Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier utbedrer feil uten min vite, faktura i posten

Dikky

Anbefalte innlegg

Er leietaker og kom til skade for å skade en vindusrute i en av mine boder. Dette er noen år siden.

Utleier har tydeligvis vært og inspisert fasaden for han har fikset vindusruten.

Problemet her er at utleier har gjort dette uten at jeg har blitt informert på forhånd.

Eneste grunnen til at jeg fant ut av det var fordi jeg fikk en faktura i posten fra glassfirmaet som utøvde arbeidet.

Stiller spørsmål rundt lovligheten på slik praksis da glassfirma/utleier etter min mening må ha tatt seg inn i min bod ulovlig for å utføre arbeidet sitt.

Lurer på om jeg har korrekt i min antakelse, og om det kan være hjemmel for slik framgangsmåte i leiekontrakt?

Lurer også på hvordan jeg evt kan gå frem for å få en reaksjon ovenfor utleier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les § 5-6 i husleieloven: http://www.lovdata.n...17-005.html#5-6

Utleier skal ha tilgang til boligen for å tilsyn og nødvendig vedlikehold, men leier skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeide. Unntaket er dersom det er akutt behov for å gjøre noe for å begrense skade på boligen og leier ikke er å få tak i. F.eks. om det brenner eller det spruter vann fra en lekkasje kan utleier ta seg inn selv om han/hun ikke har klart å gi leier beskjed.

I den aktuelle saken kan du på en høflig måte gjøre utleier oppmerksom på denne paragrafen for å gjøre oppmerksom på at du ikke vil at han skal ta seg inn uten varsel ved andre anledninger.

Lenke til kommentar

Men du har også § 5-5

§ 5-5. Skade på husrommet

Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid.

Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid.

Du som leigetakar har derfor også ei plikt til å melde frå om skader som skulle oppstå. Dersom dette knuste vinduet har ført til fukt/råteskader så er du erstatningspliktig for dette sidan du ikkje har gjort det som kreves av deg i § 5-5 for å begrense skaden.

Eit knust vindu kan også fint reparerast frå utsida. Når den knuste ruta er fjerna så kan vinduet åpnast frå utsida, ruta blir skifta og glassmesteren lukker vinduet frå utsida.

Så i dette tilfellet har du ein dårlig sak, du har ikkje varsla utleigaren om skaden som har oppstått og utleigaren kan pårope seg retten til å ta seg inn i boligen for å reparere skaden før det oppstår større skader.

Det er heller ikkje gitt at boda er omfatta av § 5-6 sin definisjon av bolig, vernet i § 5-6 er så vidt eg forstår basert på leigetakers rett til privatliv. Dersom boda er frittliggande og tilgjengelig utan å gå via husrommet så er det ikkje gitt at denne paragrafen kan brukast.

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om noen ekstra fukt/råte skade pga dette.

Vinduet var av en dobbel type, med metallramme,fugemasse og det hele. Det var kun det indre glasset som var sprukket og eneste effekt som følge av dette er dårligere isoleringsevne mot temperatur, ikke fuktighet. Utleieren kan nok ikke påberope seg noen rett til å ta seg inn noen plass pga dette.

Dog er boden frittstående og ikke å regne som del av boligareal. Men den rommer en haug med personlige effekter inkludert arvegods osv.

Slik jeg ser det er det et spørsmål om utøvende firma tok seg inn i boden for å gjennomføre arbeidet uten min viten (innbrudd) eller om de byttet vinduet helt fra utsiden.

Det er nok stor sannsynlighet for at vinduet ble byttet fra utsiden og jeg anser derfor saken som løst.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...