Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"In children". Relevant å sammenligne en 8-åring med en 30-åring? Jeg er ikke helt sikker. Men jeg kan sikkert beklage at jeg ikke klarte å finne "aggressive". Jeg er litt dårlig til å lete.

 

edit.

Kan fremdeles ikke finne en eneste del av sitatet ditt i den artikkelen du linket til,ikke en gang med søkefunksjonen til nettleseren min. Dersom det er snakk om en helt annen artikkel, så kan du jo gjerne linke til den også, så vi kan lese hele greia.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, hva HAR cannabis med heroinavhengighet å gjøre?

 

Hvorfor tror du at cannabis ikke har blitt legalisert, siden det er så mildt i forhold til eks. heroin?

Kan det være fordi de fleste er av den oppfatningen at det ene fører til det andre ... ?

 

Og det var ment som ett eksempel for hvordan vi behandler andre rusmidler

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"In children". Relevant å sammenligne en 8-åring med en 30-åring? Jeg er ikke helt sikker. Men jeg kan sikkert beklage at jeg ikke klarte å finne "aggressive". Jeg er litt dårlig til å lete.

 

edit.

Kan fremdeles ikke finne en eneste del av sitatet ditt i den artikkelen du linket til,ikke en gang med søkefunksjonen til nettleseren min. Dersom det er snakk om en helt annen artikkel, så kan du jo gjerne linke til den også, så vi kan lese hele greia.

 

Jeg fant, og postet det i forrige melding, eller kan det være at jeg har postet to forskjellige ... ikke lett å holde styr på alt ... :p

 

Her er den: http://www.pamf.org/preteen/parents/videogames.html

Lenke til kommentar

Ja, hva HAR cannabis med heroinavhengighet å gjøre?

 

Hvorfor tror du at cannabis ikke har blitt legalisert, siden det er så mildt i forhold til eks. heroin?

Kan det være fordi de fleste er av den oppfatningen at det ene fører til det andre ... ?

 

Og det var ment som ett eksempel for hvordan vi behandler andre rusmidler

 

Bullshit. Oppfatningen er feil. I land hvor cannabis er legalisert har det ikke blitt mer heroin bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, hva HAR cannabis med heroinavhengighet å gjøre?

 

Hvorfor tror du at cannabis ikke har blitt legalisert, siden det er så mildt i forhold til eks. heroin?

Kan det være fordi de fleste er av den oppfatningen at det ene fører til det andre ... ?

 

Og det var ment som ett eksempel for hvordan vi behandler andre rusmidler

 

Bullshit. Oppfatningen er feil. I land hvor cannabis er legalisert har det ikke blitt mer heroin bruk.

 

Ja, mulig at det er feil, men realitetene er nå sånn at hos oss er det ulovlig.

Men tilbake til saken: Innenfor psykologi/psykiatri snakker man om å programmere sinnet, dvs. hjernevaske klienten med motsignaler som skal være med på å endre holdninger/tankemønstre/handlinger. Dette er etter det jeg vet en anerkjent metode. Så hvis ABB har fått feil programmering, kan eks. voldspill være med å gi rette næringen for å bygge ett personlig monster. Kanskje et monster som er greit så lenge personen er i stand til å styre sine tanker, men når monsteret har bygd seg opp tilstrekkelig, kan det under de riktige forutsetninger ta over styringen av fornuften, og personen kan gjøre helt uforklarlige misgjerninger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det vil jeg også ha kilde på.

 

Tja, du kan få en kilde til eks. Olympiatoppen. De bruker slike verktøy overfor idrettsutøvere som skal prestere på vinnernivå.

 

For en utøver som er på ditt nivå er det best å målrette den mentale treningen spesifikt mot det du ønsker å oppnå. Du nevner blant annet at du ønsker å takle press og øke selv-tilliten. Disse to henger sammen, og om du trener den ene så vil det også hjelpe på den andre. På Olympiatoppen regner vi fire basisferdigheter i bunn av mental trening Disse er visualisering, indre-dialog, målsetting, og spenningsregulering (avspenning).

 

 

 

http://www.olympiato...c/page1225.html

 

Hvis dette mot formodning ikke rekker, får du heller gi beskjed

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det rekker ikke. Jeg vil ha kilde på det du sa om at vold i spill fungerer som programmering.

