Hotel Papa Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Bare det at du viser at du er i stand til å regne ut et regnestykke uten feil er nok til å få full pott. Så lenge du forklarer godt skal ikke metoden du har brukt ha noe å si for poengsummen og dermed karakteren Om du får en oppgave som sier at du ved hjelp av multiplikasjon skal vise hva 12*3 blir, så hjelper det ikke at du skriver 12 + 12 + 12. Selv om du får riktig svar, har du vist at du ikke kan multiplisere og dermed går det ut over helhetsvurderingen. Det var et eksempel som jeg fikk i skrivende stund. Nå snakker jeg om matematikk på ungdomsskolenivå, vet ikke hvilket trinn TS går på? Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ja, og da får du trekk i poengsummen, som igjen går utover karakteren Lenke til kommentar
th1nk Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg blir så irritert på ting som dette. Hva er vitsen med en sånn liste om den ikke følges? Er det en liste lærern din har laga, eller er det standardmål for karakterene på den tentamen du hadde? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Denne saken minner meg på en prøve jeg hadde på ungdomskolen i engelsk. Poengrensen for fem var 20, og på den siste oppgaven hadde jeg skrevet bra og fikk (6 av 6 poeng), det gjorde at jeg tilsammen fikk 20, men så krysset hun over 20 poeng (og 5/4), ga meg 5 av 6 poeng i stede på siste oppgave sånn at jeg fikk 19 poeng på prøven. Det verste var at hun ikke engang prøvde å sjule at hun åpenbart hadde ombestemt seg etter at hun så jeg fille fått 5 Lenke til kommentar
MrPerfect Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 jaja, finnes rasshøl lærere. Går forøvrig i 10ende og dette er avgjørende for meg. Men er det noe jeg kan bruke imot henne? En lov eller noe sånt. Ja dritt irriterende at det står 38 = 4 men så får jeg 3++ makan til surr. Lærer kommer tilbake neste uke og det kommer til og sprenge for meg. Matte sliter jeg med og endelig når jeg får 4'ern skal hun ødlegge det..... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Et relevant rettslig argument er at like saker skal behandles likt. Du kan ikke ha en annen poenginndeling enn andre. (Derimot er det ingenting som hindrer henne i å trekke poeng for dårlig utforming, dårlig oppsett, etc -- så resultatet av klagen kan helt fint bli at du går ned i poeng i stedet for å gå opp i karakter.) Det er for øvrig ikke formell klagerett på prøver, fordi én prøve ikke er avgjørende for standpunktkarakter. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Nei, det er det ikke, og så er det heller ikke lov å sette karakterer etter en poengskala, ref forskriften til opplæringsloven. En poengskala kan kanskje være til hjelp, men karakteren må settes ut i fra en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Det kan nok se ut som om læreren har håndtert tingene helt rett. .. men på den annen side så har vel eleven krav på en forklaring på hvorfor karakteren er som den er, og hva som behøves for at den skal bli bedre neste gang .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå