th1nk Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Det finnes vel en lov i Norge nå som kan gi 30 års fengsel, som kom for en god stund tilbake. Jeg mener å huske at denne ikke er tatt i bruk, men kan vel hende den blir brukt her? Da måtte han bli tiltalt for forbrytelser mot menneskeheten, sånn jeg har forstått det, det er det som kan gi 30 år. Og det har han jo ikke. Jeg vet ikke hva som avgjorde hva han ble tiltalt for. Endret 25. april 2012 av th1nk Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Det finnes vel en lov i Norge nå som kan gi 30 års fengsel, som kom for en god stund tilbake. Jeg mener å huske at denne ikke er tatt i bruk, men kan vel hende den blir brukt her? Da måtte han bli tiltalt for forbrytelser mot menneskeheten, sånn jeg har forstått det, det er det som kan gi 30 år. Og det har han jo ikke. Jeg vet ikke hva som avgjorde hva han ble tiltalt for. Som et tilleggsmoment; 30 årsstraffen er tidsbegrenset. Etter 30 år måtte ABB da blitt sluppet løs. Med 21 år + forvaring kan ABB i prinsippet bli sittende livet ut. Endret 25. april 2012 av norskgoy 1 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Og da gjenstår det bare å definere dette med å "forstå graden av sine handlinger". ABB har uttalt en del ganger at han forstår hvor grusomt det var for ofrene, for de pårørende og så videre. Kan hende dette også er en slags forsvarstaktikk fra ABB? Vanskelig å vurdere ut i fra et tekstreferat i alle fall... Det er selvfølgelig vanskelig å kunne definere det i denne saken. Men jeg tror som sagt at han har klare tanker om sitt, og han har full forståelse hva han har gjort. Han er selvfølgelig veldig apatisk, men det finnes det utrolig mange som er. Min personlige oppfatning er at mange er ute etter svar på hvorfor, og å prøve å forstå handlingen hans. Da er det lett å si at denne mannen må være gal og schizofren. Når man er ute etter å finne svar på ting som ingen har svar på eller kan forstå, så er det enklere å bare si at "Mannen er utilregnelig", for da har man laget seg et svar. Dette er min personlige oppfatning, og jeg tar i grunn ikke de to rapportene om han i betraktning. Jeg var ikke sikker på hvordan den 30års regelen fungerte, jeg bare husket at det fantes en, lærer noe hver dag Endret 25. april 2012 av Neppe Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Hører at denne rettssaken blir ganske så dyr? Han skyter og dreper med sin usikkerhet og så skal han rane statskassen også. Burde blitt skutt på stedet og så end of story. Lærer vi egentlig noe nytt? Søk litt rundt på nettet så finner du like saker, like vurderinger og samme personlighetsforstyrrelse.. what a waste Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Hvis vi ser bort ifra inntektene til pressen som er de eneste utenom blomsterforretningene som tjener på dette, hva er prisen? -For å ødelegge høyblokka og mengder annet bygg og eiendom -Alt opprydningsarbeidet, helsepersonell, sykehusbehandlinger, mennesker er blitt skadet for livet -Politiarbeid, etterforskning, militærpersonell som sprenger resten av sprengstoffet, lager rekonstruksjon av bombe osv. -Rettssaken, uttallige advokater, en mengde psykiatere, dommere og andre Og alt dette og mer til er blitt forårsaket av en person som aldri har betalt skatt, og attpåtil har etterlatt seg gjeld fordi han gikk tom for penger og brukte store mengder fra kredittkort! Uten å ta med den uendelige verdien av menneskeliv såklart. Jeg innbiller meg at prisen kan nærme seg eller til og med overstige en vestlandsorkan eller storflom! Endret 25. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Ja, man kan spørre seg om det ikke hadde vært like greit å la han få gi ut manifestet slik at vi hadde sluppet alt dette. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Ja, man kan spørre seg om det ikke hadde vært like greit å la han få gi ut manifestet slik at vi hadde sluppet alt dette. Ingen har hindret noen i å utgi manifestene sine. Det du sier er kun bullshit. Terroristen hadde luftet meningene sine lenge på internett uten hindringer. Det du ikke forstår er at manifestet hans ikke har noen verdi. Kun ved hjelp av terror så blir det oppmerksomhet rundt det, ikke ellers. Så for å gi ut manifestet måtte han først begå terror. Ikke slik som du sier, at terroren ble begått fordi han ikke fikk gitt ut manifestet sitt. Endret 25. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Tidlig i saken var det mye snakk om at abb ville gi det ut på et forlag men hadde fått nei og at angrpet derfor var plan b om han ikke fikk gitt ut manifestet i bokform. Det har vært mange planer så er ikke helt oppdatert på hva som var plan a, b, eller c lenger. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Så du mener at alle bøker burde gis ut i tilfelle forfatterne er terrorister???? Endret 25. april 2012 av tofagerl 3 Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Basert på media's bruk av denne saken samt hva som nevnes fra breivik direkte tror jeg det er en stor psy-op hele greia for å programmere flokken hva dem skal tenke om såkallte konspirasjons"teoretikere". Mye fakta blandet inn med galskap og ekstremisme, standard taktikk fra arkitektene av samfunnet vi alle lever i... barnehagenivå på de såkalte ekspertene vi alle får servert på tv noe som igjen er en bevisst handling (ikke at det noen gang har vært korrekt sammensatt info fra TV'n.) 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Tenker bare på om man igrunn trenger noen som sorterer ut hva som bør bli gitt ut eller ei. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det ER ingen som gjør det! Hvis du vil gi ut en bok skriver du bare ut og reiser rundt og selger den. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det ER ingen som gjør det! Hvis du vil gi ut en bok skriver du bare ut og reiser rundt og selger den. Jeg har en forfatter i familien, og kan fortelle at det absolutt er kontroll på hva som gis ut eller ikke fra forlagene. Det første som skjer er at forfatteren lager et utkast. Så leses dette gjennom av en eller flere for å finne ut om dette er verdt å gi ut. Etter dette får forfatteren enten beskjed om at dette er umulig å redde eller at boka blir gitt ut om h*n gjør visse endringer. Så fikser forfatteren på innholdet. Etter dette korrekturleses dette utkastet, i denne perioden får forfatteren også gjerne en del spørsmål om hva h*n forsøker å si på visse steder i boka. Så skriver forfatteren om disse passasjene som så blir korrekturlest på nytt. Til slutt leses boka gjennom enda en gang før den får "go" og manuset sendes til trykking. Kort sagt er det en utrolig mye kontroll og sortering av hva som gis ut av forlag. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Ja, fra forlagene. Og hvem er det som hindrer deg i å gi ut på eget forlag? Eller uten forlag? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det ER ingen som gjør det! Hvis du vil gi ut en bok skriver du bare ut og reiser rundt og selger den. Jeg har en forfatter i familien, og kan fortelle at det absolutt er kontroll på hva som gis ut eller ikke fra forlagene. Det første som skjer er at forfatteren lager et utkast. Så leses dette gjennom av en eller flere for å finne ut om dette er verdt å gi ut. Etter dette får forfatteren enten beskjed om at dette er umulig å redde eller at boka blir gitt ut om h*n gjør visse endringer. Så fikser forfatteren på innholdet. Etter dette korrekturleses dette utkastet, i denne perioden får forfatteren også gjerne en del spørsmål om hva h*n forsøker å si på visse steder i boka. Så skriver forfatteren om disse passasjene som så blir korrekturlest på nytt. Til slutt leses boka gjennom enda en gang før den får "go" og manuset sendes til trykking. Kort sagt er det en utrolig mye kontroll og sortering av hva som gis ut av forlag. Hva som gis ut av forlag ja. Men det er null problem å gi ut en bok på egenhånd om man ønsker det, kostnadene er moderate, kompleksiteten er minimal. AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Har snakket med mange forfattere som har hatt mye bedre bøker enn abbs manifest, og fått avslag så sånn sett er det ikke overraskende. En venn fikk beskjed om å kutte ned historien ned til max x sider for at det ikke skulle bli for dyrt å sende bøkene i posten. Mye som spiller inn. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Så gi de ut selv. Forlag vil jo ikke gi ut materiale som vil gjøre folk sinte. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 <br><br>Det ER ingen som gjør det! Hvis du vil gi ut en bok skriver du bare ut og reiser rundt og selger den.<br><br>Jeg har en forfatter i familien, og kan fortelle at det absolutt er kontroll på hva som gis ut eller ikke fra forlagene.<br>Det første som skjer er at forfatteren lager et utkast.<br>Så leses dette gjennom av en eller flere for å finne ut om dette er verdt å gi ut.<br>Etter dette får forfatteren enten beskjed om at dette er umulig å redde eller at boka blir gitt ut om h*n gjør visse endringer.<br>Så fikser forfatteren på innholdet.<br>Etter dette korrekturleses dette utkastet, i denne perioden får forfatteren også gjerne en del spørsmål om hva h*n forsøker å si på visse steder i boka.<br>Så skriver forfatteren om disse passasjene som så blir korrekturlest på nytt.<br>Til slutt leses boka gjennom enda en gang før den får "go" og manuset sendes til trykking.<br><br>Kort sagt er det en utrolig mye kontroll og sortering av hva som gis ut av forlag.<br> Hva som gis ut av forlag ja. Men det er null problem å gi ut en bok på egenhånd om man ønsker det, kostnadene er moderate, kompleksiteten er minimal. AtW Skal ikke nekte for det, men så kan man stille seg spørsmålet om abb tenkte på dette og om det hadde hatt noen innvirkning på hva han endte opp med å gjøre. Man kan spekulere så mye man vil om hva som ville skjedd om noe var annerledes, men det endrer ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå