Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis han hadde gitt ut manifestet sitt ville jo PST kommet på sporet av ham. Det og kjemikaliekjøpet fra Polen ville forhåpentligvis vært nok.

at noen ringte departementet å snakket om et manifest samt truet med å skyte unge auf're ville vært MER en nok!!, den lille mengden kjemikalier kan jeg forstå at de overså, manifestet kunne fort blitt forvekslet med allerede utplasserte teorier foruten intstrukser til bombe-produkjson...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det ligger masse lignende saker på nettet, abb hentet vel selv inspirasjon fra disse. Når jeg gikk på teknisk fagskole hadde en elev med seg the terrorist handbook og lot fysikklæreren vurdere om de var mulig å gjøre slik beskrevet. Det ble da en pussig del av undervisningen, dvs lære om prinsippet bak hvorfor det smeller. Ut over det så ble man jo ikke anbefalt å bygge noe av det.

Drapstrusler florerer på nett og i forum. Mulig trusler mot f.eks statsminister tas mer alvorlig, men ut over det så er det endel av netthverdagen. Spørsmålet er jo nå hvilke meninger som kobles mot hvilke innkjøp.

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg leste manifestet, men slik jeg husker historien skulle Breivik i utgangspungtet gi ut manifestet, men greide aldri å opparbeide nok penger for å få gi dette ut, samt får nok oppmerksomhet rundt dette.

Løsningen var Terror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Auvinen hadd jo oxo et slags manifest , pluss at han understrekte at det var politisk motivert og ikke bare en "standard" skolemassakre......kan han ha vert inspirasjon for ABB ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fantastisk skrevet! Endelig en som tør å si det.

Nei, dette er det vanlige lavmålet til blabladet, krever ikke baller, bare fravær av vett og forstand.

Disse blaffene av sympati han føler, er helt og fullt hans eget ansvar å behandle.

Lenke til kommentar

Å hate Breivik for det han har gjort, er én ting. Det har blitt snakket om opp og i mente, og vil aldri bli glemt.

Men det artikkelforfatteren påpeker, er det samme som jeg har reagert på i lang tid nå. Dagbladet og andre medium plukker ting fra manifestet hans fullstendig ut av kontekst, og korrigerer pirkefeil. Det virker som om hele mediedekningen rundt 22/7-rettssaken er nedsnødd av medfølelse, og selv om det er helt menneskelig, så er det forferdelig uprofesjonelt. Breivik får sinte sympatisører ut av denne elendige journalistikken, det er jeg helt sikker på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å hate Breivik for det han har gjort, er én ting. Det har blitt snakket om opp og i mente, og vil aldri bli glemt.

Men det artikkelforfatteren påpeker, er det samme som jeg har reagert på i lang tid nå. Dagbladet og andre medium plukker ting fra manifestet hans fullstendig ut av kontekst, og korrigerer pirkefeil. Det virker som om hele mediedekningen rundt 22/7-rettssaken er nedsnødd av medfølelse, og selv om det er helt menneskelig, så er det forferdelig uprofesjonelt. Breivik får sinte sympatisører ut av denne elendige journalistikken, det er jeg helt sikker på.

Jeg tolker prosessen slik at nå er det vi som kultur som blir traumatiserte, og da er det jaggu lov å miste besinnelsen litt ... Jeg synes dette er litt plagsomt, men likevel en naturlig og ekte reaksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er forskjellige måter å oppfatte på. På den ene siden er det uprofft, mens på den andre siden er det en naturlig og ekte reaksjon som viser at på tross av det første har vi ikke mistet evnen til å føle seg sterkt berørt. Jeg tror denne uproffesjonaliteten er ett sunnhetstegn, og ikke svakhet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En annen sider er jo om det er greit å opptre så uprofft som bl.a dagbladet gjør i denne saken. Kan man unnskylde seg med at man gjør en dårlig jobb fordi man er emosjonelt berørt? Og hva sier det om hvordan avisen behandler sine lesere når de lokker leserne til å kjøpe en avis full av feil på grunn av deres dårlige jobb fordi de er emosjonelt berørt?

