Elefantmesteren Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 morna, skal kjøpe meg en akustisk gitar. er nybegynner, så blir vel noe til rundt 2000 kr. så spørsmålet mitt er, er det noe jeg må tenke på når jeg kjøper gitaren, noe som er viktig? eller er den så godt som ingen forskjell mellom de ulike gitarene? vet at det går an å få med og uten mic, og det tror jeg ikke jeg har noe bruk for. Lenke til kommentar
42 Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Nå er jeg ikke noen gitarekspert, men for meg er det viktig at strengene ligger tett inntil, synes det er vanskelig å spille med for mye mellomrom. Med mindre du har planer om å koble gitaren til en forsterker trenger du nok ikke mic Lenke til kommentar
Skillsmoisture Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hvis du tenker å fortsette med å spille så er det en god investering å gå litt opp i pris, da du får utrolig mye mer gitar for pengene. Om du ikke nødvendigvis trenger mic så dropp det, mic vil i mange litt billigere modeller føre til redusert klang i kassa og ekstra kostnader. Det viktigste er nok at du drar i butikken og prøver litt og spør de som jobber der om de forskjellige du tenker på. På internett står det jo bare alltid at alt er topp. Lykke til Lenke til kommentar
Bleachy Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Ville gått for en nylon streng gitar jeg, såfall hvis du ikke har spilt noe særlig. De er for det meste lettspilte og billig. Klangen er en helt annen historie da.. Lenke til kommentar
42 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Ville gått for en nylon streng gitar jeg, såfall hvis du ikke har spilt noe særlig. De er for det meste lettspilte og billig. Klangen er en helt annen historie da.. Selv synes jeg det er lettere å spille på stålstrenger, men det er vel smak og behag Knekkebrødmedost: Finn ut hvilken type gitar du foretrekker, så kjøper du en som passer til deg. Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hei hei, jeg har spilt aktivt i 12 år og hjelper deg gjerne på vei. Jeg startet, med min aller første gitar ( kasse med Nylon ), Relativt basic og den ga meg masse. Jeg ble mer og mer interessert, og ville lære mer. etter 1 år kjøpte jeg meg en "Gitar pakke", med forsterker og el-gitar. Det viktigste er egentlig; Kan du fortsatt ha interesse etter å ha kjøpt deg en kassegitar, og "klunke" på den i mer enn ett halvt år, ville jeg tenkt på noe mer utstyr (rundt 4-6tusen). En kassegitar rundt 1000kr holder lenge om du er nybegynner. Jeg har idag 7 gitarer, og hadde egentlig bare trengt 3. Bruk heller de 1000kr ekstra du har, til ett års forbruk av plekter og strenger, når du trenger det. Jeg bytter strenger ca. 3-5 ganger i året, og en pakke med strenger koster ca. 200kr Lykke til Endret 8. mai 2012 av PKcyriuz Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Om du ikke har spilt noe gitar før, anbefaler jeg at du starter med en nylon-strenge-gitar, simpelthen fordi fingertuppene dine ikke er herda nok til å spille på stålstrenger, så det kommer bare til å gjøre vondt, og det kommer til å gi deg mindre lyst å spille gitar. Etterhvert kan du legge over til stålstrenger, da de har mye bedre lyd og er mer behagelig å spille på. Om du bestemmer deg for å holde på med dette en stund, anbefaler jeg, som de over, å investere litt ekstra i gitaren. En billig-gitar vil ofte ha veldig dårlig lyd, kan ofte høres ustemt ut selv om den er stemt og de er verre å synge til nettopp fordi lyden de lager ikke er alt for fin. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 takk for tipsene jeg kan bruke stål- og nylonstrenger på samme gitaren, ikke sant? er ikke 2 forskjellige gitar-typer til hver streng? Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Det er forskjellige typer, jo. Se på gitarhodene på disse to: Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Enig med Eloquent, det vil nok "svi" litt til å begynne med, og man tenker som ofte "Gah, det er noe galt med fingrene mine /For korte, for tykke, gjør for vondt..osv)" - det er derfor mange gir opp så lett. Jeg anbefaler deg, lær deg grep før du begynner på noe annet, der ligger grunnstrukturen til hvordan en gitar henger sammen. Må jo si jeg var ganske stolt når jeg lærte å fingerspille fra G, D, Am, G, D, C, istede for å spille "smoke on the water" på én streng, som resten av klassen gjorde når jeg gikk på skolen. Du burde også heller tenke på å kjøpe en med nylond, siden ja, du har ikke "træler" (tykk hud) på fingertuppene ennå (det kan ta litt tid, og er ofte litt vondt å begynne), så nylon er absolutt veien å gå, til å begynne med iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå