Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å nevne World of Warcraft grenset til det useriøse, spør du meg. Som svar på dommerens spørsmål om det er voldelig, burde noen ha sagt at det er snakk om tegneserievold.

Jeg synes statsadvokaten sa det så bra det kan sies i en slik sammenheng, det spørs hvordan man definerer vold (eller noe i den dur), statsadvokaten var flink til å fortelle om spillet til personer som kanskje aldri har hørt om det, eller forstår hva det dreier seg om, og la aldri fokus på at mesteparten av spillet faktisk består av tegneserievold (kamper etc).

Han la vekt på at det er et spill hvor man utfører oppdrag for belønning, og hvor man møter likesinnede, så enkelt kan det sies.

Samtidig vil jeg personlig si at jeg ikke er overrasket over spørsmålet fra dommeren, og jeg synes det er et helt greit spørsmål fra en som aldri har spilt spill, og som kanskje mener voldelige medier kan påvirke mennesker.

Svaret fra statsadvokaten var meget bra, men han lovte å komme tilbake og utdype (denne utdypningen har jeg ikke hørt).

Jeg håper iallefall at det blir lagt vekt på at spillet har en 12års grense, som er satt av et eget "sensurorgan", dermed er det i samme klasse som Harry Potter-filmene, samtidig som at det faktisk er flere skumle og blodige/grafiske scener i de siste HP-filmene, enn det er i WoW.

Ja altså, beskrivelsen han ga om spillet er grei nok den. Jeg la jo merke til at han ikke beskrev spillet på en urettferdig måte. Jeg har bare problemer med å se hvordan WoW var av noen betydelig relevans for handlingene han utførte eller hans personlige utvikling. Spørsmålet fra dommeren, forutsigbart eller ei, vitner uansett om en feilaktig oppfatning av at voldelige spill gjør voksne mennesker mer voldelige enn de allerede er, selv om all statistikk sier det stikk motsatte.

Kanskje det bare er fordi jeg er av "denne" generasjonen, men for min del så kunne spørsmålet vært byttet ut med et vilkårlig spill eller medie fra når som helst i verdenshistorien. "Denne Hamlet, er dette et voldelig skuespill?"

Utover det så mener jeg den vilkårlige sensureringen av visse deler av rettsaken også er ganske tøysete. Sensurere noe som alle vet er en propagandafilm, er de redd for at folk skal bli påvirket av den og følge i hans fotspor? I så fall har de nok allerede sett værre propagandafilmer, og breivik sin ville ikke ha forandret stort. Er de redd for at noen skal føle seg støtt? De som føler seg støtt kan da vel vitterlig snu seg en annen vei mens den spilles av, likens som de som satt i salen kunne gjøre. Det eneste jeg kan si meg enig i av sensur er vel egentlig nødanropet fra hun ene jenta, men jeg hadde sannsynligvis ikke stilt spørsmål til det om det ble kringkastet. Jeg mener at enten så tillater man filming i en rettsal, eller så tillater man det ikke. Å sitte der å spesifisere hva "norges folk" tåler og ikke tåler å se og høre virker for meg egentlig ganske arrogant.

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg leser rundt på forumet, leser rundt på kommentarer på diverse nyhetssider, så merker man fort at folk er redde til å si seg enig. Mye av det Breivik sier er helt urealistisk, og det han har gjort er utilgivelig. Men noen av hans poeng, og hans ideologi har rot i virkeligheten. Dette er noe av det jeg synes er mest skremmende med saken, fordi jeg VET at det vil finnes mange der ute som vil være enig i mye av det Breivik sier. Kanskje får vi til og med nye debatter opp i media, som tidligere har vært tabubelagte.

Jeg er helt enig med deg, Neppe. Jeg synes mye av det han sier faktisk er sant og viktig, punkter som er en mørk side der de norske myndighetene har sviktet. Når jeg diskuterer dette med mine venner, kolleger, etc, får jeg kun sjokkerte blikk tilbake. De fleste jeg kjenner lukker ørene helt for alle hans synspunkter, og det er jo forståelig, for man hater det han har gjort. Det er jo ikke slik at han lykkes i å videreformidle sin syke ideologi, ved å bruke rettsaken som talerstol - synspunktene jeg er enige i er jo ikke nye ideer, men som sagt myndighetenes ansvar som de ikke har lyktes å gjøre noe med. Jeg håper også mange av disse kan bli tatt opp til debatt, ikke fordi de er viktige for ABB, men fordi det er "glemte saker".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dommeren dette gjelder er innhabil da han har et (offentlig) forhold til saken.