Hadde det ikek vært bedre om dagbladet sa rett ut at vi er for emosjonelt berørte til å skrive noe riktig om abb saken i det hele tatt, og så valgt å gi ut en abb fri avis?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er forskjellige måter å oppfatte på. På den ene siden er det uprofft, mens på den andre siden er det en naturlig og ekte reaksjon som viser at på tross av det første har vi ikke mistet evnen til å føle seg sterkt berørt. Jeg tror denne uproffesjonaliteten er ett sunnhetstegn, og ikke svakhet.

Ut ifra de skildringene som har kommet frem i rettsaken og reaksjonene som naturligvis også kommer på grunn av dette skjønner jeg godt hvordan mennesker inkludert journalister kan gå av skaftet. Det er uansett fullstendig likegyldig for meg da jeg for det første ikke tar tabloidavisene seriøst i utgangspunktet og for det andre er den uthengingen i media av ABB godt fortjent og vel så det. Når jeg ser trynet hans plastert utover avissidene føler jeg ikke noe annet en forakt og hva som eventuelt måtte stå i teksten av karakterdrap vil ikke endre mine følelser til det positive uansett.

Det er da en del ting avisen drar opp som negativt med ABB som jeg kan identifisere meg med (dataspilling er vel en av de), men jeg vil uansett aldri identifisere meg med ABB da han tross alt er en massemorder. Jeg vil fortsette å sitte foran dataen med god samvittighet.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/meninger/--Harmen-over-det-Breivik-har-gjort_-gjor-kommentatorene-blinde-6812643.html

Interessant.

Som også artikkelforfatter i min første link påpeker, har Breivik allerede bedrevet karakterdrap på seg selv. 77 ofre er utilgivelig, og han har for lengst mistet sin integritet blant den definitive majoritet.

Det Dagbladet driver med her, er et ideologisk drap. De prøver å finne frem til pirkefeil i manifestet og i Breiviks forklaringer, i et desperat forsøk på å svekke integriteten til nasjonalismen. Jeg er sterkt uenig i veldig mye av det Breivik mener, men jeg er i hvert fall ikke idiot nok til å prøve å leke smart ved å plukke ting ut av kontekst for å statuere et poeng. Dagbladets journalister avslører seg selv som intellektuelt underlegne Breivik. Det er faktisk så godt som umulig å ikke finne feil i en forklaring som brer seg over flere dager. Sinnet mitt overfor Breivik er i ferd med å erstattes av sinnet over hvor forbasket flåsete norske medier har fremstått siden juli i fjor.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Fantastisk skrevet! Endelig en som tør å si det.

Nei, dette er det vanlige lavmålet til blabladet, krever ikke baller, bare fravær av vett og forstand.

Disse blaffene av sympati han føler, er helt og fullt hans eget ansvar å behandle.

Jeg har prøvd å se rettsaken litt fra utsiden og det jeg ser er en mediefarse uten sidestykke. "Alle" skal ta han for alt. Folk vil at han skal erklæres utilregnelig fordi han selv ikke vil det. Folk vil synge Lillebjørn Nilsen-sanger fordi han hater det. Folk boikotter aviser med bilde av han på forsiden. Folk/media går mann av huse for å hetse, nedverdige og ydmyke fyren og alt tankegodset hans. Folk gir blaffen i egne prinsipper angående dødsstraff, rettergang og mye annet.

Reaksjonene i både media og blant folk er fullt forståelige, men likefult barnslige og preget av hat og hevnlyst. Saken sett med øyne fra en annen verdensdel eller i retroperspektiv fra år 2050 må fortone seg ganske surrealistisk. Dette må se ut som et helt lands heksebrenning av en mann og alt han har stått for.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...