 

Var det så uklart, javel javel

 

Man programmerer hjernen med inntrykk, enten bevisst eller ubevisst. Man kan øve på hvilke inntrykk man helst vil ha mest av, og dermed styre egne tanker inn i det mønsteret man finner mest hensiktsmessig.

 

Så det er ikke spillet i seg selv som skader, men inntrykkene som ligger i spillets gang, og gjentakelsene for ett hue som ikke er helt i balanse, og dermed utsatt for skader.

 

Og til slutt burde det jaggu rekke med å bla litt i almen obligatorisk historiepensum, hvor effektiv hjernevask (programmering) ble kjent allerede tidlig på 50 tallet - du skjønner sikkert hva jeg tenker på da

Lenke til kommentar

Og til slutt burde det jaggu rekke med å bla litt i almen obligatorisk historiepensum, hvor effektiv hjernevask (programmering) ble kjent allerede tidlig på 50 tallet - du skjønner sikkert hva jeg tenker på da

Det var vel ikke så mange som valgte å bli hjernevasket?
Lenke til kommentar

Den er grei.

 

Også: beklager for å forandre "spillereglene" i etterkant, men det hadde økt relevansen om disse undersøkelsene også tar for seg påvirkningsgrad i voksne mennesker, heller enn hvordan det påvirker barn og ungdom. Breivik startet ikke å spille WoW før han var i godt voksen alder.

Det er sant at det er en overvekt av forskning som er rettet mot barn. Jeg synes dette er logisk, men det er en stor andel gamere som er 16+, til og med 25+, og jeg synes vi burde hatt mer kunnskap om disse. Dagens forskning virker som den gir mange antydninger, men uklare svar.

 

Voldelige dataspill øker aggressiv atferd, -kognisjon, -affekt og fysiologisk aktivering, samtidig som det reduserer prososial atferd. (C. Anderson, 2004)

 

Bruk av voldelige dataspill tidlig i skoleåret predikerer økt aggresjon senere i skoleåret. Legg forresten merke til at effekten blir lavere med alderen, selv om den fortsatt er signifikant hos 18-åringene. (Anderson, Gentile m. fler, 2008)

 

Voldelige dataspill desensitiserer forsøkspersoner for vold. (Merk, dette er tross alt snakk om forbigående effekter -- hvor lang tid det tar før effekten avtar, eller om den opprettholdes ved jevn eksponering for voldelige dataspill, får vi ikke vite. Her trengs en grundig longitudinell studie, om det er praktisk gjennomførbart. Men dette er tydelig veldig aktuelt akkurat her) (Carnagey, m. fler, 2007) (Bartholow, m. fler, 2006)

 

Voldelige følelser og aktivering øker i takt med voldelig realisme i spill. (Barlett, m. fler, 2006, 2007) (Barlett, m. fler, 2009)

 

Økningen i aggressive tanker og følelser er utjevnet etter 10 minutt. (Et skudd i baugen for skremselspropaganda, men eksperimentet sier ingenting om varig eksponering) (Barlett, m. fler, 2009)

 

Et lynkjapt overblikk over pros and cons forskningsliteraturen gir voldelige spill (med mindre du har tilgang til hele artikkelen så klart). (Barlett, Anderson & Swing, 2008)

 

Aggresjon og voldelige videospill har en gjensidig kausalitet, med spill som tyngste prediktor. (Bartholow, m. fler 2005)

 

Slosskamp og bruk av voldelige spill hos (merk:)ungdommer korrelerer, selv hos ungdommer som skårer lavt på fiendtlighet (men er målingen av slike personlighetstrekk tilfredsstillende?). Fiendtlighet hos "ikke-fiendtlige" øker om de begynner å spille voldelige spill. (Gentile, m. fler, 2004)

 

Det var det beste jeg fant på vitenskap om aggresjon og voldelige dataspill, vektlagt voksne. At dataspill ikke påvirker aggresjon er rett og slett feil, men fakta er relativt mer uklart hos voksne, rett og slett pga. manglende forskning på området. Man kan såklart trekke hypoteser på bakgrunn av det som skjer med unge voksne, og de midlertidige effektene som man kan se både hos voksne og barn, men det forblir hypoteser inntil videre.

