Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt internett...


Anbefalte innlegg

Har et nettverksproblem her som gjør at Internett går veldig tregt når jeg kobler nettverket opp på denne måten:

 

NextGentel Netopia ruter påkoblet uplink på en 10 Mb HUB (deler inett med noen andre i huset) - lang ledning som går fra 10 Mb HUB'en og ned i kjelleren til meg og videre in i uplink porten på en 100 MB Unex SWITCH som binder sammen server PC'en og PC'en min.

 

 

Når det er koblet sammen som beskrevet over så blir Internett hastigheten på min PC veldig treg, kjører jeg speedometer testen på http://www.itavisen.no/speedometeret.html får jeg bare 2 - 300 kb/s (BRAVO Abonem) hastigheten varierer også ganske kraftig opp og ned, da jeg følger med på hvor mye data som blir lastet ned med DU meter.

 

Det rare er at det fungerer helt fint på server PC'en der får jeg full speed på speedometeret til it-avisen uten noen som helst problemer (ca litt over 800 kb/s)

Har også prøvd å skifte på porter og kabler til ingen nytte og begynner å lure på om dette kan være et snodig Windows problem i PC'en min ??? :shrug:

 

Setter jeg den nettverks ledningen som går fra den 10 Mb HUB'en oppe i min PC så funker Internett uten problemer og jeg får full speed på speedometeret, hva er galt ??? :shrug:

 

Lurer fælt på om jeg skall reinstalere Windows på nytt på min PC for å sjekke om det funker bedre da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg kontrollert at det ikke var noe som trakk båndbredde på serveren. Siden du får full fres når du kobler bare inn den andre maskinen. Om det ikke trekkes noe båndbredde fra serverens side, bør du se på muligheten med at det er din maskin som bugger. Last ned Ad-aware og Spybot for å søke gjennom maskinen og se om det er noen programmer som sender, mottar "usynlig" trafikk.

 

Ellers kan du logge på ruteren via telnet, og sjekke ut quick view for å se hvor mye av tilgjengelig båndbredde som blir brukt. Sjekk gjerne denne når du kjører speedometeret, og se om den går opp mot 100%, og gjerne sammenlig med det resultetet dette gir om du kjører samme greiene fra serveren.

 

Pålogging til ruteren er mest sannsynlig:

bruker: admin

passord: noway

 

evt.

bruker: P##### (kundenummer [minus] 10 000)

passord: det 8 sifrede passordet du brukte til å aktivere ruteren.

 

Du kan også forsøke å oppgradere firmware. Dette kan du gjøre via http://endring.nextgentel.no

 

Om du har en Netopia 3351 kan du også forsøke å resette den og aktivere den på nytt. Trykk inn den lille knappen bak på ruteren, så er ruteren resatt. Om du har en Netopia 4542, må du ikke finne på å resette denne. De fleste av disse blir da satt tilbake til instillinger som ikke vil bli tunnelert til aktiveringsserveren. Cisco 677i kan ikke resettes, eller det er vel litt feil, du kan, men hvordan sier jeg ikke høyt. Det er ikke noe grunn til å resette disse. Oppgradere CBOS kan man gjøre selv. Let litt på nettet så finner man nok nyeste CBOS og TFTP server til å oppdatere den med.

 

Og en reinstall av windows skader aldri. Hadde meg en reinstall senest i går.

 

Du finner nok ut av det.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Har kommet fram til dette...

Internett går tregt når jeg kobler den Unex 100 Mb switchen mellom min PC og den andre 10 Mb HUB'en som står oppe uten at servern er kobla til switchen i det heletatt.

 

Begriper ikke dette, hvorfor i al hverden skall internett forbindelsen min bli "ubrukelig" bare fordi den går igjennom en 100 Mb switch ??? :shrug:

Lenke til kommentar

Har du prøvd å trekke ut strømmen på switchen? Hjelper nok forresten ikke.

 

Kan være at det går litt i krøll for nettverkskortet i pc(ikke server) maskinen.

Det som kanskje skjer, er at switchen vil kjøre 100Mb til maskinen mens swichen igjenn kommuniserer med HUB på 10 Mb.

 

Bare en teori fra min side, som du kan teste ut ved å sette nettverkskortet fast på 10Mb hastighet(prøv også å sette 10Mb half-duplex, som en HUB egentlig jobber på).

