Kenny Bones Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei! Jeg har lagd låter i fire-fem år nå og har innsett at jeg mangler "fortellerlysten" om du vil. Så tekstene blir ofte bare en samling ord som er der kun for rytmikkens del. Så som oftest ender det opp med noe som vi må forsøke å lage mening av etterpå. Eventuelt justere noen ord her og der. Men jeg føler det mangler visjon, og jeg vet at det er en del der ute som er glad i å skrive fortellinger og historier. Og en god tekst føler jeg ofte er en god historie. Det spørs på lengden av låta selvfølgelig. Skulle gjerne skrevet om ting som jeg virkelig bryr meg om, men jeg mangler ordforrådet for at det skal bli kult lissom. Kule ord, smarte ord Derfor søker vi gjerne samarbeidspartner som er glad i å skrive og som enkelt tar ord, rytmikk og setninger godt. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei! Jeg har lagd låter i fire-fem år nå og har innsett at jeg mangler "fortellerlysten" om du vil. Så tekstene blir ofte bare en samling ord som er der kun for rytmikkens del. Så som oftest ender det opp med noe som vi må forsøke å lage mening av etterpå. Eventuelt justere noen ord her og der. Mark Knopfler har skrevet den ene fengende melodien etter den andre uten å beherske skrivekunsten, så bare stå på du! Eksempel 1: "Now look at them yo-yo's that's the way you do it You play the guitar on the MTV That ain't workin' that's the way you do it Money for nothin' and your chicks for free Now that ain't workin' that's the way you do it Lemme tell ya them guys ain't dumb Maybe get a blister on your little finger Maybe get a blister on your thumb We gotta install microwave ovens Custom kitchen deliveries We gotta move these refrigerators We gotta move these colour TV's (See the little faggot with the earring and the makeup Yeah buddy that’s his own hair That little faggot got his own jet airplane That little faggot he’s a millionaire)." Eksempel 2: These mist covered mountains Are a home now for me But my home is the lowlands And always will be Some day you'll return to Your valleys and your farms And you'll no longer burn To be brothers in arms Through these fields of destruction Baptisms of fire I've witnessed your suffering As the battles raged higher And though they hurt me so bad In the fear and alarm You did not desert me My brothers in arms There's so many different words So many different songs We have just one world But we live in different ones Now the sun's gone to hill And the moon's riding high Let me bid you farewell Every man has to die But it's written in the starlight And every line on your palm We're fools to make war On our brothers in arms" Dette synes jeg er to av de aller dårligste tekstene som er skrevet innen pop og rock, så det er ikke alltid det er teksten det kommer an på. 1 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Det var et ganske morsomt innlegg Men I'm super cerial u guys, forstår at det ikke alltid kommer an på teksten. Men det er jo litt kulere dersom teksten faktisk ER bra da, og ikke sugen. Så dersom noen faktisk liker å skrive så ta gjerne kontakt! Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Om du søker etter en Bernie Taupin, tror jeg det er lurt å begynne i din bekjentskapskrets. Det har du kanskje gjort og ikke funnet noen og det er derfor du legger ut innlegget her. Da tror jeg at det vil være lurt av deg å fortelle litt om deg sjøl, hvor gammel du er og hvilken musikalsk bakgrunn du har, og ambisjoner litt om musikken din og hva som driver deg, og ikke minst hva slags musikk du lager, hvilken sjanger; lydeksempler hvor du bor Gjør du det tror jeg at det er mye større sjanser for at den du søker vil melde sin interesse. Endret 18. april 2012 av ottoskj Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg kan også en sang, den er svensk og den kan ha vært med i MGP en gang for mange år siden (60-tallet): Det blåser en vind, Jag stannar et tag, Säger til mej själv, "Det blåser i dag", I vinden står du og jag. Jeg synes faktisk at den til og med overgår Mark Knopflers tekster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå