gorilla87 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Trodde aldri at det skulle gå så langt at jeg skrev innlegg om mine problemer, men uansett... Har vært sammen med en jente i 4 år nå, og vi har vært forlovet i snart to år og skal snart gifte oss. Vi har alltid hatt det ganske bra sammen, alltid funnet på ting sammen... men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Ser sider jeg ikke ikke liker nå... kan komme med noen eksempler: 1. Virker som om jeg ikke får lov til å ha egne meninger. Eller, jeg får ha dem hvis jeg holder dem helt for meg selv. Mange ganger svarer hun sarkastisk og ler av meg. Dette gjør at jeg ikke alltid tør å ta opp ting med henne. 2. Jeg sliter med tvangstanker, og noen ganger virker det som om hun bruker dette mot meg. Hvis jeg vil finne på noe hun ikke liker, sier hun "du har bare tvangstanker!". 3. Og hvis vi krangler pga. Det ovenfor, og jeg sier at jeg vil ut en tur og være litt for meg selv, truer hun med å slå opp. 4. Hun er veldig sint overfor andre. Hvis jeg sier at hun burde roe seg ned litt, eksploderer hun på meg og beskylder meg for å være frekk eller ta den andre personens side. Jeg vet jo at ingen av disse tingene er bra... jeg er jo heller ikke perfekt selv, det er mye jeg gjør galt også. Men likevel så elsker jeg henne så utrolig høyt... vanskelig å forestille seg et liv uten henne. Takler ikke tanken på det å være alene igjen. Men vet ikke hvordan fremtiden kommer til å bli... hun har aldri vært sånn før. Ikke døm henne for hardt, vil helst ha saklige svar på dette. Jeg er så lei meg og deprimert... Lenke til kommentar
Populært innlegg djgudleif Skrevet 16. april 2012 Populært innlegg Del Skrevet 16. april 2012 Hun kommer til å bli verre, og ødelegge deg til slutt. 13 Lenke til kommentar
gorilla87 Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Hun kommer til å bli verre, og ødelegge deg til slutt. Jeg merker det at det blir verre og verre, og mer krangling. Vet ikke om fremtiden er så lys som jeg hadde trodd... føler at jeg taper uansett, hvis du skjønner? Enten så blir jeg i et forhold hvor jeg er redd, eller så er jeg alene og redd. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Ta det opp med henne, er egentlig ikke mye annet å gjøre. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Mitt enkle svar er at du tar det opp med henne. Fortell henne alt du har reagert på av det hun har gjort, i klartekst. Ikke noe nøling og forskjønning av ting fordi du er redd for å fornærme henne. Men vær også tydelig på at du selv mener du har noen feil, som du skriver. Jeg synes det høres ut som hun er usikker. Lenke til kommentar
gorilla87 Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Mitt enkle svar er at du tar det opp med henne. Fortell henne alt du har reagert på av det hun har gjort, i klartekst. Ikke noe nøling og forskjønning av ting fordi du er redd for å fornærme henne. Men vær også tydelig på at du selv mener du har noen feil, som du skriver. Jeg synes det høres ut som hun er usikker. Takker for svar. Har tatt det opp med henne et par ganger, men etter en stund begynner jeg å tvile på meg selv. Tenker liksom at det bare er meg det er noe galt med, eller så sier hun at vi er ferdige med det. Merkelig det der... Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hm, jeg synes nesten det virker litt som hun prøver å få kontroll på deg, for å si det på den måten. Nå skal jeg gjette litt. Når du kommer med egne meninger om ting eller foreslår å gjøre noe som hun ikke har planlagt, så reagerer hun negativt fordi hun da blir usikker på hvor hun "har deg". Når du foreslår å dra ut og gjøre noe så er det kanskje også en sjanse for at dere vil møte personer som hun mener har dårlig innflytelse på deg, og det vil gjøre henne usikker. Når du så vil ut og gå deg en tur etter en diskusjon så vil det også føre til at hun mister oversikten over hvor du er og hvem du er med, og da blir hun også usikker. Høres noe av dette logisk ut for deg? Hvis du tror jeg har rett i det jeg skriver, så tror jeg at det er den gode, gamle sjalusien som er på ferde, dessverre. Hun er enkelt og greit redd for å miste deg, og vil derfor unngå at du kommer i kontakt med noe som kan føre til det. Hvordan er hun sint ovenfor andre? Har dere felles venner som hun er helt trygg på at du er sammen med? