Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er påfallende at alle ABB sympatisører eller ekstremmotstandere av innvandring forveksler ytringsfrihet med bestemmelsesrett.

Hvis man mener stikk imot majoriteten av innbyggerne i et samfunn så hyles det at man ikke får lov å uttale seg om innvandringspolitikk. Det er flere her inne som har pekt på at hvis man vil oppnå noe så må man engasjere seg i politikken, det nytter ikke å sitte å surve på diverse nettfora.

Det jeg mistenker er at de som har meninger som skiller seg radikalt fra majoriteten bruker disse blodfattige argumentene fordi de veit at de aldri vil oppnå noe selv om de faktisk engasjerer seg og prøver å danne et politisk parti tuftet på sine verdier og derfor gjemmer seg bak slike rare uttalelser.

Det at man har en helt annen mening enn den gemene hop og ikke føler at man blir hørt betyr ikke at man har rett til å ty til radikale handlinger som de utført av f.eks ABB.

Det er fullt lovlig å mene noe annet enn alle andre, men man kan ikke forvente at alle andre skal forandre mening og gjøre det man ønsker.

Og det finnes faktisk legitime organisasjoner som jobber innenfor lovlige rammer for å fremme sine meninger rundt innvandringspolitikk. De kommer aldri til å få noe gjennomslag men de gjør ihvertfall det de kan for å påvirke med sitt syn uten å ty til ulovligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det må ha vært mange som gjorde en crappy jobb for å ha skapt et slikt samfunn, men lar de nå herje videre og flytter når det blir for ille. Ting blir nok bedre når man slipper til 16-åringene til valgurnene.

Og hva er så dårlig med landet vårt, inkludert lønnen som fagorganisasjonene og myndighetene gjennom statlig kontroll av oljen har sikret folk flest?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Høye priser og avgifter, bl.a. Man forventer at alle jobber i nordsjøen og slenger på enorme avgifter slik at folk uten partner eller som jobber i lavtlønnsyrker aldri får ta del i den biten. Det at folk med råd kjøper seg ut av helsekøen, mens folk med dårlig råd dør i den. Ulike demokratiske problemstillinger. Masse byråkrati. Masse korrupsjon. Utrygge bymiljøer, spesielt oslo. Togproblemer. Det at tannhelse ikke er inkluder i annen helse slik at folk flest får råd til å ta nødvendige behandlinger. Økonomiske forskjeller som går ut over ungene. Eldre som stues vekk i bleier på eldrehjem (om de er så heldig å få plass). Kutt i pensjon til gifte pensjonister. Bompenger. Parkeringsbetaling. Høye bensinpriser. Mye kriminalitet. Høy henleggelsesgrad hos politiet. Nedskjæringer i psykisk helsevern. Media som lyver til sine lesere. Listen er lang.

Lenke til kommentar

Høye priser og avgifter, bl.a. Man forventer at alle jobber i nordsjøen og slenger på enorme avgifter slik at folk uten partner eller som jobber i lavtlønnsyrker aldri får ta del i den biten.

Brems litt der.

Så det du sier at at vaskjehjelpen som tjener 250 000 kroner i året ikke kan leve et anstendig liv i forhold til en person i samme yrke ville tjente i andre land?

...

Eller er det noen andre yrket hvor 25-åringer tjener mindre som du tenker på -- og isåfall, hvilke?

Så skal vi sammenligne konsumprisindeksen med andre land...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Høye priser og avgifter, bl.a. Man forventer at alle jobber i nordsjøen og slenger på enorme avgifter slik at folk uten partner eller som jobber i lavtlønnsyrker aldri får ta del i den biten.

Brems litt der.

Så det du sier at at vaskjehjelpen som tjener 250 000 kroner i året ikke kan leve et anstendig liv i forhold til en person i samme yrke ville tjente i andre land?

...

Eller er det noen andre yrket hvor 25-åringer tjener mindre som du tenker på -- og isåfall, hvilke?

Det jeg mener er at man legger på masse avgifter fordi "alle har råd til det" men så sitter det folk i lavtlønnede yrker, trygdede, uføre osv som ikke har råd til det. Alle har ikke millionlønn. Sitter man som aleneforsørger i et lavtlønnsyrke så går lønna til leie, forsikring, barnehageplass, strøm og litt mat på bordet. Da er det provoserende når noen går ut og sier at alle har råd til å bruke en tusenlapp på å fylle tanken, eller at alle i norge er så rike så vi slenger på et par hundre tusen i bilavgifter.

Der er litt som den monstercable ansatte som svarte at i nroge kunne de tredoble prisen på kablene fordi alle var så rike.

Lenke til kommentar

Brems litt der.

...

Det jeg mener er at man legger på masse avgifter fordi "alle har råd til det" men så sitter det folk i lavtlønnede yrker, trygdede, uføre osv som ikke har råd til det. Alle har ikke millionlønn. Sitter man som aleneforsørger i et lavtlønnsyrke så går lønna til leie, forsikring, barnehageplass, strøm og litt mat på bordet. Da er det provoserende når noen går ut og sier at alle har råd til å bruke en tusenlapp på å fylle tanken, eller at alle i norge er så rike så vi slenger på et par hundre tusen i bilavgifter.

Der er litt som den monstercable ansatte som svarte at i nroge kunne de tredoble prisen på kablene fordi alle var så rike.

