Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ATW: jeg tror du har misforstått prinsippene bak psykisk helsevern. Det er ikke den ene psykosen han ble satt inn for som bestemmer om han slipper ut, det er en helhetsvurdering gjort av legene hans.

Tvungent psykisk helsevern bruke når det er alvorlig sinnlidelser, som psykose. Det er en rekke vilkår som skal oppfylles, der hovedvilkåret er at vedkommende har en alvolrig sinnlidelse. Det foretas en helhetsvurdering, ja, men det er en vurdering der visse vilkår må oppfylles.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange schizofrene mennesker som har gjort det greit og enda bedre. (...)

Schizofreni utvikler seg, sakte eller raskt, og som oftest i løpet av 20-årene og utover.

Nå var det vel strengt tatt bare det "ulovlige" papirsalget (vitnemål og legitimasjon?) hans han tjente penger på vel -- i tillegg til lånene og kredittkortene han tok opp -- eller var det faktisk overskudd fra noen av de seriøse bedriftene hans?

Uansett, så lider han definitivt av narcissistisk personlighetsforstyrrelse -- hvis ikke så faller jeg av stolen min.

Jeg har aldri i mitt liv sett maken til oppblåst ego bortsett fra i dårlige B-filmer.

Kort sagt er vel problemet at psykiaterne ikke finne et eneste virkelig solid tegn på psykose. De finner bare høyst diskutable indisier. Det er ganske sterkt at andre fagfolk går så hardt ut mot den første rapporten. Kritikkverdig i noen tilfeller, javel, men jeg tenker at rapporten er veldig far out i forhold til gjengs oppfatning. Ellers ville nok fagfolkene holdt sammen.

Fagfolk som ikke har intervjuet Breivik og som ikke har innsyn i rapporten, som er unntatt offentligheten, har kritisert den.

De som undersøkte ham har redgjort for at han oppfyller kravene til schizofreni.

Deretter har Breivik selv fått vite hvilke symptomer som gjorde at de konkluderte med at han lider av schizofreni, og kan lett unnlate gjøre samme feilene igjen.

Breivik har nektet dem å scanne hjernen hans for å avdekke hjerneskade og/eller schizofreni og/eller asbergers.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Breivik har nektet dem å scanne hjernen hans for å avdekke hjerneskade og/eller schizofreni og/eller asbergers.

Hvorfor tror du han har denne motstanden? Har lurt på den saken selv.

Lenke til kommentar

Kort sagt er vel problemet at psykiaterne ikke finne et eneste virkelig solid tegn på psykose.

Breivik har "tatt steget videre" til befestede vrangforestillinger, så det er ikke så merkelig de ikke finner psykose.

Og den tilstanden sliter psykiatere med. De er mer vant med å forholde seg til pasienter som "halvveis i løpet" har brutt sammen av angst overfor sitt eget tankespinn, feks. tanker om å myrde noen. Slike mennesker har da en varselklokke som ringer, men hos Brevik var den fraværende. Så ABB er gal, men ikke på den måten vi er vant med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du han har denne motstanden? Har lurt på den saken selv.

Kan det ha noe med barnepsykriatrirapporten å gjøre?

Kanskje han vet sannheten?

Alternativt så kan jeg ikke se noen rasjonelle argumenter mot det -- kun argumenter basert på paranoia.

Lenke til kommentar

ATW: jeg tror du har misforstått prinsippene bak psykisk helsevern. Det er ikke den ene psykosen han ble satt inn for som bestemmer om han slipper ut, det er en helhetsvurdering gjort av legene hans.

Tvungent psykisk helsevern bruke når det er alvorlig sinnlidelser, som psykose. Det er en rekke vilkår som skal oppfylles, der hovedvilkåret er at vedkommende har en alvolrig sinnlidelse. Det foretas en helhetsvurdering, ja, men det er en vurdering der visse vilkår må oppfylles.

AtW

Hvem betaler legene for å utføre "helhetsvurderingen"?

Hvem fastsetter vilkårene?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

AtW

Hvem fastsetter vilkårene?

I prinsippet er det jo stortinget, iogmed at det er lovregulert.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sakens kjerne, slik jeg ser det, handler om årsaken til handlingene utelukkende skyldes psykiske diagnoser og tilstander, eller om årsakene er en politisk ideologi. Jeg mener selv at saken utelukkendee har sin bakgrunn i en politisk ideologi (antiislamisme) en ideologi som har vært konsekvent.

