Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjon - Rekkeklemmer

Anbefalte innlegg

Hei, går no VG2 el-energi og har ikke helt lært meg hvordan eg plasserer rekkeklemmene på en tegning, vet hvordan i et hovedstrømsskjema, men i et styrestrømskjema har jeg ikke skjønt helt hvor og hvorfor man skal sette rekkeklemmene der osv.

Har prøve om et par dager, setter stor pris på hjelp :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen generell regel eller noe generellt krav at man skal angi rekkeklemmer i et styrestrøms eller hovedstrømsskjema. Man kan på den annen side godt gjøre det, dersom det er nødvendig for å gjøre tegningen lettere å lese. (Eller hvis kunde / oppdragsgiver krever det.)

Rent praktisk så merker man jo bare lederen med en X og et tall der hvor lederen passerer gjennom en rekkeklemme, hvor X betyr rekkeklemmet og tallet er rekkeklemmenumret.

Legg ut et forslag på det du tror kan være en riktig løsning, dvs et eksempel, så skal du få en tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Som arne sier så er det vel litt forskjellig praksis. Du kan f.eks bare lage en liten runding, som indikerer at det er en skjøt, for så å lage en merking over alla "JP: TB1 - X1" ("Junction Point: Rekke 1 - klemme X1"). Merk gjerne kabelen inn og ut av klemmen med nummer på kabel og kabelpar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...