Hva har det med habilitet å gjøre? Hadde han kjent f.eks Breivik-familien eller noen av ofrenes familier så hadde jeg skjønt habilitetsproblemet. Her er det bare en uttalelse. Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem at han har publisert uttalelsen offentlig. Hadde det vært greiere om han hadde holdt tanken for seg selv? I så fall hvorfor?

Hvorfor sier du "forhold til saken"? Alle i hele verden har jo et "forhold til saken" om de har fulgt nogen lunde med i media. Det betyr ikke at de ville prøvd å få frem noen bestialsk straff i en seriøs setting.

Enkelt og greit:

Forvaltningsloven § 6, det gjelder ikke kun slektskap men også tilknytting på "annen måte". Formålet med bestemmelsene er dels å sikre at det ikke blir tatt utenforliggende hensyn, dels å skape eller bevare tillit i omverdenen til at det ikke tas slike hensyn.

Bl.a. det retten la til grunn for inhabiliteten var: "Hans uttalelser er imidlertid egnet til å svekke tillitten til om han kan vurdere skyldspørsmål og eventuell straffeutmåling uhildet". (Kilde:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10065234)

Enkel nok forklaring?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Flere enn meg som synes hele mediedekningen rundt dette har blitt uverdig? En ting er at mediene huker tak i alt og alle for å intervjue dem om hva de synes, men nå opplever jeg det etterhvert som om det blir publisert flere artikler med ren drittslenging og halvsakligheter om Breivik. Ikke at jeg unner han bedre, men jeg synes rett og slett det virker litt patetisk og ynkelig.

Hva mer kan man forvente av den største, verste og mest spektakulære saken i vår tid?

Lenke til kommentar

Når jeg leser rundt på forumet, leser rundt på kommentarer på diverse nyhetssider, så merker man fort at folk er redde til å si seg enig. Mye av det Breivik sier er helt urealistisk, og det han har gjort er utilgivelig. Men noen av hans poeng, og hans ideologi har rot i virkeligheten. Dette er noe av det jeg synes er mest skremmende med saken, fordi jeg VET at det vil finnes mange der ute som vil være enig i mye av det Breivik sier. Kanskje får vi til og med nye debatter opp i media, som tidligere har vært tabubelagte.

Jeg er helt enig med deg, Neppe. Jeg synes mye av det han sier faktisk er sant og viktig, punkter som er en mørk side der de norske myndighetene har sviktet. Når jeg diskuterer dette med mine venner, kolleger, etc, får jeg kun sjokkerte blikk tilbake. De fleste jeg kjenner lukker ørene helt for alle hans synspunkter, og det er jo forståelig, for man hater det han har gjort. Det er jo ikke slik at han lykkes i å videreformidle sin syke ideologi, ved å bruke rettsaken som talerstol - synspunktene jeg er enige i er jo ikke nye ideer, men som sagt myndighetenes ansvar som de ikke har lyktes å gjøre noe med. Jeg håper også mange av disse kan bli tatt opp til debatt, ikke fordi de er viktige for ABB, men fordi det er "glemte saker".

Er det ikke dette som er omvendt av å være åpen for andre synspunkter? Det er jo akkurat derfor han får lov til å stå der å holde en opplesning på 73 minutt.

Lenke til kommentar

I en tråd på vgs forum ble det bekreftet at Sky, BBC, CNN og en russisk kanal sendte det hele usensurert, En kombinasjon av disse tvkanalene og dansk radio gav visst svært god dekning. Dersom dette stemmer vil vel opptaket ligge ute på nettet vil jeg tro? Kanskje det kommer noe i løpet av dagen?

Ja har en muslimsk type som ser på mye russiske medier osv, har sett en del rettsaker som ikke er vist i norge på slike russiske sider:) !
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er greit at de fjernet den "inhabile" dommeren, greit å ikke risikere tåpelige feil i en rettsal. Hadde dette kommet ut midt i saken, eller helt mot slutten hadde det sikkert blitt masse piss utav det.

Når det gjelder at de nevnte WoW så gjorde de vel det fordi han selv har sagt han drev med dette på heltid i ett helt år, så det har sikkert relevans ifb med å beskrive han som person i årene før angrepet. Desverre så tror vel snart alle landets mødre at man blir massemorder av spillet.

Sensuren av ABB nå, gjør at han vinner sin sak på alle mulige måter. De som er enig med han og hans meninger får gang på gang bekreftet at det de tror stemmer. Dette er på ingen måte bra hvis det finnes flere "enkelt celler".

Media klarer også, spør du meg å oppfylle de fleste spådommer han skrev i manifestet sitt.

ABB blir gladere og stoltere jo mer media skriver om han, og jeg er sikker på at han koser seg glugg ihjel med å omtrent være hele verdens fokuspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi er bare to dager ut i prosessen, og etter hvert som smella går på ABB, tror jeg han snakker seg ettertrykkelig under torva.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som synes hele mediedekningen rundt dette har blitt uverdig? En ting er at mediene huker tak i alt og alle for å intervjue dem om hva de synes, men nå opplever jeg det etterhvert som om det blir publisert flere artikler med ren drittslenging og halvsakligheter om Breivik. Ikke at jeg unner han bedre, men jeg synes rett og slett det virker litt patetisk og ynkelig.

Har sett en del av det i det siste ja. Utenlandske medier har en mer saklig tone enn den man finner i norske medier for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kort sagt, det selger. Det er så mye reklame penger i denne saken for de største avisene, det kan jo ikke la være å gripe sjansen i en allerede tøff bransje. Jeg skjønner dem godt, selv om mye av det som skriver er på grensa til latterlig/patetisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er greit at de fjernet den "inhabile" dommeren, greit å ikke risikere tåpelige feil i en rettsal. Hadde dette kommet ut midt i saken, eller helt mot slutten hadde det sikkert blitt masse piss utav det.

Når det gjelder at de nevnte WoW så gjorde de vel det fordi han selv har sagt han drev med dette på heltid i ett helt år, så det har sikkert relevans ifb med å beskrive han som person i årene før angrepet. Desverre så tror vel snart alle landets mødre at man blir massemorder av spillet.

Sensuren av ABB nå, gjør at han vinner sin sak på alle mulige måter. De som er enig med han og hans meninger får gang på gang bekreftet at det de tror stemmer. Dette er på ingen måte bra hvis det finnes flere "enkelt celler".

Media klarer også, spør du meg å oppfylle de fleste spådommer han skrev i manifestet sitt.

ABB blir gladere og stoltere jo mer media skriver om han, og jeg er sikker på at han koser seg glugg ihjel med å omtrent være hele verdens fokuspunkt.

Problemet her er at det finnes TUSENER av lettpåvirkelige ungdommer som tror at obsternasighet og "opposisjon mot autoriteter og lover" er fantastiske idealer, og som synes at alt breivik sier er fantastisk fordi han har ansiktsmålene på en god leder.

(Mennesker stoler instinktivt på mennesker med brede kjever og kraftige ansikter i så stor grad at det er latterlig, og Breivik har tatt tre plastiske operasjoner blant annet i kjeven...)

Lenke til kommentar

Hva mer kan man forvente av den største, verste og mest spektakulære saken i vår tid?

Jeg hadde vell kanskje håpet at mediene holdt seg for gode til å trykke overskrifter om "feit og bleik" og "nei breivik...". Ikke for hans skyld, men det virker rett og slett ynkelig

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg hadde vell kanskje håpet at mediene holdt seg for gode til å trykke overskrifter om "feit og bleik" og "nei breivik...". Ikke for hans skyld, men det virker rett og slett ynkelig

Det har du helt rett i. Jeg reagerer selv på diverse uttalelser,og forundres over at det kommer på trykk. Noe annet er at slike karakteristikker kan like gjerne gi mer sympati til terroristen.

Og vi holder altså bare på med dag 3 ... man kan jo nesten grue seg for hva som blir det neste fra medias side ...

Lenke til kommentar

Når det gjelder WoW synes jeg det er helt legitimt å ta opp. For det første brukte han tydeligvis mye tid på å spille, for det andre vil hans forhold til spillet og atferd i spillet være av interesse siden det kan fortelle retten noe om ham som person, og for det tredje er det helt aktuelt å kartlegge hvorvidt dette spillet er voldelig, spesielt når han brukte så mye tid på det. Det er faktisk et kjent faktum at voldelige spil øker voldelige tendenser, og lite i denne problematikken er skrevet i marmor, som mange kanskje kan ha inntrykk av.

Helt enig, synes mediene er alt for brautende. Dette synes de er greit så lenge de tar på seg kappen for "den fjerde statsmakt" og ytringsfrihet og alt det der, selv om det de driver på med nå minner mer om ren kapitalisme, hvor man motvillig følger "etiske retningslinjer" som nedskrevet i et papir. Allikevel er jeg for en åpen rettssal, men jeg føler det er ubehagelig at det blir dekket som om det skulle vært fotball-VM snarere enn en nasjonal, og for noen, dypt personlig tragedie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående diskusjonen om WoW, så synes det er mest merkelig at de drar frem det istedetfor div. Call Of Duty spill som han har brukt til "øving" for aksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...