Det at enkelte tilhengere av politiske ideologier begår ekstreme handlinger er ikke rart synes jeg, spesielt ikke om man kjenner til den antiislamske ideologien og grupperingene som støtter den. Mye av det som kommer frem i retten stemples som tegn på psykiske lidelser og diagnoser, men om man hadde brukt fem minutter i ulike antiislamske forum ville man sett at dette ofte helt vanlig bruk av ord og samfunnsyn. "Nye ord" er kun nye for de som ikke kjenner til dem. Andre som deler ABB`s syn bruker og har brukt dissse ordene i årevis. Det blir litt som om en it tekniker strør om seg med it ord og forkortelser ovenfor en person som aldri har hørt dem før.

1. "Allerede fra 2002 får jeg en alvorlig funksjonssvikt, ifølge de sakkyndige."

Dette er noe som skal være omtalt i den første rapporten. Burde være lett å få verifisert. Forøvrig så fokuserer man på forhold i barndommen som det ligger i kortene man mistenker en psykisk diagnose som siden den ble ubehandlet førte til hendelsene.

2. "De påstår at 22/7 ikke har noe med ideologi å gjøre. De påstår at jeg ikke har blitt politisk radikalisert, men utviklet en personlighetsforstyrrelse."

Det er vel hvordan man oppfatter det. Den første rapporten utelukker vel helt enhver politisk ideologi, og de har vel heller ikke undersøkt en slik mulighet. Dette er 100% motsatt av hva jeg og andre mener er årsaken til handlingene. En personlighetsforstyrrelse er vel en mer hverdagslig oppfattelse som inkuderer diagnoser, lidelser, symptomer osv osv og ikke den faglig definerte definisjonen.

Lenke til kommentar

Det som er veldig rart i dette tilfellet er at et enkelt medlem av en bevegelse som er imot fremmede religioner og deres lover invaderer Norge samtidig forsvarer en fremmed religion og at fremmede religiøse lover skal gjelde i Norge.

Det er absurd!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Syd Barret var også schizofren.

Må si det var et dårlig eksempel. Psyken hans ødela hele karrieren hans og han endte jo opp med å bo i kjelleren til moren og dyrke planter.

Er jeg den eneste som blir irritert at de fokuserer så mye på spillingen hans? Føler at de må ha noe å legge skylden på, dette er bare patetisk. Leste netopp også at 1 av psykiaterne(husker ikke navnet) sa at det er ikke er normalt for en 20 åring å spille dataspill, dette får meg virkelig til å miste troen på retts psykiaterne.

Han brukte veldig mye tid på spilling. Jeg vil si det er helt fornuftig å kartlegge hvordan han tilbrakte et helt år, og se på hvordan det kan påvirke eller belyse de sykdomstegnene han har.

Lenke til kommentar

Fagfolk som ikke har intervjuet Breivik og som ikke har innsyn i rapporten, som er unntatt offentligheten, har kritisert den.

De som undersøkte ham har redgjort for at han oppfyller kravene til schizofreni.

Deretter har Breivik selv fått vite hvilke symptomer som gjorde at de konkluderte med at han lider av schizofreni, og kan lett unnlate gjøre samme feilene igjen.

Dette er jo direkte feil. Rapporten er offentliggjort for lengst, og et tosifret antall eksperter har undersøkt ham ansikt til ansikt uten å finne noen symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo direkte feil. Rapporten er offentliggjort for lengst, og et tosifret antall eksperter har undersøkt ham ansikt til ansikt uten å finne noen symptomer.

De andre har jo helt klart funnet symptomer, men nå er det slik at det kun er de første sakkyndige som har funnet nok symptomer med tilhørighet til en parandoid schizofreni diagnose.

Lenke til kommentar

Er det slik at dersom det er tvil om han er tilregnelig, så skal han dømmes som om han var utilregnelig?

normalt sett ja. Så kommer dilemma om tolkningen om at tvilen skal komme tiltalte til gode. Breivik mener jo at tilregnlig vil komme han til gode, men en så syk person vet som regel ikke hva som er best for seg selv, og jeg tror det derfor vil bli avgjort ved utilregnlighet da dette er det beste for en syk person.

Men det er vel ikke tiltaltes behov og ønsker som avgjør hva som kommer han til gode i en sak som denne?

Lenke til kommentar

Hvis kvaliteten på vitnemålet til de to siste sakskyndige som vitner i dag skal være en indikasjon. Da tror jeg det blir utilregnelig. Spesielt Synne Sørheim var langt mer overbevisende.

Kanskje litt for overbevisende?

De viste stor faglig dyktig ja, eller skal jeg si faglig kunnskap. Men derav ekstra skummelt om det da brukes subjektivt, bevisst eller ubevisst.

Forøvrig:

Fengselsdirektør: – Sørheim og Husbys uttalelser stemmer ikke

Endret av dukof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...