Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil trekker mot høyre


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde tidligere en tråd om anbefaling av bruktbil, etter en del vurdering endte jeg opp med å kjøpe en brukt Mazda 6, 03 mod. fra en bruktbilforhandler med 3 mnd. garanti.

 

Dessverre oppdaget jeg dagen etter overtagelsen at det var et problem med styringen. Det første er at rattet trekker mot høyre konstant, man må holde igjen rattet fra å ikke sende bilen i grøfta.

 

Det andre jeg merket var at ved store ratt-utslag eller ved litt humpete veg pluss sving var at det ofte kom en slags knake-lyd eller "klunk"-lyd i fra styringen som samtidig føles gjennom rattet når det intraff.

 

Er det noen her med mekaniker-utdannelse som kan ha noen anelse om hva disse problemene skyldes og om de henger sammen?

 

Jeg meldte ifra med en gang om feilen. Derfor var bilen inn på verkstedet i går hvor de sjekket forstillingen, de fant et lite avvik som de rettet. De har også sjekket for "løse" deler i hjulopphenget. De sa at jeg måtte melde i fra dersom bilen fortsatt trekker til høyre, og i såfall tror de det må være noe feil med dekkene.

 

For min del virker det som om de prøver å unngå problemet. Det virker tydelig som om det er noe feil i styringen, men som de ikke vil se. Om feilen lå i dekkene burde vel bilen også ristet godt ved høy fart?

 

Vurderer nå om jeg burde ta en NAF Kjøpstest av bilen for å få en uavhengig vurdering av den. Er det noen som vet om det lønner seg?

 

Det er ca 3 uker siden jeg fikk bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noen utdannelse men en liten mulighet for å vite hva svingingen er.

Jeg har sett før noen som har hatt problemer med at bilen dras mot høyre eller venstre. Men dette skjedde når dem bremset, og jeg vet ikke om du la merke til det når du bremser?

 

Men det skyldes at hjulene er justert feil, husker heller ikke hva de stengene som styrer hjulet het heller, for å fikse dette har jeg sett dem bruke monterbare lasere som du fester på fronthjulet, og en linjal som går på bakhjulet, dette er da på begge sider.

 

Men heller søk metoden opp på google, jeg har ikke veldig mye erfaring med dette. Prøvde helst bar eå være til hjelp.

Lenke til kommentar

Det er sjekket når de kontrollerte forstillingen. Forøvrig er det spissing av hjulene det heter, tror jeg.

 

Problemet er der hele tiden, ikke bare når jeg bremser.

 

Noen kan ha noen anelse? Selv tror jeg det kan ha lite med dekkene å gjøre (har sjekket lufttrykk) og bilen ligger godt på veien uten at det rister selv ved hastigheter på over 100 km/t.

Lenke til kommentar

Vel. Normalt så er har biler tå-inn på forhjulene for å oppnå stabilitet på styringen. Justere man hjulene slik at de går pararellt så vil de dreie mot den retningen forstyrrelsen går inn. Mens en tå-inn oppsett vil automatisk rette styringen opp.

 

Ulempen med tå-inn er at de sliter mer på dekkene på utsiden.

 

Se om de kunne justert på tie-roden på styrelinken ved å variere lengdene på dem.

Lenke til kommentar

Er lufttrykket likt i begge dekkene? Sitter styresnekka/tannstanga fast? kan den ha forskjøvet seg ? Er rattet rett? Hvis du finner en stor flat plass og kjører rett fram og slipper rattet, trekker den mot høyre da, eller legger rattet seg litt mot venstre og bilen går rett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har felgene samme innpress? Er det foretatt full hjulstillingskontroll, slik at camber og caster er verifisert? Er hjulstilling bak sjekket?

Lenke til kommentar

Er lufttrykket likt i begge dekkene? Sitter styresnekka/tannstanga fast? kan den ha forskjøvet seg ? Er rattet rett? Hvis du finner en stor flat plass og kjører rett fram og slipper rattet, trekker den mot høyre da, eller legger rattet seg litt mot venstre og bilen går rett?

 

Dekktrykket var det første jeg sjekket, det er likt i alle hjul. Har testet både langs vei og på annet flatt område, når jeg slipper rattet mens jeg kjører vil det enten med en gang eller etter noen sekunder legge seg litt mot høyre i samme retning som bilen dreier. Så ved vanlig kjøring må rattet konstant holdes i rett posisjon. Så virker ikke som om rattet er satt på i feil vinkel. Om noe er galt med tannstangen er vel det jeg mistenker, men som verkstedet helst vil unngå å se. Særlig med tanke på lydene som kommer derfra.

 

Forstillingen ble sjekket, vet ikke om de da samtidig sjekket bak eller om camber/caster ble verifisert. :( kan scanne inn dokumentet jeg fikk etter sjekken å vise det. Jeg skjønte ikke altfor mye av det.

 

De sa at det sansynligvis måtte være noe med dekkene om jeg melder i fra igjen. Ikke utenkelig at det er innpress på felgene de sjekker da. Likevel skulle vel ikke det forårsake "klunke"-lyder gjennom tannstanga?

Lenke til kommentar

Klakkingen frem ved sving kan være drivleddene, om mansjetten er gått hull i rundt er det stor sjangs for at du har fått rusk inn i det aktuelle drivleddet og det må byttes. At bilen vil i grøfta kan og være slitte dekk kanskje? Bilen min ville i grøfta før jeg fikk nye fremhjul på mandag, går beint fram nå :)

Lenke til kommentar

Sommerdekkene som sitter på bilen nå virker helt nye, er ikke mulig å se om bilen har slitt ujevnt på de. Nesten så jeg mistenker at tidligere eier har kjøpt nye sommerdekk for å skjule feil.

