Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil trekker mot høyre

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt bilen litt mer så ser det ut som den umiddelbart trekker til høyre, uavhengig om den er varm eller ikke. Kjente etter på hjulnavet om det var varmegang i det, men uten at de blir noe varme.

La ellers merke til at etter den var på verkstedet så har de greid å gjøre det slik at bilen nå drar til høyre med rattet i rett posisjon.

Legger ved dokumentet jeg fikk etter kontrollen av forstilling, jeg skjønte dessverre lite av tallene der. Noen som kan forklare de litt?

Fikk du noensinne noen diagnose på hva som faktisk forårsaket dette (utover SeaLion sin konklusjon)? Har nemlig lagt merke til de samme symptomene på en bil jeg kjøpte ganske nylig.

Jeg har kikket gjennom dokumentet ditt. Og jeg har en konklusjon: Forrige eier av bilen din har en gang kjørt høyre forhjul ned i et hull i asfalten og slått skeiv karosserifestene for hjulopphienget. Bakhjulopphenget har overlevd hullet (så det kan også vært en fortauskant som bare forhjulet traff).Verkstedet har tydeligvis gjort så godt som de kunne og justert så mye som mulig. Og de har kommet seg såvidt innenfor normalavviket som Mazda godkjenner. Men helt beint vil hjulopphenget på bilen din aldri bli, den vil dra litt mot høyre resten av bilens levetid.

Går bilen gjennom EU-kontrollen med en slik feil? Normalt skal vel slik trekking til sida gi 2er-feil. Min ble EU-godkjent før salg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg gjorde aldri noe mer med saken da problemet ikke var spesielt stort når alt kom til alt. Ser at SeaLion skrev i forrige post at man alltid skal prøvekjøre bilen, jeg gjorde det, og hadde en liten følelse av det da, men prøvekjørte ikke lenge nok til å bli sikker (dette var mot slutten av dagen). Selger var også litt sleip og sa selvfølgelig at mange var interessert i den, og jeg endte opp med å kjøpe bilen den dagen. Alt i alt tok jeg litt lærdom av det og har skjønt at profesjonelle bilforhandlere ikke alltid er så ærlige som jeg i utgangspunktet trodde :hrm:

Bilen har gått fint gjennom alle EU-kontrollene og har til syvende og sist ikke merket spesielt mye til at den iblant kunne trekke mot høyre, det var aldri slik at jeg følte jeg måtte holde igjen rattet. Var nok å bare holde henda på rattet så holdt seg på plass uten å måtte bruke krefter :)  Den gikk sist gjennom EU-kontroll i vår. Imidlertid går den nok som delebil snart da den rett før jeg godkjente den sviktet på ene sylinderen. Så nå går den på 3 sylindre :hm: men det er en annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...