Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og siden det er et "fritt" land så står det deg fritt å pakke snippesken og flytte hvor du måtte ønske.

Du tilfører debatten så mye nytt innhold og synspunkter..

Deler ditt syn Ankh, pluss for at du faktisk tørr dele det i disse tider med økt samhold og ytringsfrihet.

Blitt herdet etter all terrorn , dette er bare ett av flere tilfeller......den lille tilliten folk har til PST er gått fullstendig til helvete.

At folk har mistet tilliten får bare være så, de vet da ikke hva de prater om. Jeg ønsker ikke orwell's visjon, for det er nettopp det som må til skal slike som ABB stoppes ved overvåking(Og selv da kan det argumenteres hvor effektivt det ville vært).

Endret av Vizla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jeg trigget av noen, f.eks folk som utøver dyremishandling, så kunne jeg brent dem levende og sett på mens jeg spiste en grandis og koste meg. (...) hadde jeg tatt en innbruddstyv i mitt hus hadde jeg havnet i historiebøkene for utøvelse av særdeles sadistisk vold. (...) ønsker en lovendring som gjør det til både lov og en plikt å drepe (..), de som utøver vold mot andre.

Litt usikker på om du er seriøs da det ble veldig merkelig.

Et hvert syn hvor man mener det er ok å skade andre når sakene kan bli løst på andre måter mener jeg er feil.

Man burde heller "kjempe" (ikke i ABB forstand) for at mennesker skal komme forbi alle fordommer og ønsker om å skade andre, og heller samarbeide om en bedre fremtid for alle mennesker. Om man er et "urmenneske" fra Norge eller et urmenneske fra Pakistan så spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar

Som tidligere påpekt så ville de møtt mye mer motstand og for dem var det ikke noe poeng å skyte ungdommer på leir men å ta ut større trusler. Forøvrig kan selv barn bruke våpen

http://oyvind.hoysat...g-uzi-for-kids/ og barnesoldater er mye brukt i enkelte land.

Hva så om barn kan bruke våpen?

Argumentasjonen og den banale sammenligningen din om å skyte nazister under andre verdenskrig stemmer kun om du mener det var greit å skyte barn av familier som passivt støttet tyskland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
. Jeg kan forstå logikken i angrepet på regjeringskvartalet ettersom det følger det samme prinsippet/ metoden som den Norske stat selv innehar og bruker (ref Libya).

Norge er et demokrati.

Relevansen finnes bare dersom ABB ikke ønsker demokrati, noe han heller ikke gjør etter hans egne utsagn om at han ønsker et kristen-fascistisk styre i Norge.

Det er spesielt dette ønsket som gjør meg forbauset over at så mange støtter ham.

Er det virkelig så mange nasjonalister ikke-demokratiske (fascister)?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Statsministeren - som andre demokratisk valgte ledere - bytter man ut ved å velge en annen. Et attentat er aller siste uvei der demokratiet er satt ut av spill. Og før noen sier at slik er det jo i Norge, så nei. Stoltenberg har stilt til valg flere ganger, og har måtte gå av før (i 2001.) At mange føler at alternativene er like ille får de takke folkeviljen for. (Eventuelt den globale konspirasjonen man måtte tro at ligger bak.)

Et attentat kan være en nødvendig utvei mot voldelige diktatorer, som Stalin og Hitler. (Selv om Hitler ble utnevnt etter etter et valg satte han republikken til side og formet et diktatur.) Skal et attentat ha noen mening må diktatoren ha reell makt, dog. Folket kan gå til opprør mot en Mugabe eller lignende. Men ofte er statslederen bare en frontfigur selv i et diktatur, dør han så utpekes en annen av mennene bak makten. (De er oftest menn. Bak en ekte diktator står idet imidlertid kke sjelden en ærgjerrig kvinne. Foran som diktator står det derimot bare unntaksvis en kvinne.)

Så kan en statsminister, om aldri så lovlig valgt, forbryte seg mot landets lover. Da stiller man ham for en demokratisk rett. Riksrettsaker mot regjeringssjefer er ikke vanlige her omkring, skjønt vi hadde en nylig på Island etter finansskandalen. Norge har hatt noen, et par for å stadfeste stortingets makt over regjeringen på 1800-tallet og regjeringen Berge etter sitt fall på 20-tallet. (Kanskje flere, ikke mitt fag dette.)

Mishandling av dyr er nok ikke en gyldig attentatgrunn...

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
. Jeg kan forstå logikken i angrepet på regjeringskvartalet ettersom det følger det samme prinsippet/ metoden som den Norske stat selv innehar og bruker (ref Libya).

Norge er et demokrati.

Relevansen finnes bare dersom ABB ikke ønsker demokrati, noe han heller ikke gjør etter hans egne utsagn om at han ønsker et kristen-fascistisk styre i Norge.

Det er spesielt dette ønsket som gjør meg forbauset over at så mange støtter ham.

Er det virkelig så mange nasjonalister ikke-demokratiske?

Hvorfor siterte du meg her egentlig ?? Har jeg noen sinne uttalt meg om hans ønsker om et kristen-fascistisk styre i Norge ??

Jeg anerkjenner ikke kristendommen som noe annet en en pest som vi for lengst burde finne en kur for. Å i det hele tatt tenke tanken på å bygge noe som helst samfunn etter en dødsreligion som kristendommen gjør meg kvalm...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Statsministeren - som andre demokratisk valgte ledere - bytter man ut ved å velge en annen. Et attentat er aller siste uvei der demokratiet er satt ut av spill. Og før noen sier at slik er det jo i Norge, så nei. Stoltenberg har stilt til valg flere ganger, og har måtte gå av før (i 2001.) At mange føler at alternativene er like ille får de takke folkeviljen for. (Eventuelt den globale konspirasjonen man måtte tro at ligger bak.)

Jeg har lenge ment at dersom man må drepe og eller på noen måte skade noen for å fremme sitt syn er det noe fundamentalt feil med det man står for. Man har kort og godt en svært dårlig sak om eneste løsning er å ty til voldelige midler for å brøyte seg frem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke rettet mot deg direkte Akasha.

Poenget mitt er bare:

Sosialister <----> SV <----> Arbeiderpartiet <-> SP <---|---> Høyre <--> FRP >----> Nasjonalister

(Jeg hopper over det meste av sentrum fordi vi er på yttersidene)

Nasjonalister angriper AP.

Da ville en Sosialistisk ABB angrepet FRP eller Høyre.

Noen "forstår" / støtter ABB.

Forstår de ikke også implikasjonene av det -- nemlig at de også må forstå at sosialister og kommunister langt, langt, langt til venstre for Arbeiderpartiet vil anse nasjonalister og hele høyresiden som legitime mål for drap og at de er tvunget til å forstå angrep fra disse partene også i deres frustrasjon over Norges samarbeid med kapitalistiske krefter og innblanding i andre lands interne anliggende og så videre?

Jeg tror ikke ABB-tilhengerene tar det inn over seg at det å legitimere udemokratiske metoder som politiske attentater ikke bare gjelder deres ytterpunkt, men ALLE ANDRE ytterpunkter også.

Ved å forstå ABB, så forstår de i samme slengen Pol Pot, Mao, Stalin, Mussolini -- alle idealister som har drept fordi samfunnet ikke er nært nok deres ideologi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ABB-tilhengerene tar det inn over seg at det å legitimere udemokratiske metoder som politiske attentater ikke bare gjelder deres ytterpunkt, men ALLE ANDRE ytterpunkter også.

Ved å forstå ABB, så forstår de i samme slengen Pol Pot, Mao, Stalin, Mussolini -- alle idealister som har drept fordi samfunnet ikke er nært nok deres ideologi.

Om de støtter hans metoder i alle fall.. Da kan de jo ikke sutre over andre heller nei.. det har du rett i...

Evnen til å sette seg inn i andres situasjon og forstå hvordan de reagerer er nok utelukkende en positiv ting.

Her er en film som jeg synes illustrerer dette svært godt:

Breivik har nok slik jeg ser det ikke denne evnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge ment at dersom man må drepe og eller på noen måte skade noen for å fremme sitt syn er det noe fundamentalt feil med det man står for. Man har kort og godt en svært dårlig sak om eneste løsning er å ty til voldelige midler for å brøyte seg frem.

DAMN straight!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har fortsatt familie og venner her i norge så blir nok værende her regner jeg med. Men nasjonalfølelsen er borte for lengst. Som pensjonist flytter jeg kanskje til et varmere land, hvor man kan sitte på en utecafe og ta en pils eller tre i solnedgangen eller noe annet gøy.

Det forundrer meg jo at man i rike norge klarer å rote det så til de grader til. norge har god nok økonomi til å skape et paradis for alle. Kutt lønningene kraftig, men kompenser med lav skatt, gratis strøm, billig bensin og mat. Gi de eldre den alderdom de fortjener. Fjern arbeidsledigheten ved å fordele jobbene på antall arbeidstagere slik at alle jobber noen få timer om dagen eller få dager i uka. Øk straffen for vold, voldtekt, ran, tyveri osv og gjeninnfør dødsstraff. Kopier systemet som enkelte stater i usa har med at tredje gang man gjør noe straffbart er det minimum 25 års fengsel. Gjør det gratis å parkere, og tilby gratis offentlig transport. Ha minst like strenge straffer for å mishandle dyr som å mishandle mennesker. Still krav til innvandrere og asylsøkere, gi dem en prøveperiode og om de fucker opp så sleng på dem en fallskjerm og dump dem dit de kom fra. Når JEG drar til et islamsk land så viser jeg respekt og forholder meg til det landets lover og regler, og jeg krever samme respekt når de kommer hit. Tøffinger som ypper seg og sier de skal ta over byen eller landet sendes umiddelbart ut med fly og fallskjerm. Gi oss et tlf nr man kan ringe anonymt og tipse om bråk hvor noen rykker ut og rydder opp. Senk standarden på fengslene, det skal uansett være lavere standard enn våre dårligste skoler, sykehjem, eldrehjem osv.

Slipp kritiske røster til i debatten, og diskuter sak uten å gå rett på latterligjøring og forsøk på diagnosering. Innfør et krav til massemedia slik at feilinformering fører til tap av retten til å utgi/sende. Fjern politikere som lyver. Innfør et pliktår f.eks hvert 5. år hvor politikere MÅ jobbe i vanlige jobber minst ett år for å få lov til å være politiker i nye 5 år. Legaliser milde stoffer som marihuana. Premier god helse, gi f.eks 20000 i året om man har en BMI under X og holder seg røykfri. Gi legene lønn eller bonus etter hvor mange de hjelper til et bedre, friskere og sunnere liv. Gi alle arbeidsløse som kan jobbe en industriarbeiderlønn for å rydde og vedlikeholde i kommunen de bor i. Få skikk på togene eller legg dem ned. Få matpriser og andre priser ned på et nivå slik at svenskene drar til oss for å handle. Innfør leveringsforbud om det oppdages kritikkverdige forhold rundt matproduksjon og dyreproduksjon. Legg ned butikker som tar imot varer fra produsenter som bryter dyrevelferd og annet. Opprett en paramilitær blodtørstig gruppe som målrettet drar rundt og henretter tunge kriminelle, gjenger, mafia, torpedoer, og andre i samme stil. Tilby en solid voldsoffererstatning om noe skulle skje på minst 10 millioner. Gi det automatisk til de som blir voldtatt, utsatt for vold osv. La det svi for staten om folk ble utsatt for slikt.

Klarer man å få til dette i første omgang så skal jeg begynne å like norge igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Cemi: Er veldig seriøs, og kunne dokumentert mitt syn via ulike resultater på personlighetstester. Glemmer aldri en uvenn og har null empati med en uvenn. Hadde auferne på utøya vært MINE fiender hadde jeg begått noe som var ti ganger verre enn hva abb gjorde og det ville vært skader som ville vært synlige fra månen. Samtidig gjør jeg ALT og mer til for mine venner og familie, og triller ut en rød løper og bygger rosa skyer som de kan sveve på. Hjelper psykiske som sliter, barn som ikke tør hilse på voksne setter seg i fanget mitt. Kort sagt tar jeg det du gir meg og returnerer det uendelig mange ganger mer.

Lenke til kommentar

Det med å flytte til et varmere land som pensjonist drømmer jeg også om, men bare fordi jeg har gikt. Norge er temmelig grusomt om vinteren... Ikke bare vil det lette på helsesystemet, boligmarkedet og så videre her i Norge om jeg flytter etter at jeg er ferdig med å jobbe, men jeg flytter litt penger til land som har mer bruk for de. All round good.

Gitt at den økonomiske situasjonen er den samme om 30 år, da... Det er jo slett ikke sikkert.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenkte på at for abb var ap den største trusselen i islamiseringen, og derfor angrep han der det gjorde mest skade med enkleste og billigste midler. For nazistene eller de allierte så var ikke ungdommer den største trusselen, og de valgte derfor andre mål. Det var forøvrig en annen post jeg svarte på, og tenkte vel da på at tyske ungdommer på treningsleir sannsynligvis var bevæpnet selv om de var unge. Videre brukte jo nazistene barn og ungdommer til å forsvare berlin de siste dagene og antar at mange allierte i den perioden drepte mange barn og unge. I en krig slippes det også bomber, ikke minst i hiroshima. Da ble også mange barn og unge drept, som ikke nødvendigvis var aktive soldater. Allikevel kaller man ikek de allierte for barnemordere i etterkant.

Jeg synes det er endel likheter med abb her, han er også i en krig hvor det blir tap når fienden angripes.

Det betyr ikke at målet med angrepet er å drepe flest mulig barn eller at han gikk spesifikt etter barn.

Såvidt jeg vet lot han være å skyte de yngste, med ett unntak av den 14 åringen som høres ut som har blitt drept ved en feil i kampens hete. skulle han vært en barnemorder så måtte han etetr mitt syn bombet en barneskole isteden for regjeringsbygget, og det ville vært meningsløst når det er ap som skulle rammes.

Lenke til kommentar

Tenkte på at for abb var ap den største trusselen i islamiseringen, og derfor angrep han der det gjorde mest skade med enkleste og billigste midler.

Men så langt har han ikke klart å begrunne noen av handlingene med noe som i det hele tatt ligner adferd vi har erfart gjennom tidligere handlinger med politisk motivert vold. Dette betyr at A) det politiske er bare et skjul for det egentlige motivet som vil være publisitet rundt seg selv (han er tross alt et ekstremt narsissistisk tilfelle, uten tvil). B) han lider av paranoid schizofreni som igjen vil si at han faktisk føler dødsangst ved tanken på AUF eller AP

For nazistene eller de allierte så var ikke ungdommer den største trusselen, og de valgte derfor andre mål. Det var forøvrig en annen post jeg svarte på, og tenkte vel da på at tyske ungdommer på treningsleir sannsynligvis var bevæpnet selv om de var unge. Videre brukte jo nazistene barn og ungdommer til å forsvare berlin de siste dagene og antar at mange allierte i den perioden drepte mange barn og unge. I en krig slippes det også bomber, ikke minst i hiroshima. Da ble også mange barn og unge drept, som ikke nødvendigvis var aktive soldater. Allikevel kaller man ikek de allierte for barnemordere i etterkant.

Igjen, handlingsmønsteret fram til de gitte situasjonene stemmer ikke overens med Breivik.

Jeg synes det er endel likheter med abb her, han er også i en krig hvor det blir tap når fienden angripes.

Så banalt og naivt har du jo vist at din verden er.

Det betyr ikke at målet med angrepet er å drepe flest mulig barn eller at han gikk spesifikt etter barn.

Såvidt jeg vet lot han være å skyte de yngste, med ett unntak av den 14 åringen som høres ut som har blitt drept ved en feil i kampens hete.

Det er ingen kampens hete i denne situasjonen. Han går rolig rundt å skyter etter ungdom som gjemmer seg eller flykter. Han er på ingen måte i en "drep eller bli drept" -situasjon.

skulle han vært en barnemorder så måtte han etetr mitt syn bombet en barneskole isteden for regjeringsbygget, og det ville vært meningsløst når det er ap som skulle rammes.

Det ligger i ordet at barnemorder er en som dreper et eller flere barn med overlegg, noe som helt klart er tilfellet her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

(...)

Det tviler jeg ikke på, skjønner tankegangen bak å behandle folk slik man blir behandlet. Innlegget var derimot mer rettet mot at det virket litt merkelig å være for å utøve vold ved å torturere/drepe alle som utøver vold eller foretar visse kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"alene i fengselet glemt og forhatt"

Forhatt ja......men neppe glemt. Vi vanlige dødlige blir glemt dog.......

"Snakker vi om en slags lovlig kvote her?"

Hvis PST leser så er nok dette galgenhumor ;)

I paranoiaens USA hadde det vil blitt slått full alarm med slike utsagn.......

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Griffar: Om en nordmann hadde drept mange tyskere så ville han nok vært en helt, selv om det kom represalier. Slike aksjoner var vel mer vanlig i danmark, flammen og citronen osv. Det jeg vil frem til er bare at mange synes det er grusomt fordi de ser på dem som uskyldige ungdommer drept av en tilfeldig gal mann. Straks man ser på krigen mot islamiseringen og de brikkene auf som del av ap hadde så forsvinner grusomhetssiden fordi det går over til å bli en krig med tap.

Var han ikke en tilfeldig gal mann? Han angrep AUF fordi det var hans fiender. Andre ekstremister har andre fiender. Hvilken fiende en random ekstremist har er ganske tilfeldig. Det kan være jøder, sunni-muslimer, hvite, innvandrere eller katolikker. I dette tilfelle var det AUF.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...