Gå til innhold

Kjøpe forsterker

Anbefalte innlegg

Ja, du har muligheten til å utvide til surround senere, men det vil være vil ikke være fordelaktig for musikk i stereo.

I en surround receiver har produsenten brukt penger på alle mulige surround formater og ulike video- og lydutganger. Signalet som sendes gjennom alle disse små kretsene inne i receiveren mister litt kvalitet for hver "svingom" det må ta.

For å holde prisen nede med all denne teknologien bekostning av strømforsyning og kvaliteten på komponentene, særlig kondensatorene. Så man bør ta målingene som er gjort når en surround receiver til 1200,- oppgir 120W per kanal med en klype salt. Watt er ikke alt. Det er klart man kan finne receivere som yter bra også, men da er man fort oppe i 8-10k sjiktet.

Derfor anbefaler jeg å kjøpe en stereoforsterker dersom du bare skal spille på to kanaler. Selv om det er fristende med innebygd DAC, tusen tilkoblingsmuligheter og massevis av watt til en billig penge, vil ørene dine bli mer fornøyd med en stereoforsterker til samme prisen. Og det er jo tross alt ørene man handler til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når d da gjelder den pioneren? Vil det vera mulig å utvide med sub til den viss eg vil?

Ja. Det er bare å koble en aktiv subwoofer i høyttalerterminalene merket B, mens du har høyttalerne dine i terminalene merket A.

Thezzi: Den Cambridgen er jo ganske allright! Mye kraft for lite penger og jeg syntes også den låt allright da jeg hørte den på Hifi-klubben for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Kjøpt noe?

Ja, var innom hifi-klubben i sta:)

Spurte først om Cambridgen er sterk nok til Fence høyttalerne. Dette fikk jeg et klart nei på..

Utålmodig som jeg er, kjøpte jeg forsterkeren uansett. Kjøpte også et par CV VE-8 høyttalere, er ikke store greiene, men de holder til meg. Dessuten er det jo jævlig rått å kunne si at man har Cerwin Vega høyttalere :D

Edit:

Kan legge til at han jeg snakket med på hifi-klubben sa at jeg burde ha minst 200w forsterker..

Endret av thezzi
Lenke til kommentar

Kjøpt noe?

Ja, var innom hifi-klubben i sta:)

Spurte først om Cambridgen er sterk nok til Fence høyttalerne. Dette fikk jeg et klart nei på..

Utålmodig som jeg er, kjøpte jeg forsterkeren uansett. Kjøpte også et par CV VE-8 høyttalere, er ikke store greiene, men de holder til meg. Dessuten er det jo jævlig rått å kunne si at man har Cerwin Vega høyttalere :D

Edit:

Kan legge til at han jeg snakket med på hifi-klubben sa at jeg burde ha minst 200w forsterker..

Er du fornøyd? Og prisen den blei?

Lenke til kommentar

I følge han her er det mye å hente med en subwoofer ja. Men for 4500,- har du ganske heftig lyd allerede da!

Vurderer å kjøpe akkurat den subwooferen fra videoen, CERWIN-VEGA VE-28SX.

Den har vel innebygd forsterker slik at jeg kan koble den til med en vanlig rca kabel? :)

Lenke til kommentar

Det kan du, men hvilken utgang tenkte du å bruke på forsterkeren din da? Ser på Hi-Fi klubben at det står den har utgang til subwoofer, men ser den ikke på bildet på cambridge sin hjemmeside:

SR10rear.jpg

Har den ikke det kan du bruke høyttalerterminalene merket B, sett at subwooferen har de inngangene. Finner ikke noe bilde av baksiden på VE-28SX

Lenke til kommentar

Innganger : Linjeinngang RCA), LFE-inngang mono, RCA), Høynivå inngang høyttalersignaler)

---- http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/subwoofer/cerwin-vega_ve-28sx_subwoofer_sort.htm#

Det er den nye cambridgen som har subwoofer utgang, de har nesten akkurat byttet den ut.

Jeg kjøpte den gamle versjonen. Det var derfor den var så billig.

Ja, det går an å bruke både A og B samtidig, men vil ikke dette gjøre at det blir mindre watt sendt ut til høyttalerne? Vet heller ikke om det er slik inngang på subwooferen. Vet at det er det på andre CW subwoofere.

Jeg tenkte på å bare bruke RCA utgangen på forsterkeren (rec out)... Er ikke dette mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...