Lenke til kommentar
Har kommet fram til dette...

Internett går tregt når jeg kobler den Unex 100 Mb switchen mellom min PC og den andre 10 Mb HUB'en som står oppe uten at servern er kobla til switchen i det heletatt.

 

Begriper ikke dette, hvorfor i al hverden skall internett forbindelsen min bli "ubrukelig" bare fordi den går igjennom en 100 Mb switch ??? :shrug:

 

Har et lignende problem mellom min maskin og maskinen til en kamerat. Dette er bare koblet via en switch, eller en Unex Ruter, med innebygget swich, men det har ikke noe å si. Problemet er at det går styggseint over LAN mellom de to maskinene. Dette gjelder bare når begge har XP installert. Om maskinen til kam., installerer win2k, da går det så fort som nettet klarer. Jeg kjører fortsatt XP, har også testet med andre kort, har 3 kort i min maskin, og problemet ligger vistnok ikke der. Har ikke noe med ruteren/switchen å gjøre heller, har forsøkt med en Unex 5 porter swich, og en CNet 8 porter swich, samme problem. Der var det altså OS'et som bugget. Det gikk ikke så seint som 300 kbps, men rundt 4000kbps, noe som likevel er ganske seint på LAN.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Har du prøvd å trekke ut strømmen på switchen? Hjelper nok forresten ikke.

Nope fungerte ikke. :(

 

Kan være at det går litt i krøll for nettverkskortet i pc(ikke server) maskinen.

Det som kanskje skjer, er at switchen vil kjøre 100Mb til maskinen mens swichen igjenn kommuniserer med HUB på 10 Mb.

Bare en teori fra min side, som du kan teste ut ved å sette nettverkskortet fast på 10Mb hastighet(prøv også å sette 10Mb half-duplex, som en HUB egentlig jobber på).

Prøvde på dette men, det fungerte heller ikke. :(

 

NB når jeg kjører speedometer testen til itavisen igjennom 100 Mb switchen så får jeg ca 2 - 500 kbit/s Urk! :(

Lukter reinstalering av Windoze her...

Lenke til kommentar

Hadde noe lignende problem på min echo linje. Kjørte jeg med min 10Mbit hub mellom modemet og pc'ene så klarte jeg aldri å få mer enn 400-500kB/s, men om jeg kjørte kabelen utenom hubben og rett i pc'en så fikk jeg full fart mellom 800-900kB/s.

 

Det var masse kollisjoner på hubben selv om ingenting annet brukte båndbredde og jeg ikke hadde opplastinger. Min løsning ble bare å fjerne hubben når jeg ikke hadde bruk for den.

 

Har du prøvd å skifte mellom halv og full duplex? byttet mellom kablene? Skjer det bare på en maskin eller flere?

Lenke til kommentar
Hadde noe lignende problem på min echo linje. Kjørte jeg med min 10Mbit hub mellom modemet og pc'ene så klarte jeg aldri å få mer enn 400-500kB/s, men om jeg kjørte kabelen utenom hubben og rett i pc'en så fikk jeg full fart mellom 800-900kB/s.

 

Det var masse kollisjoner på hubben selv om ingenting annet brukte båndbredde og jeg ikke hadde opplastinger. Min løsning ble bare å fjerne hubben når jeg ikke hadde bruk for den.

 

Har du prøvd å skifte mellom halv og full duplex? byttet mellom kablene? Skjer det bare på en maskin eller flere?

 

[flisespikkeri]Det er ikke et modem, det er en ruter[/flisespikkeri]

 

Netopia 3351 Cayman har en feil som gjør at den av og til ikke klarer å auto negotiate'e hastighet og duplex mode. Men da ville du nok ikke komme deg på nettet i det hele tatt, da blinker ethernet link lampen. Da kan du få noen på NextGenTel til å logge seg på ruteren remote, og sette den til 10mbit half duplex, da er problemet løst. Dette forutsetter nyeste firmware. Det merker de fort, og oppgraderer for deg om du ikke har denne. Sånn om noen lurte på det.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Har du prøvd å skifte mellom halv og full duplex?

Ja til ingen nytte... :(

 

byttet mellom kablene?

Ja har prøvd å bytte mellom kablenen og portene på switchen men ingen forskjell :(

 

Skjer det bare på en maskin eller flere?

Det er rare er at det er bare på min PC internett blir tregt, ikke på server PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...