 

Ikke tro at jeg ikke er positiv til dataspill. Jeg anser det som sunt og det er knyttet opp til mye gode kognitive ferdigheter og mtp. læring og motivasjon er det et ekstremt lovende verktøy når det gjelder mer enn underholdning. Jeg sier heller ikke at dataspill kan ha gjort B til den han er; der er det nok mange faktorer. Man skal være bra forvillet for å tro noe annet. Men det er viktig å kartlegge alt, og dataspill er relevant.

 

Dessuten, typen dataspill man spiller, og atferden i disse spillene, kan også si noe om denne spilleren som person. Dette er relevant uansett om voldelige spill fører til disse problemene som nevnt over eller ikke. Nå er jo ikke WoW spesielt voldelig heller, så da er det heller liten sannsynlighet for at det har hatt noen som helst liten kausal effekt på grusomhetene som har foregått. Men B-s preferanse for WoW kan jo kanskje fortelle noe om hans planmessige personlighet og andre ting, uten at WoW har skyld i noe som helst.

Endret av Kakofoni
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Igjen: Jeg vil ha en faktisk kilde. Greit nok at dette er "åpenbart" for deg, men hvis du tror at dette er en del av historiepensum så er det åpenbart at du aldri har tatt et historiefag.

 

Mulig vi snakker forbi hverandre.

 

Begrepet «hjernevask» har etter alt å dømme kinesisk opprinnelse. Det er blitt kjent i Vesten gjennom skildringer av kinesisk fangebehandling i 1950-årene. Det kinesiske ordet er 洗腦 (xǐ nǎo, «vask [av] hjerne»), og ble der benyttet i kommunistisk terminologi om metoder i forbindelse med tvangsmetodikker for å endre (改造: gǎi zào, «rekonstruksjon», «endring») av såkalt føydale (封建, fēng jiàn) tankemønstre hos kinesere oppvokst før kommunistenes maktovertakelse i 1949.

 

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Hjernevask

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette blir rett fora for spørsmålet, men jeg prøver. Har fulgt nøye med på rettsaken, og en stor del av arbeidet vil lede frem til rettens stilling til tilregnelighet. Det er i ABB's klare interesse å bli eklært tilregnelig.

 

Idag gikk store deler av dagen med til utspørring om "Knights Templar", Breiviks besøk i Liberia, London, Bahamas osv. Fokus på manifestet og disse møtene han har hatt med Knights Templar. Breiviks stilling til dette er at han ikke ønsker å lede til noen pågripelser, og sier svært lite annet enn det som står i manifestet.

 

Hvorfor brukes ikke dette mot han? Er det forbudt? Det vil jo tale for hans tilregnelighet hvis han kan dokumentere at han ikke har immaginære venner? Alt han kommer med er tomme påstander og kryptiske beskjeder om "kjøpte diamanter for å skjule hva jeg egentlig gjorde" etc.

Lenke til kommentar

Igjen: Jeg vil ha en faktisk kilde. Greit nok at dette er "åpenbart" for deg, men hvis du tror at dette er en del av historiepensum så er det åpenbart at du aldri har tatt et historiefag.

 

Mulig vi snakker forbi hverandre.

 

Begrepet «hjernevask» har etter alt å dømme kinesisk opprinnelse. Det er blitt kjent i Vesten gjennom skildringer av kinesisk fangebehandling i 1950-årene. Det kinesiske ordet er 洗腦 (xǐ nǎo, «vask [av] hjerne»), og ble der benyttet i kommunistisk terminologi om metoder i forbindelse med tvangsmetodikker for å endre (改造: gǎi zào, «rekonstruksjon», «endring») av såkalt føydale (封建, fēng jiàn) tankemønstre hos kinesere oppvokst før kommunistenes maktovertakelse i 1949.

 

http://no.m.wikipedi...wiki/Hjernevask

 

Jeg snakker ikke om hjernevask, jeg snakker om din originale påstand om at dataspill kan fungere som hjernevask.

Lenke til kommentar

Er retten et slags sirkus der man skal sette en ape i bur og gjøre forsøk for å se om apen er sinnsyk? Hva hvis tiltalte er sinnsyk? Da har man nettopp kringkastet oppdagelsen.

 

Hvis tiltalte selv sier han er tilregnelig, hvorfor skal man bruke så mye tid på å motbevise det? Hvorfor bruker man så lang tid på hans historie?

 

Det eneste som betyr noe er vel det som har skjedd, han er skyldig, så det er bare å ramse opp alt sammen og dømme?

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...