 

Dersom det er hull på mansjetten rundt drivleddet er defekt skulle vel det være mulig å kunne oppdage selv ved å komme seg under bilen? Skal få sjekket det :)

 

Ellers vurderer jeg som jeg sa i første posten å ta en NAF-kjøpstest for å avdekke det som måtte være av feil. Ulempen er at det koster 2000 kr. Likevel kan det muligens lønne seg dersom verkstedet leter etter på feil sted.

Lenke til kommentar

Tviler i hvertfall på at bremsene tar innpå hjulene, det skulle i såfall lett kunne detekteres ved å kjenne på felgen etter en kjøretur om den er glovarm.

 

Greddi: Er litt usikker på hva du mener. Kan du utdype litt mer?

 

rack_pin_tie_rod.jpg

Endeleddet på styrearmen er justerbar. Og kan forandre lengdene på de, hver for seg. Jo større lengde på armen. jo mer vil hjula svinge innover i nøytral rattposisjon. Har endeleddene forskjellig lengde så kan hjulene stå skjevt i nøytral posisjon.

Lenke til kommentar

Det høres ut for meg som om det er noe løst eller veldig slitt på den ene siden. Det behøver strengt tatt ikke være på den siden den trekker til heller.

 

Jeg ville gått over hele forstillingen og sjekket for slark i foringer, endeledd, sjekke at fjærene ikke har en knekt coil o.l. Det er mye som kan lage krøll.

Sjekk at bilen sporer riktig også, hvis forstillinga ikke er avstemt mot bakstilling så kan det ha en effekt.

Lenke til kommentar

Feil spissing vil gjøre bilen mer ustabil i begge retninger, ikke at den trekker konsekvent til en side.

 

Nå tenker du vel på tå-ut oppsett. som riktig nok gjør styring mer ustabil men gir sjappere respons.

Jeg kan tenke meg at den ene endeleddet har fått litt justering. Ellers ville jeg sjekket om hjulopphenget om den har riktig castervinkel.

Lenke til kommentar

Knakingen ved ytterbelastinger tyder mest på slitte endeledd i hjulopphenget. Dette kan være en årsak, eller en følgeskade.

 

Kanskje det høyre hjullageret er skiftet og låsemutteren er dratt til for hardt? Dette merkes ikke når bilen er kald, men når lageret blir varmt ved kjøring vil det kile seg. Det skal derfor alltid være litt slakke i hjullageret ved kald bil. Proffe mekanikere bør vite om dette, men hvis lageret er skiftet av andre kan dette være en mulig årsak til skeivdraging.

 

Så hvis høyredragingen blir mer merkbar når du har kjørt en stund og lagrene er varme, så kan det være en sånn feil.

Lenke til kommentar

rack_pin_tie_rod.jpg

Endeleddet på styrearmen er justerbar. Og kan forandre lengdene på de, hver for seg. Jo større lengde på armen. jo mer vil hjula svinge innover i nøytral rattposisjon. Har endeleddene forskjellig lengde så kan hjulene stå skjevt i nøytral posisjon.

 

Takk for svar. En tanke som slår meg om det skulle være feilen. Ville ikke da bilen dratt mot høyre når rattet stod i rett posisjon?

 

Knakingen ved ytterbelastinger tyder mest på slitte endeledd i hjulopphenget. Dette kan være en årsak, eller en følgeskade.

 

Kanskje det høyre hjullageret er skiftet og låsemutteren er dratt til for hardt? Dette merkes ikke når bilen er kald, men når lageret blir varmt ved kjøring vil det kile seg. Det skal derfor alltid være litt slakke i hjullageret ved kald bil. Proffe mekanikere bør vite om dette, men hvis lageret er skiftet av andre kan dette være en mulig årsak til skeivdraging.

 

Så hvis høyredragingen blir mer merkbar når du har kjørt en stund og lagrene er varme, så kan det være en sånn feil.

 

Tror du er inne på noe der. Når jeg kjørte bilen hjem etter at de hadde rettet forstillingen, så gikk faktisk bilen rett fram hele veien over Mjøsbrua (startet fra Moelv). Etterhvert nedover mot Gjøvik merket jeg at den stadig ville trekke mot høyre som tidligere. Skal ta en tur med den i dag og observere om feilen først inntreffer etter at den har blitt varm :)

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt bilen litt mer så ser det ut som den umiddelbart trekker til høyre, uavhengig om den er varm eller ikke. Kjente etter på hjulnavet om det var varmegang i det, men uten at de blir noe varme.

 

La ellers merke til at etter den var på verkstedet så har de greid å gjøre det slik at bilen nå drar til høyre med rattet i rett posisjon.

 

Legger ved dokumentet jeg fikk etter kontrollen av forstilling, jeg skjønte dessverre lite av tallene der. Noen som kan forklare de litt?

 

forstillingskontroll.pdf

Lenke til kommentar

Jeg har kikket gjennom dokumentet ditt. Og jeg har en konklusjon:

Forrige eier av bilen din har en gang kjørt høyre forhjul ned i et hull i asfalten og slått skeiv karosserifestene for hjulopphenget. Bakhjulopphenget har overlevd hullet (så det kan også vært en fortauskant som bare forhjulet traff).

 

Verkstedet har tydeligvis gjort så godt som de kunne og justert så mye som mulig. Og de har kommet seg såvidt innenfor normalavviket som Mazda godkjenner. Men helt beint vil hjulopphenget på bilen din aldri bli, den vil dra litt mot høyre resten av bilens levetid.

 

Dette tilfellet er et godt eksempel på hvorfor man alltid skal prøvekjøre en bruktbil før man kjøper den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...