Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er stor forskjell på å rømme fra noe livstruende, kontra å gå inn i noe livstruende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på tettheten av uskyldige, usikkerheten om antall gjerningsmenn og det totale kaoset, hvorfor forventer folk at ABB skulle bli beskutt fra luften/landsiden?

Bullets have laws of physics too.

EDIT: Crappy vær og dårlig sikt var det vel også?

Endret av Heilage waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et annet poeng med å komme rolig inn å overraske forbryteren er å unngå å gi terroristen tid til å ta gissel.

Lenke til kommentar

Med tanke på tettheten av uskyldige, usikkerheten om antall gjerningsmenn og det totale kaoset, hvorfor forventer folk at ABB skulle bli beskutt fra luften/landsiden?

Bullets have laws of physics too.

Mener du at det er usannsynlig når actionstjerne skyter med håndpistol fra et fly i lufta med en arm og treffer et mål på 1 meter diameter på 200 meters avstand?

Nå tuller du vel, actionfilmer er superrealistiske. Det er bare elitesoldatene våre som er elendige :ermm:

/sarkasme

Politiet gjorde en god jobb forholdene tatt i betraktning, hvordan noen kan påstå noe annet er helt virkelighetsfjernt.

EDIT:

Fixed for Simen1

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det sa jeg ingenting om. Tvert imot er mitt innlegg ment å poengtere at helikopter IKKE er en magisk maskin som spytter ut Delta-soldater akkurat der du trenger dem i løpet av fem minutter.

Støtter tofa i denne latterlige diskusjonen.

Politiet kom til en ukjent situasjon, med for alt de vett 20 terrorister (en smule overdrevet, men uansett reelt) stasjonert på øya.

"Kom igjen, gutta. Nå skal vi ta ham. Vi må regne med at en av oss blir skutt. Men vi fortsetter videre", sa Delta-troppen til hverandre i båten på vei til Utøya, ifølge båtfører Oddvar Hansen.

Jeg tror de var ganske sikre på 1 eller 2 personer..

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din påstand siktet ikke til Breivik, men til nasjonalistiske medlemmer på dette forumet.

Hvilken påstand? At nasjonalister på forumet har kalt venstresiden svikere og varslet et opprør? Det står jeg for.

Man ser jo opprør og borgerkriger oppstå rundt omkring i verden på en årlig basis. De europeiske nasjonene står nå innfor de største omveltningene vi noengang har vært igjennom, særlig på grunn av det hurtige tempoet som følger utviklingen. Det har aldri vært noen offisiell, åpen debatt omkring hvorvidt vårt land bør transformeres til en multikulturell, rase-pluralistisk stat, men det er like fullt dette vi beveger oss inn i, mer og mer for hvert år som går - takket være de som styrer vårt lands politikk. Dette vil uungåelig nok føre til mer polarisering, sterkere motsetninger og i det hele tatt et mer oppsplittet land, dette kan ikke fornektes. Ikke bare på grunn av de motsetningene som avles av at flere og flere fremmede og lite beslektede kulturelle grupper blir trengt sammen i det samme området (noe som igjen har resultert i økning av fenomenet "hvit flykt" også her til lands), men man kan også begynne å ane et fiendskap mellom ulike politiske interessegrupper her til lands blant etniske nordmenn, som har vært mindre vanlig i tidligere tider; og alt tyder bare på at dette vil øke. Se på den økende interessen for de såkalt ytre-høyre-partiene blant den innfødte befolkningen i de europeiske landene. Front National fikk nylig nesten 20% av stemmene i første runde av det franske presidentvalget. Hva valgresultatene ville vært rundt omkring om ikke massemedia gjorde alt i sin makt for å svartmale og demonisere nasjonalister kan man jo lure på.

Det er ikke urealistisk å tro at motsetningene innad i befolkningen bare vil eskalere om dagens utvikling fortsetter flere år fremover i tid. Det at man spår at flere og flere eventuelt vil bli så desperate at de tyr til vold og terror i sin fortvilelse over utviklingen, betyr ikke at man syns dette er positivt, eller at man "støtter Breivik". Men det er på ingen måte noen uventet utvikling dette med Breivik i Norge. Om mannen er sinnsyk eller "normal" er ikke det mest interessante i denne sammenhengen. Det er åpenbart at det er en årsak til at vi fikk denne hendelsen. Jeg sier ikke at ofrene på Utøya var "skyldige i at de ble drept" e.l. (det var de naturligvis ikke), men man må se dette i et større perspektiv, som en større samfunnsutvikling som nødvendigvis må skape mer friksjon og motsetninger i samfunnet. Jo lengre denne utviklingen får pågå slik at den øker i omfang, jo sikrere er det også at visse individer blir så desperate at de tyr til voldelige angrep, t.o.m. med livet som innsats.

Ja, jeg står så absolutt for at jeg spår opprør og kaos i deler av Europa i fremtiden, uten å mene at dette er den ideelle utvikling. Det er rett og slett for naivt å se bort ifra det for de som kjenner verdenshistorien, og vet å lese tegnene i samfunnsutviklingen.

Före och efter Breivik

Regeringen spelar Breivik rakt i händerna

Om det bare hadde vært tankene du angrep, og ikke dine antagelser om hensiktene til menneskene bak dem.

Jeg har ikke kommet med noen antagelser om hensikter. Jeg er ikke synsk. Jeg henviste til faktiske uttalelser, i hvilken hensikt de er uttalt aner jeg ikke.

Men det åpner for en interessant problemstilling: Mener ikke nasjonalister flest det de sier?

Jo?

Eller påberoper de seg Mullah Krekars forsvar: "Jeg oppfordrer ikke til vold, jeg bare sier at det kommer til å skje."...

Man trenger ikke å oppfordre til vold for å spå økt konflikt i fremtiden. Det er rett og slett for mye som henger i en tynn tråd.

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, det sa jeg ingenting om. Tvert imot er mitt innlegg ment å poengtere at helikopter IKKE er en magisk maskin som spytter ut Delta-soldater akkurat der du trenger dem i løpet av fem minutter.

Politiet kom til en ukjent situasjon, med for alt de vett 20 terrorister (en smule overdrevet, men uansett reelt) stasjonert på øya.

"Kom igjen, gutta. Nå skal vi ta ham. Vi må regne med at en av oss blir skutt. Men vi fortsetter videre", sa Delta-troppen til hverandre i båten på vei til Utøya, ifølge båtfører Oddvar Hansen.

Ja ser den, nå var ikke vitneforklaringen ute når jeg skrev det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Igjen spammer du forumet ved å lime innn det samme i alle tråder du kan finne. Hva er poenget?

At Delta helt mot slutten snakket om en person betyr ikke at de var sikre på at det bare var en, eller at de hadde visst hvor mange det var hele tiden. Du spammer altså forumet med et irrelevant sitat (som dessuten er basert på et vitne som ikke nødvendigvis gjengir sitatet helt korrekt).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må nok si meg noenlunde enig med Wyrd.

Israel ble opprettet midt i Palestina, og vi vet hvordan det gikk. Det som har blitt opprettet i Groruddalen og Grønland er som første pulje med jødiske immigranter til Palestina. Det at nordmennene flykter/flytter fra Groruddalen til Langhus og Jessheim forsterker bare problemet. Toleransen og tryggheten for kvinner, salamispisere og homofile når daglig nye bunnivåer i Groruddalen og på Grønland, og de som peker på problemet, de er kaldblodige rasister.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen spammer du forumet ved å lime innn det samme i alle tråder du kan finne. Hva er poenget?

At Delta helt mot slutten snakket om en person betyr ikke at de var sikre på at det bare var en, eller at de hadde visst hvor mange det var hele tiden. Du spammer altså forumet med et irrelevant sitat (som dessuten er basert på et vitne som ikke nødvendigvis gjengir sitatet helt korrekt).

Blir du sinna ? passer inn i flere tråder, hva er da galt med sette det inn i eks 2 tråder ?

Du har jo gjort det samme..

