Gå til innhold

Død over gassgrillen!

Anbefalte innlegg

Så i påsken var jeg på grillparty, og der hadde de en stor gassgrill vi skulle spise på og jeg, som den kompetente kokken og grillmesteren jeg er beryktet som stod for stekingen.

FY FAEN å kip smak det er på gassgrill! jeg har faktisk aldri smakt så elendig grillmat, (og jeg anser meg selv velopplært da jeg vokste opp med en bestefar og en oldefar som begge var svært kompetente kokker og glrillmestere, og som lærte meg alt om matlaging og grilling før jeg var 10). Grillmaten smakte hvergen grillet eller stekt, den smakte bare kjedelig, til tross for BBQ marinader, og div. kryddersorter.

hvorfor er det slik? er det flammen, kullet eller tennvesken som gjør at maten blir så god som den gjør på en kullgrill?

-frank

(når jeg sier "kokk" så betyr det at jeg er en hobby-kokk, ikke profesjonell)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reine kull- og brikettbiter setter ingen smak på maten, rester av tennveske kan, og det er uheldig, men venter du til etter flammene har lagt seg er du trygg.

Gassen fra gassbrennere skal heller ikke sette smak, men her er du avhengig av en fullstendig forbrenning, så det kan nok hende at billig vs dyr kan ha noe å si.

Jeg har lest at blindtester ikke avslører forskjell mellom mat grillet på gass og kull.

Det som gjør "grillsmak" forskjellig fra "stekepannesmak" er fett som drypper ned i grillen som forbrennes og lager aromastoffer. (Bruker du ved/røykspon i tillegg til kull avgir dette også smak, mens rent grillkull er bare karbon og avgir ikke smak)

Lenke til kommentar

ikke noe problem å fikse røyk på gassgrill, litt trespon og en boks til å ha sponet i settes over flammen.

jeg foretrekker å bruke webern til det meste av grilling, gassgrillen brukes for det meste kun når det skal grilles til mange(folk har med egen grillmat). jeg bruker briketter som jeg fyrer opp i rør med litt bjørkeved. kull/briketter skal og bør ikke avgi smak mener nå jeg, men smak i form av røyk fra ulike tresorter er velkommen. jeg foretrekker også grilling på indirekte varme.

ok litt svada fra meg uten veldig mye poeng, annet enn hva jeg foretrekker. Men når det er sagt, så er det egentlig null problem å få like god mat fra gassgrill, som fra kullgrill, så lenge man vet hva man gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...