Numi Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hei. Har gått til innkjøp av brukt fotoutstyr og i denne pakken følgte det med en del objektiver, og det jeg lurer på da er hvor og i hvilke situasjoner passer de forskjellige objektivene best. Har 3 små barn så fotografering av disse i forskjellige situasjoner blir nok hoveddelen av bruken, alt fra potrett, lek til gruppe/familie bilder, men bor på landet så fotgrafering av himmel, hav, skog , dyr, insekter og blomster(macro) blir det nok også en del av. Dette er mitt første speilrefleks. De objektivene jeg har er: Canon EF 50mm 1:1.8 II Canon zoom lens EF-S 55-250mm 1:4-5.6 is Canon zoom lens EF 75-300mm 1:4-5.6 III Canon EFS 18-55mm Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 For det første er både 55-250 og 75-300 i samme brennviddeområde, så det er veldig unødvendig å ha begge to. 55-250 er skarpere og har stabilisator, så jeg foreslår at du kvitter deg med 75-300'en. 50mm blir en god brennvidde for portretter på 400D, mens 18-55mm er en typisk allroundzoom som fungerer til det meste som ikke er altfor langt unna. Om du liker brennviddeområdet på denne men etterhvert ønsker bedre kvalitet er Tamron sin 17-50mm et meget godt alternativ som koster ca 2000 brukt. Ingen av objektivene fungerer spesielt bra til skikkelig makroarbeid, så om du skal drive med sånt bør du ha et eget objektiv til dette. Canon har vel en bra 60mm som koster litt over 3000. Vil du ha lenger arbeidsavstand er Sigma sin 150mm knallbra, men den er jo større og dyrere. Jeg ville prøvd meg frem og tatt så mye bilder som mulig, rett og slett. Etterhvert vil du finne ut av hvilke brennvidder du bruker mest, og hva du faktisk tar mest bilder av, og da vet du bedre nøyaktig hva du evt. trenger å bytte ut. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det enkleste er og gå inn på foreksempel flickr og skriv inn navnet på objektivet så ser du hvilken type bilder du kan ta med spesifikke objektiv, du kan også sjekke hvilken blender, lukker og iso brukerne har brukt til de forskjellige bildene. Foreksempel hvilken type bilder du kan få ved bruk av 50mm f/1.8 Du kan også sjekke Canon learningcenter for å lære og bruke den medfølgende programvaren, brukermanualen er også et kjempeverktøy for og forstå kameraet Et lite tips på tampen, husk og formatere minnekortet i kameraet, samt formater det ofte aller-helst hver gang du har overført bildene til pc'en. Lenke til kommentar
Numi Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Tusen takk for raske og forståelige svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå