medlem-68510 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har et Asus P6T-hovedkort som (meg bekjent) ikke lar meg skru av USB-portene når PC-en er av. Dvs. at de får 5v konstant, og trekker strøm fra PSU selv om maskinen er avslått. Dette i seg selv er ikke noe problem for meg. Problemet er at det virker som 5v-railen som brukes til dette er overbelastet når PC-en er av. Symptomene jeg ser er at LEDs på HK og andre komponenter i PC-en blinker/dimmes kraftig, og at PC-en nekter å starte til tider. Når dette skjer kan jeg simpelthen koble fra en USB-enhet eller to. Da lyser alle LEDs som de skal, helt stabilt, og PC-en starter. Første gang dette skjedde var i påsken, da jeg flyttet all maskinvaren min over i nytt kabinett. Strømforsyningen er forresten en Hiper 590w. Spørsmålet jeg stiller er: Er PSU døende (alt fungerer fint når PC-en er på), eller kan jeg på noe vis deaktivere standby-strøm til USB-portene? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 USB får vel strøm gjennom hovedkortet, og det er vel ikke aktivt når pc er av? Om usb porter får strøm når pc er av skulle man f.eks kunne ladet mobiler og annet som kan lades via usb. Ville vel trodd at det var defekte usb enheter eller porter og hadde nok prøvd å se om de var mulig å finne ut om problemet var knyttet til kun en elelr to usb enheter eller gjald alle elelr om det kun var enkelte porter. Var borti noen hp laptoper en gang som ikke startet om noe var tilkoblet usb. Måtte vente på ny bios for å fikse problemet. Aner ikke om det hjelper deg, men du kan jo prøve å legge inn ny bios om det er noe slikt tilgjengelig. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Jeg har nyeste BIOS for mitt HK. Enhetene som påvirker dette er hovedsaklig webcam og modem for mobilt bredbånd, men har hatt problem med å starte selv uten disse tilkoblet. Det samme skjer uansett hvilke USB-porter jeg bruker, og jeg kan lade telefon selv om maskinen er av. Her er en kort video av LEDs på grafikkortet mitt http://www.youtube.com/watch?v=cciDdL_ttfc Dimmingen skjer i takt med aktiviteten til modemet for mobilt bredbånd, men som sagt har jeg hatt problemer selv uten det tilkoblet. EDIT: HK skal ha strøm selv om PC-en er av, Ankh. Bl.a. for å støtte WOL, holde liv i RTC, og ha strøm til power-knappen. EDIT 2: Stakk multimeteret mitt borti en USB-port nettopp. Der målte jeg 3,6v. Dette er godt under de 5v som skal være der =( EDIT 3: Målt litt mer. 5v SB uten last = 5,09 volt 5v SB med HK = 4,5 volt 5v SB med HK og USB-enheter = Svinger mellom 4,2 volt og 3,7 volt. Når maskinen starter bytter HK strømkilde fra 5vSB til en annen 5v-kilde, så det er helt klart en brikke som styrer dette. Dumt av Asus å ikke la brukeren velge om dette skal være aktivt eller ikke. Klarer meg godt uten spenning i USB-portene når maskinen er av =( Endret 17. april 2012 av medlem-68510 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Nå er ikke Hiper kjent for kvalitet, så at du sliter med lave spenningsverdier kommer ikke som et sjokk. Mitt tips er å bytte den strømforsyningen før den tar med seg en harddisk, RAM eller prosessoren din. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Får en 750w fra Corsair på fredag. Satser på at det bedrer seg da. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Her er den ferdig montert med ny PSU, og alt er normalt igjen. Takker for all hjelp i denne tråden =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå