Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg er egentlig enig i kritikken at avisene kunne hevet objektiviteten en god del hakk, det hadde tross alt bare bidratt til å gjøre seansen mer verdig. Men samtidig er jeg uenig med folk som tegner situasjonen som en "farse", det er ikke det. Og med en målestokk kan man faktisk fastslå at dette kunne ha vært mye verre.

Problemet noen ikke har fått med seg er at folk er i sin fulle rett med å vise sin indignasjon uansett hvor bunnløs den er. Vi snakker tross alt om en av det verste terroranslaget i Norges historie i fredstid.

Og så kan man for journalistenes del sette merkelapper på deres oppførsel så mye man vil. "ideologiske filtre", jeg ser forøvrig ikke den. Jeg ser bare som sagt en bunnløs indignasjon og forakt og jeg har ingen problem med å sympatisere med denne følelsen, selv om jeg kan være uenig i fremstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Fantastisk skrevet! Endelig en som tør å si det.

Nei, dette er det vanlige lavmålet til blabladet, krever ikke baller, bare fravær av vett og forstand.

Disse blaffene av sympati han føler, er helt og fullt hans eget ansvar å behandle.

Jeg har prøvd å se rettsaken litt fra utsiden og det jeg ser er en mediefarse uten sidestykke. "Alle" skal ta han for alt. Folk vil at han skal erklæres utilregnelig fordi han selv ikke vil det. Folk vil synge Lillebjørn Nilsen-sanger fordi han hater det. Folk boikotter aviser med bilde av han på forsiden. Folk/media går mann av huse for å hetse, nedverdige og ydmyke fyren og alt tankegodset hans. Folk gir blaffen i egne prinsipper angående dødsstraff, rettergang og mye annet.

Reaksjonene i både media og blant folk er fullt forståelige, men likefult barnslige og preget av hat og hevnlyst. Saken sett med øyne fra en annen verdensdel eller i retroperspektiv fra år 2050 må fortone seg ganske surrealistisk. Dette må se ut som et helt lands heksebrenning av en mann og alt han har stått for.

Jeg tolker hele sirkuset som at nå er det vi som kultur som må gjennom litt av det de direkte berørte var nødt til å gjennomgå. Jeg synes forøvrig at de viser stor tapperhet og menneskelig styrke i denne jævlige prosessen.

Lenke til kommentar

Først og fremst siden ikke har postet i denne tråden før, jeg støtter på ingen måte ABB, hans ideologier eller hans handlinger.

http://www.dagbladet.no/2012/04/23/nyheter/breivik/innenriks/anders_behring_breivik/terrorangrepet/21260947/

Jeg må bare kommentere dette. Uavhengig at han snakker til Breivik, så synes jeg dette var et lite lurt angrep. Da jeg så det på livefeeden forventet jeg en ufølsom comeback fra ABB, der han sa noe sånt som "Nei, men jeg klarte å lage en bombe på 950 kg fra bunnen av uten at dere oppdaget det". Heldigvis skjedde det ikke.

Og hva er egentlig poenget med slik utspørring av Breivik? Er det for å se hvordan han reagerer når han blir konfrontert, i forbindelse med tilregnelighetsspørsmålet?

Lenke til kommentar

Å hate Breivik for det han har gjort, er én ting. Det har blitt snakket om opp og i mente, og vil aldri bli glemt.

Men det artikkelforfatteren påpeker, er det samme som jeg har reagert på i lang tid nå. Dagbladet og andre medium plukker ting fra manifestet hans fullstendig ut av kontekst, og korrigerer pirkefeil. Det virker som om hele mediedekningen rundt 22/7-rettssaken er nedsnødd av medfølelse, og selv om det er helt menneskelig, så er det forferdelig uprofesjonelt. Breivik får sinte sympatisører ut av denne elendige journalistikken, det er jeg helt sikker på.

Man kan nok sikkert si det slik som artikkelforfatter sier: Det enkelte aviser gjør er med på å generere sympati til Breivik. Hos meg genererer det først og fremst ytterligere aversjon mot den avføringen som visstnok er "journalisme" i disse dager i Norge. Nå skal det sies at det er ikke alle som er like lavmål og holder samme ekstremt lave kvalitet som Dagbladet, men generelt sett er den journalistiske kvaliteten som blir presentert i disse dager til å bli ganske kvalm av. :cry:
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meh, hvis folk lar seg påvirke sånn av avisene er det deres problem. Jeg har ingen sympati, jeg syntes bare journalismen er dårlig.

I ekstreme tilfeller så blir det plutselig kanskje ikke bare deres problem lenger, og det er der det virkelige problemet da ligger. Jeg mener at sannhet og ærlighet er den beste måten å legge frem en sak på. Da unngår man hvertfall å skape uønskede holdninger som i bunn og grunn bygger på misforståelser.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Før så var det moro å sammenligne hvordan ulike media omtalte samme nyheter. Husker spesielt en sak om et fly som såvidt hadde dunket nedi bakken under landing og skrapt opp og bulket litt.

Ett sted stod det enkelt at at fly var uheldig under landing men at det var udramatisk og ingen passasjerer skadd. Noen andre omtalte samme hendelse med at flyet SMALT i bakken og EKSPLODERTE i et FLAMMEHAV.

Mange stoler blindt på media og leser kanskje kun sin faste standardavis. Da vil virkelighetsbildet være det avisen forteller at det er, dvs at de stememr det avisen anbefaler og ser på tv det avisen foreslår.

Når så avisen skriver så mye feil så sitter de igjen feilinformert og det kan skape masse misforståelser.

Mange overskrifter dreier seg om nakenhet, f.eks kjendiser som har gått rundt naken. Leser man videre ser man at avisen mener at de er nakne om de går i en bikini. Men Tone Damhlie naken på stranden selger jo mer enn Tone i bikini på stranden. På samme måte vil f.eks nyheter om defekte batterier ofte pyntes med flammer og eksplosjoner og andre voldsomheter selv om de kun kan slutte å virke.

Lenke til kommentar

Husker spesielt en sak om et fly som såvidt hadde dunket nedi bakken under landing og skrapt opp og bulket litt.

Ett sted stod det enkelt at at fly var uheldig under landing men at det var udramatisk og ingen passasjerer skadd. Noen andre omtalte samme hendelse med at flyet SMALT i bakken og EKSPLODERTE i et FLAMMEHAV

Link/Kilde?

Lenke til kommentar

Jeg ser det positivt at pressen driter seg loddrett ut i denne saken hvor mange følger veldig godt med. Det bør gjøre flere enn normalt oppmerksom på hvor subjektiv, påvirket, lyvende og lite troverdig pressen faktisk er. Noe som ikke kommer så godt frem i mer daglidagse saker, selv om mangelen på objektivitet er like eksisterende også ellers. Det ville vært synd om de klarte å bygge ett falskt bilde av integritet om de klarte å dekke denne ene saken balansert.

At flere nå forhåpentligvis skjønner at man må ta ansvar for sin egen samling av fakta, analyse og konkludering er kun positivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg protesterer på vegne av barnemorderen og terroristen, fordi; det heter ikke "han skulle tømme ryggen", nei det heter; "han skulle bare inn å dreie en vase"

Er det ett sunnhetstegn at det spøkes om saken allerede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...