Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det jeg ikke har svart på da? Hvilke enorme problemstillinger er det jeg har latt ligge?

Man blir ikke bedre uten kritisisme enten negativt eller positivt, og når man står i en slik åpenlys posisjon med makt som politiet må de akseptere kritisisme..

Det skumle her er at du mener noe annet..

Du vil ikke at Politiet ved eks framtidig skoleskyting skal stå utenfor å vente 30minutter på delta hvis barnet ditt er inni den skolen ?

Lenke til kommentar

Fysisk er det mulig, men hvordan har du tenkt å hindre at terroristene som du ikke vet noe om skyter piloten så du crashlander eller bruker SAM raketter?

Så hva er da problemet ditt med påstanden: "det er merkverdig at NRK er der før politi"?

Selvsagt kunne ABB hatt SAM. Han kunne også hatt en Hellfire. Om man selvsagt skal være i det logiske hjørne.

Lest fire poster over deg. NRK kom etter politiet.

Politiet visste ikke antallet terrorister på øya og de visste heller ikke hva de hadde av utstyr. Direkte nedsetning med helikopter på usikret område er total idioti, dette er igjen noe man kun ser i actionfilmer. Å bruke tid på å planlegge hvordan man skulle sikre området er ikke dumt.

Og slutt med COD-språket, skal ikke påstå jeg har store våpenkunnskaper, men det er bedre å bruke uttrykk som bakke-mot-luft våpen

Lenke til kommentar

Fysisk er det mulig, men hvordan har du tenkt å hindre at terroristene som du ikke vet noe om skyter piloten så du crashlander eller bruker SAM raketter?

Så hva er da problemet ditt med påstanden: "det er merkverdig at NRK er der før politi"?

Selvsagt kunne ABB hatt SAM. Han kunne også hatt en Hellfire. Om man selvsagt skal være i det logiske hjørne.

Politiet visste ikke antallet terrorister på øya og de visste heller ikke hva de hadde av utstyr. Direkte nedsetning med helikopter på usikret område er total idioti, dette er igjen noe man kun ser i actionfilmer. Å bruke tid på å planlegge hvordan man skulle sikre området er ikke dumt.

Og slutt med COD-språket, skal ikke påstå jeg har store våpenkunnskaper, men det er bedre å bruke uttrykk som bakke-mot-luft våpen

COD-språk? Hva i all verden er det?

Hellfire er et rakettvåpen som brukes av kystjegerkommandoen i dette landet. Ikke akkurat noe luftvåpengren.

Og dermed er SAM-argument tullete, fordi en båt ville hatt like store problemer med en Hellfire som et helikopter ville hatt med SAM.

Så tilbake til din dieposisjon. Takk.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Nei, han kunne ikke hatt Hellfire. Det er nemlig luft-til-bakke.

Om du skal leke militærkunnskapsdyktig så kan du ringe til Kystjegerne og spørre hvorfor de i all verden har kjøpt inn Hellfire.

Trengs ikke, det vet jeg allerede. De har spesielle båter som kan bruke Hellfire raketter. Hadde ABB slike båter? Kanskje han hadde en artilleriavdeling også? Og en flåte med AC-130?

Lenke til kommentar

Politiet har unnskyldt seg. For seint, ja. Og jeg er enig i at de burde ha helikopter tilgjengelig. Og det vil de fra nå av.

Så hva er problemet?

Helikopter ikke er noe løsning, skal man vente på det også nå hvis noen går amok på en skole ? eller skal politibetjenter gå inn i en skarp situasjon ? eller skal de feige ut som ved Utøya ?

Frykten for egent liv når man kan redde 10-20 mennesker ?

15 menneske liv + gikk tapt pga inkompetanse og de betjentene som utførte denne inkompetansen er fortsatt i jobb..

Lenke til kommentar

COD-språk? Hva i all verden er det.

Hellfire er et rakettvåpen som brukes av kystjegerkommanoen i dette landet.

Og dermed er SAM-argument tullete, fordi en båt ville hatt like store problemer med en Hellfire som et helikopter ville hatt med SAM.

Så tilbake til din dieposisjon. Takk.

Nei, det er ikke det. For Hellfire kan ikke avfyres uten plattform. Mens SAM-rakettene som USA bruker veier 1.5kg.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. For Hellfire kan ikke avfyres uten plattform. Mens SAM-rakettene som USA bruker veier 1.5kg.

Og hvordan kunne politi vite det? Hele argumentrekken til politiets handlemåte er at det påpekes at det var ukjent antall mann som utførte udåden (og forsåvidt din). Så hvordan kan man da påpeke helt plutselig at det ikke finnes plattform for å skyte ut hellfire (eller om man skulle være så veldig vanskelig med det prinsippielle; enhver annen bakke til bakke). Når man så påståelig mener at SAM er jævla stort problem.

Spill ut med din eminente fantasi.

Trengs ikke, det vet jeg allerede. De har spesielle båter som kan bruke Hellfire raketter. Hadde ABB slike båter? Kanskje han hadde en artilleriavdeling også? Og en flåte med AC-130?

Flott. Du beviser iallefall at du ikke har vært i nærheten av marinen. Om du i det hele tatt har vært inne.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når man dimensjonerer politiet ut fra de oppgaver man ønsker de skal ha kapasitet til å løse, så aksepterer man at det vil dukke opp situasjoner som de ikke har kapasitet til å takle. Kort sagt, det er overkommelig i pris å tilby en grei beskyttelse som funker sånn noenlunde 90% av tiden, men det er grisedyrt å tilby en tjeneste som dekker alt 100% av tiden.

Det er det samme man gjør når man forsikrer seg. Man forsikrer seg mot endel grunnleggende ting, og aksepterer at forsikringen ikke dekker f.eks fallskjermhopping, ekstremsport, deltagelse i ran osv.

Selv om det er kynisk, så er man med andre ord inneforstått at man i slike situasjoner aksepterer store tap, fordi ingen vil betale for å være beskyttet mot det hele tiden.

Si at man ringer politiet fordi det er en innbruddstyv i huset. Tyven KAN være tungt bevæpnet, det KAN være flere, osv. Kommer politiet frem etter en time fordi de har planlagt og vurdert er kona og dattera voldtatt, mannen drept, maten spist opp, ølet tømt, verdisakene borte, og huset brent ned. MEN samtidig så kom politimennene til et tomt og trygt hus uten fare for seg selv.

Lenke til kommentar

Det viktigste er jo at Politifolk ikke er skadet mens alle de i huset er døde pga Politiet ventet og skulle være sikker på at tyven har drept alle og forlatt huset.

Nei da kan man bare begynne i barnehagen.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...repet/18407373/

bra jobbet Politiet, 20 drept siste kvarteret..Er vel nesten utelukkende Norge at Politiet kan komme seg unna med en slikt, befolkningen her lever jo i en illusjon at politiet jobber for å beskytte folket :roll: er vel heller statens interesser de jobber for..

Slike spekulasjoner blir bare usaklige, og spammingen din av forumet gjør det ekstra usaklig. Du trenger ikke lime inn nøyaktig det samme i flere titalls tråder, vet du.

Det er ingenting som tyder på at politiets mangelfulle innsats skyldes noe annet en god gammel inkompetanse. :shrug:

Hva går denne inkompetansen ut på? Vil enhver feil som gjøres tilsi at alle i denne gruppen er fullstendig inkompetente?

Vi lever jo i et land hvor alt skal gjøres så grundig og forsiktig at det koster liv all den ventingen. Politiet burde vært på Utøya mye mye raskere. Sier sitt når NRK er der før politiet. Itillegg burde de skjøti han med sniper fra et helikopter. Men neida, vi skal ha en rettsak så Brevik blir dømt på lik måte med de som stjeler posten fra gamle damer.

NRK hadde et helikopter i luften på grunn av bomben i sentrum. Det kom til Utøya helt mot slutten, så det var ikke så veldig raskt likevel.

Politihelikopteret var ikke klart på grunn av vedlikehold, som igjen kom av lite bevilgninger fra regjeringen.

Hvorfor skal ikke Breivik dømmes etter loven?

Å skyte mot en øy full av uskyldige fra et helikopter er en forferdelig dårlig ide.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjort er gjort, jeg er ikke noe anarkist, jeg forstår viktigheten av politiet og det er derfor jeg synes det er ekstremt viktig at man kritiserer dem..

Hvis man skal komme med kritikk må man komme med reell og saklig kritikk, og ikke bare ulogisk synsing og klaging bare for å ha noe å klage på.

Og det som KUNNE skje var at et helikopter med plass til 3-4 stk. kunne tatt av fra Oslo, landet på et sikkert område (altså ikke Utøya) og de som var i Helikopteret kunne så tatt seg til Utøya.

Du mener dette ville vært raskere enn å kjøre? Selv om det ikke var noe helikopter som var klargjort for oppdrag, og selv om man måtte fraktet Delta til et helikopter, og dette sannsynligvis ville ligget et godt stykke der de var (i Oslo sentrum)?

Lenke til kommentar
skyting pågår instrukser var gitt, og ikke fulgt..

Helt feil. De første politifolkene som ankom stedet prøvde med en gang å ta seg over. Problemet var at det ikke fantes båter de kunne bruke. Før de fikk tak i båt kom politiets egen båt til stedet den skulle settes ut, og Delta ankom like etter.

Trenger jeg å si mer enn at NRK var raskere på utøya enn politiet?

Du trenger ikke gjenta åpenbare løgner, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er jo at Politifolk ikke er skadet mens alle de i huset er døde pga Politiet ventet og skulle være sikker på at tyven har drept alle og forlatt huset.

Nei da kan man bare begynne i barnehagen.

Det du skriver her er bare tull som ikke har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, det sa jeg ingenting om. Tvert imot er mitt innlegg ment å poengtere at helikopter IKKE er en magisk maskin som spytter ut Delta-soldater akkurat der du trenger dem i løpet av fem minutter.

Støtter tofa i denne latterlige diskusjonen.

Politiet kom til en ukjent situasjon, med for alt de vett 20 terrorister (en smule overdrevet, men uansett reelt) stasjonert på øya.

Ja de er også sårbare i en båt, men det er langt lettere å komme seg nær til øya uten og bli merket, kommer du med helikopter derimot, er det åpenbart hvor man lander.

For å understreke poenget mitt, så viste ABB at helikopteret var der, men ikke når politiet kom med båt.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...