Lenke til kommentar

For meg virker det som om bistandsadvokatene ikke alltid følger med på hva som skjer i rettsalen. Jeg skjønner jo at de kommuniserer med klientene sine og andre bistandsadvokater mens de sitter i retten, men jeg reagerer når de stiller spørsmål om ting som akkurat har blitt forklart eller stiller de samme spørsmålene noen andre har stilt tidligere. Det ser jo ikke ut til å være et problem, men jeg lurer på om noen andre har lagt merke til dette? Ofte tenker jeg at særlig dommerne må være utrolig flinke til å konsentrere seg og få med seg alt som blir sagt i rettsalen, de har jo ikke hørt mye av det fra før. Da blir jeg bare litt overrasket når bistandsadvokatene som jeg også trodde/forventet skulle følge med på det som skjer, viser at de av og til kanskje har vært litt for opptatt med å ta imot spørsmål på PC-en sin.

Lenke til kommentar
Israel ble opprettet midt i Palestina, og vi vet hvordan det gikk. Det som har blitt opprettet i Groruddalen og Grønland er som første pulje med jødiske immigranter til Palestina. Det at nordmennene flykter/flytter fra Groruddalen til Langhus og Jessheim forsterker bare problemet.

Sammenligningen din holder ikke.

Groruddalen tilhører staten Norge. Palestina var ingen stat, og Israel ble ikke opprettet i en eksisterende stat. Palestina skulle gis selvstyre, og det ble besluttet å gi jødene en liten del, og araberne resten.

Jøder hadde bodd i dette området i utallige generasjoner.

Da jødene gjorde jorden befruktbar i nye områder begynte araberne å migrere dit (de hadde før dette migrert bort fra områdene og inn i de store byene).

Du burde lese historiebøkene før du bruker dårlige sammenligninger som dette.

Blir du sinna ? passer inn i flere tråder, hva er da galt med sette det inn i eks 2 tråder ?

Du har jo gjort det samme..

Jeg har ikke gjort det samme. Jeg har svart på noe av spammingen din.

At du synes det passer inn i flere tråder er ikke noen grunn til å spamme. Du kan si det du har å si i en tråd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For meg virker det som om bistandsadvokatene ikke alltid følger med på hva som skjer i rettsalen. Jeg skjønner jo at de kommuniserer med klientene sine og andre bistandsadvokater mens de sitter i retten, men jeg reagerer når de stiller spørsmål om ting som akkurat har blitt forklart eller stiller de samme spørsmålene noen andre har stilt tidligere. Det ser jo ikke ut til å være et problem, men jeg lurer på om noen andre har lagt merke til dette? Ofte tenker jeg at særlig dommerne må være utrolig flinke til å konsentrere seg og få med seg alt som blir sagt i rettsalen, de har jo ikke hørt mye av det fra før. Da blir jeg bare litt overrasket når bistandsadvokatene som jeg også trodde/forventet skulle følge med på det som skjer, viser at de av og til kanskje har vært litt for opptatt med å ta imot spørsmål på PC-en sin.

Det å viderebringe spørsmål er jo oppgaven deres. De er der for å jobbe, og ikke bare for å sitte passivt og høre på.

Lenke til kommentar
Jada, det at Israel startet flere kriger og har drept utallige palestinere i statlige terroraksjoner er bare en detalj...

Det du skriver her har ingen relevans for noe som helst. Du endrer jo bare tema.

Men siden du først er i gang:

Hvilke kriger har Israel startet?

Palestinere blir drept fordi Hamas bruker dem som menneskelige skjold. Hadde ikke Israel tatt hensyn til det hadde det vært enda flere drepte.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Det å viderebringe spørsmål er jo oppgaven deres. De er der for å jobbe, og ikke bare for å sitte passivt og høre på.

Det skjønner jeg så klart. Men å viderebringe eller spørre om ting som nettopp har blitt spurt om, det bidrar ikke til noe som helst. Hvis de ikke spør fordi de ikke har fått med seg at det har blitt tatt opp, da lurer jeg på hvorfor de spør når det allerede er blitt svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...