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Jeg ville ikke giftet meg slik det ting høres ut akkurat nå, jeg aner ikke når du skal gifte deg med henne, men ikke gift deg hvis du er i stor tvil. Det kommer ingen til gode Og for all del ikke gift deg fordi du føler at nå er det for sent å trekke seg, eller fordi du ikke vil såre henne, eller at du er redd for at du vil bli sett rart på av familie eller venner. Det å stå opp før man tar slike handlinger beviser at man har tæl, og det gir respekt, istedenfor å bare la seg føye. Ofte så tar det litt tid ut i et forhold før man virkelig får se hvem personen virkelig er, og det er ofte da ting kommer fram. Da kommer man til et punkt hvor kommunikasjonen virkelig må fungere, dere må tørre å prate om vanskelige ting og finne ut av ting. Det er som et fotballag, det er et lagspill, man må kommunisere med hverandre om problemene på banen (i forholdet), hvis ikke blir det ikke bedre og det blir ofte verre. Hvis dere får pratet ordentlig ut om dette vil man ofte komme med ting som, "ja det skal bli bedre, det ordner seg" etc. Det kan være slik at det virkelig blir bedre i noen tilfeller, men noen ganger er det desverre ikke slik. Hvor gammel er dere forresten? Jeg må si at jeg har vært i ditt sted, og jeg må desverre inrømme at jeg tok den enkleste løsningen, jeg lot det stå til og giftet meg. Jeg tenkte at ting skulle bli bedre og sånn, men det ble bare værre. Nå må vi jobbe utrolig mye med problemene som allerede da vi var forlovet begynte å bli synlig, og det er ikke kjekt Men når alt er sagt er ingen forhold perfekte, man må jobbe kontinuerlig med det, og kommunikasjon er gull uansett Endret 16. april 2012 av OddZen 3 Lenke til kommentar
gorilla87 Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Hm, jeg synes nesten det virker litt som hun prøver å få kontroll på deg, for å si det på den måten. Nå skal jeg gjette litt. Når du kommer med egne meninger om ting eller foreslår å gjøre noe som hun ikke har planlagt, så reagerer hun negativt fordi hun da blir usikker på hvor hun "har deg". Når du foreslår å dra ut og gjøre noe så er det kanskje også en sjanse for at dere vil møte personer som hun mener har dårlig innflytelse på deg, og det vil gjøre henne usikker. Når du så vil ut og gå deg en tur etter en diskusjon så vil det også føre til at hun mister oversikten over hvor du er og hvem du er med, og da blir hun også usikker. Høres noe av dette logisk ut for deg? Hvis du tror jeg har rett i det jeg skriver, så tror jeg at det er den gode, gamle sjalusien som er på ferde, dessverre. Hun er enkelt og greit redd for å miste deg, og vil derfor unngå at du kommer i kontakt med noe som kan føre til det. Hvordan er hun sint ovenfor andre? Har dere felles venner som hun er helt trygg på at du er sammen med? Nei, hun har ikke noe i mot at jeg er med andre. Er ikke sjalu eller noe, men hun blir veldig vrien når det kommer til mine meninger osv, hvis hun er uenig. Hun klarer ikke helt å skille mellom meg som person, og mine meninger... hun gir meg meninger jeg ikke har, eller overdriver veldig. Føler liksom at hun ikke ser på meg som forloveden sin da, men en eller annen tilfeldig drittsekk i et debattprogram. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 .... IKKE gift dere! Dere har tydeligvis et dysfunksjonelt forhold! Kan der jobbe dere tilbake til en bedre tilstand så toppers, og da kan dere heller gifte dere, men det høres ut som dere trenger god gammeldags parterapi, der dere kan ha en "megler" til å hjelpe dere med å kommunisere, og overlever forholdet deres det så vil det være desto sterker. men jeg skal ikke snakke, jeg suger til forhold, og det meste som involverer relasjoner med andre mennesker så hør på de andre heller ,) -frank Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 gorilla87: Men føles ikke det litt som hun prøver å styre deg da? Det høres ut som det for meg, men jeg ser jo ikke hele bildet. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Trådstarters situasjon høres ut som ekteskapet til foreldrene mine. Og tro meg, det er ikke noe du vil leve i, med mindre du aksepterer å ikke ha dine egne meninger, krangle hver dag, gå rundt å hate hverandre mesteparten av tiden, og generellt sett ha en livskvalitet jeg ikke engang hadde unnet Hitler. Du sier hun truer med å slå opp. Det er et veldig alvorlig tegn, og forteller mye om hvor lite seriøst forholdet er for henne, samtidig som det også forteller at hun er ute etter å kontrollere deg ved å manipulere følelsene dine. Jeg har sett alt dette fra innsiden (mamma manipulerte pappa, han fikk ikke ha meninger, etc), og vet hvor det bærer hen. De prøvde alle mulige terapier og rådgivere, uten hell. De er forresten skilt nå. I mitt tilfelle var det slik at mamma hadde veldig høye tanker om sine egne meninger og metoder, og mente at det hun gjorde alltid var til alles beste. Man måtte bare ikke finne på å motsi henne. Et hvert forsøk på det endte i full krangel, og etter noen år kastet pappa inn håndkle, og sluttet å si meningene sine. Stort sett i hvertfall. Han sluttet å ta del i familien, oppdragelsen osv, for alt han gjorde var feil i mammas øyne. Og mamma er veldig flink til å argumentere, som førte til at pappa aksepterte at han ikke var god nok til å oppdra meg og min søster etter hans ønske. Det jeg vil anbefale deg er at du finner frem ballene dine og tar en alvorsprat med henne for å finne ut hvor landet ligger. Ikke bry deg om hun truer med å slå opp, eller om hun ler eller håner deg. Vis henne at du er en selvstendig mann med egne følelser og tanker og meninger. Hvis hun ikke aksepterer dette, eller fortsetter å behandle deg som en annenrangs person, bør du bare slå opp. Som sagt, jeg har levd mitt oppi et sånt forhold, og sett hvordan det utvikler seg, og tro meg, dette er ikke noe du ønsker. Ser forresten du nevner på slutten at hun ikke har vært sånn før. Er det noe som har hendt den siste tiden? Har hun begynt på noen medisiner? Dere bør uansett snakke sammen, ordentlig, og se hvordan situasjonen egentlig er. Men jeg ville ikke holde for hardt på henne. En jente som truer med å slå opp fordi du vil ha litt tid for deg selv, er ikke noe å gifte seg med. 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det kan jo hende at dette er bare sånn hun er. Når man først forelsker seg kan det være jævla vanskelig å se en person for hvem de virkelig er, eller i det hele tatt å innse at de ikke er så perfekte som du egentlig trodde. Det er også godt kjent at mange pleier å opprettholde en fasade i begynnelsen, og videre i forholdet, så det kan jo hende at hun bare ikke gidder å late som lenger.. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 En jente som truer med å slå opp fordi du vil ha litt tid for deg selv, er ikke noe å gifte seg med. This. Jenter som truer om det ene og andre kommer det aldri noe godt ut av. Hun ser hun har makta og kan få deg til å gjøre akkurat som hun vil. Etter hvert kan det utarte seg til truing av andre ting også og da sitter du bare der. Er nok best dere vurderer forholdet fra topp til tå før dere tar et endelig valg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Forsøk en ekteskapsrådgiver enl! Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hun høres manipulerende ut. Jeg foreslår dere utsetter planer om å gifte dere helt til dere ordner det. Det at du ikke tør å si hva du mener er ett tegn på at du begynner å reagere på manipuleringen hennes. Søk etter en tredjepart som kan hjelpe (jeg foreslår en god venn, men det er vel relatert til at jeg ikke kan fordra psykologer). 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg er ingen ekspert, men dette forholdet høres ikke helt friskt ut. Snakk med henne. Om det er umulig å snakke med henne om dette kan du tilfeldigvis la denne tråden stå helt åpenlyst oppe på skjermen slik at hun er nødt til å se det. Så får det bare gå som det går. Men om du kommer til det nivået der vil jeg at forholdet ikke er verdt å samle på uansett. Om man ikke kan snakke sammen har man ikke lenger noe verktøy for i det hele tatt å prøve å ta vare på forholdet. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hun ser hun har makta og kan få deg til å gjøre akkurat som hun vil. Hele problemet kan oppsummeres her. I et forhold kan det ikke være noen som "har makta". Den eneste måten forholdet kan vare er om begge to driver forholdet forover sammen og jobber mot det samme målet. Dere må kunne støtte hverandre fullt ut og være i stand til å snakke om alt mulig. Om det blir en maktkamp er nok forholdet allerede over. 3 Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 vikingkylling: Forholdet er ikke allerede over. Den skjeve maktfordelingen kan enkelt være et resultat av usikkerhet mellom de to. Det er mange måter det kan skje på, og det kan godt hende det kan løses ved en grundig oppklaring rundt hvor de står i forhold til hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå