :hmm:

Ellers bruker man gå enten ut eller på do og spy og jeg håper du Aktiverer ingorer bruker temmelig kjapt igjen.

Makan til kjepphøy arroganse skal en lete lenge etter .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekker'n: Slik jeg har forstått det, er det Canon som er "på utur". Brennvidden øker når man fokuserer nærmere, og samme blenderåpning på større brennvidde vil gi høyere blendertall.

Vel saken er den at årsaken til jeg tar det opp er at jeg har skiftet over til en ganske stor fotoklubb, i denne klubben er det en del med Nikonutstyr og nettop dette problemet var de alle rimelig frustrert over, ja faktisk så frustrert at en som drev veldig mye med macro faktisk vurderte seriøst å skifte merke .

Jeg hennviste nettop til akam, denne tråden samt flere andre, slik at de også kunne sette seg inn i det .

Så får vi håpe at sak og ikke personforfølgelse kan bli tema vidre i denne debatten

PS: Gjelder ikke deg .

Lenke til kommentar

Snekker'n - jeg skjønner frustrasjonen. Men det er jo egentlig veldig enkelt å teste - allier deg med en som har Canon og samme objektiv. Sett kamera på A, sett objektivet på f/2.8 og samme ISO - Ta et bilde fokusert på uendelig, og et fokusert på noe veldig nærme. Da skal bildene være like lyse, og lukkertiden like lang.

Lenke til kommentar

Snekker'n - jeg skjønner frustrasjonen. Men det er jo egentlig veldig enkelt å teste - allier deg med en som har Canon og samme objektiv. Sett kamera på A, sett objektivet på f/2.8 og samme ISO - Ta et bilde fokusert på uendelig, og et fokusert på noe veldig nærme. Da skal bildene være like lyse, og lukkertiden like lang.

Det stemmer, noe jeg også nevnte. På uenderlig er det ikke noe problem, men om du skal fokusere nærmere enn dette , da står fortsatt objektivet på f2.8 om du har valgt det på canon , men på nikon vandrer den da til feks 5,6 . Dette til enorm frustrasjon for mange Nikonbrukere som jeg nevnte over .

Lenke til kommentar

Selv om det er vi Canonister som burde bli frustrert...

Hvem som bør bli frustrert kan man jo diskutere.

Det er jo bare to forskjellige måter å oppføre seg på. Personlig synes jeg Nikons måte å gjøre det på virker riktigere - både lukkertid og blender endrer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du \ dere HELT sikre på at dette ikke kan justeres i en meny? Min D700 viser nominell blender, altså F2.8 på nærgrensa dersom jeg har min Sigma 150mm F2.8 på full åpning.

Les exif \ se eksempelbilde HER.

På den annen side, gjør det noe at exifen viser effektiv lysmengde gjennom objektivet? Skyter man på nærgrensa vil man jo gjerne bruke noe mindre blender som hovedregel....

Lenke til kommentar

Den enkle løsningen er vel da å gå over til Canon igjen? :tease:

Selv om det er vi Canonister som burde bli frustrert...

Slike svar er bare tull og tøys, jeg har dratt igang tråden igjen fordi det sitter mange nikonbrukere rundt om og er rimelig frustrert over dette , personelig har jeg fått med meg hva som skjer, men som nevnt tidligere er det mange som lurer. Og her som i mange mange poster er det meg som person som skal tas og ikke saken som legges frem .

Hvilket kameramerke jeg har, har hatt eller kommer til å få har ingenting med saken å gjøre og hjelper heller ikke de som har bedt meg dra denne tråden igang igjen .

Det samme gjelder utsangn fra feks Trondster som dette

det tjener overhode ikke tråden , men er kunn en arrogant måte og si at han ikke liker meg og prøver å heve seg selv , desverre virker det heller motsatt her, slike skrivebordskjemper ler jeg bare av, da de må slite med ett eller annet .

Uansett ser jeg at det er lite formålstjenelig å skrive noe mere, iallefall under mitt alias , så jeg får vel gjøre som jeg har gjordt et par ganger tidligere å få min kompis til å skrive det jeg siterer, da er nemmelig gribbene borte , det er jo betenkelig at når "mine ord" skrives av en annen bruker er det greit, skriver jeg dem så er gribbene der, slikt vitner kunn om en ting og det kalles personforfølgelse og på en måte synest jeg synd i folk som driver med slikt, mulig de fikk for lite oppmerksomhet som barn :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...