Hvilke andre land i verden er det som har bedre system for lavtlønnede og trygdede -- hvor du får mer for trygden og faktisk får trygd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til hvordan narkotikapolitikken i Norge er, er egentlig politikken i forhold til trygd totalt ulogisk og helt feil. En liberal trygdepolitikk skaper altfor mange trygdede. Det ville vært bedre for de fleste potensielt fremtidige trygdede om samme filosofi som ved narkotikapolitikken hadde blitt ført. Det ville spart mange fra å havne på "kjøret".

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg syns hele rettsaken er blitt en farse og ett mediasirkus.

Hvorfor trekke inn psykologer og Psykiatere for å avgjøre om han var tilregnelig eller ikke?

Qusling fikk strengere behandling, ikke sånn at jeg er for quisling metoder for vi er tross alt en moderne rettstat, men jeg syns oppriktig synd på ofrene som må gå gjennom alt dette elstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo det NAV jobber med akkurat nå. Det er for eksempel praktisk talt umulig å bli uføretrygdet for tiden, mens de driver og rydder opp i systemet.

Det som er problemet er at de som begynner på en midlertidig form for ytelse vil få en progresjon der de går fra 100 % av den kapasiteten de hadde ved starten av ytelsen, til et nivå som er forenelig med uføretrygd. Siden så godt som ingen kommer seg tilbake i jobb av de som begynner på midlertidige ytelser er det bare et spørsmål om tid før alle av de som begynte vil ha fått en slik progresjon med helseplager og funksjonssvikt. Problemet er ikke at det er for lett å få uføretrygd. Det som vil hjelpe er å gjøre det mindre attraktivt å komme inn i systemet og større fokus på den dystre statistikken, slik at nav kan skade færre håpefulle gjennom å sette ned startsatsene dramatisk og muligens sette ut hele systemet til private aktører og innføre bonusordninger til de som er saksbehandlere, slik at progresjonen til de som kommer inn i systemet blir bedre samtidig som færre kommer inn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Her er det mye feil. Problemet i Norge, og da mener jeg det store problemet er at i Norge kan man ikke være litt syk eller litt ufør om du vil. Man er enten 100% ufør eller 50%. Det finnes ingen mellomtrinn her så du kan ikke sitte med f.eks 20% eller 80% restarbeidsevne og faktisk jobbe de prosentene man klarer.

Skal man jobbe 80% så må man tjene 100% fordi staten ikke dekker de resterende 20%, noe som jo ville kostet samfunnet betydlig mindre enn at man da må gjøre som systemet sier og jobbe 50% for å oppnå 100% i ytelser.

Jeg er en av de få her inne som har vært på fjellets topp og tjent godt over 1 million kroner i året for så å havne i den dypeste dal og prøve og forsørge en familie på det som NAV kan tilby.

Man kan overleve på trygdeytelser men ikke utelukkende fra NAV. Det er betydelig enklere å få barnevernet til å overta noe av utgiftene med egne barn enn å prøve å få noe utover maksbeløpet hos NAV.

Jeg har vært kronisk syk i 8år hvorav 6 av dem 100% ufør. Nå er jeg tilbake i 100% stilling etter 2år på 50%.

Uansett, det jeg vil frem til er at Norge har unikt gode velferdsordninger som faktisk virker. Man har ikke penger til overs til noen verdens ting men man sulter ikke ihjel. Og har man barn å forsørge så er faktisk staten rimelig rundhåndet slik at de ikke skal oppleve at familien er fattig.

Barnevernet betaler endog ferier, dog innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

Så kjære Ankh, hvis du tror vi har det stusselig her på bjerget så anbefaler jeg at du prøver å være ufør i f.eks USA. Da får du se hva urett egentlig er.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Ankh har jo helt rett. Et par som begge jobber som f.eks omsorgsarbeidere i kommunen vil føle det rimelig spesielt når Kristin Halvorsens lakeier vidarkri og Shruggie gauler ut om at de er millionærer.

Noe sier meg at du ikke leste hele innlegget. :nei2:

• Liker 2
Lenke til kommentar

De etterlatte er ikke interressert i å vite hvorfor han gjorde det, det demonstrerte de igjen idag med sin barnslige opptreden. De er kun intr. i å få han dømt lengst mulig, og vil aldri skjønne at hans meninger deles av mange andre som vil utføre nye tilsvarende handlinger inntil folk forstå hvorfor de gjør det.

Jeg vet ihvertfall at hver gang noen dreper folk jeg kjenner, så er det greit å få vite hvorfor de drepte dem.

Det forstår jeg da, men man må også huske på at Blattmann representerer de "ap-troende", og ikke de pårørende som sendte sine unge håpefulle avgårde mens de selv kanskje stemte parti x og som bryr seg svært lite om hvordan AP/AUF tar seg ut politisk.

At pårørende også ønsker hevn, ved at ABB skal sitte livet ut er da forståelig. Og gledelig. Derfor blir det ekstra spennende å se Ap i fremtiden og hvordan de ter seg i "straffedebatten" når argumentene som "straff hjelper ikke samfunnet" har vært et mantra. Det argumentet er for mange tiår dødt i dette samfunn.

Lenke til kommentar

Her er en vurdering fra Tore Tvedt.

Utifra Tvedts syn er ABB en agent på oppdrag fra de som ønsker islamisering fordi det han gjorde ikke fører til mindre innvandring eller mindre islamisering, men heller motsatt? At det var en falsk-flagg operasjon med den hensikt å svekke den kampen ABB hevder å kjempe for.

Jeg kan veldig lett forstå hvorfor Tvedt tenker slik.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...