wannabe-geek Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei, jeg skal bygge meg min første mikro-pc, og da har jeg kjøpt et kabinett med strømforsyning. Denne strømforsyningen finner jeg ingen manual til, men den har ikke så fælt mange ledninger at det gjør noe. Derfor er det sikkert noen av dere som kan hjelpe med et par generelle spørsmål. 1. PCU`en har to sata-kabler. På begge kablene er det satakontakt og molex, og i tillegg er det en sånn miniplugg på den ene kabelen. Det jeg lurer på er om det spiller noen rolle hvilken av disse to kabelene jeg bruker til henholdsvis hdd og optisk drev? 2. Dersom jeg bruker disse to kabelene til hdd og dvd, kan jeg da bruke molexene på disse kablene til en overgang til pcie-strøm? Eller vil dette gå utover forsyningen av strøm til hdd/dvd, og eventuelt varmgang i kablene? Dumme spørsmål, jeg vet. Men vi må alle begynne et sted. Håper dere kan hjelpe:) Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hvis jeg tipper riktig, så er den minipluggen en floppydisk plugg ;-) Du kan bruke molex til pci-e ja, men bruk en overgang der det går 2 molex til en pci-e, for å sikre at skjermkortet får nok strøm :-) Lenke til kommentar
wannabe-geek Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Hvis jeg tipper riktig, så er den minipluggen en floppydisk plugg ;-) Du kan bruke molex til pci-e ja, men bruk en overgang der det går 2 molex til en pci-e, for å sikre at skjermkortet får nok strøm :-) Ok, siden jeg ikke skal bruke floppy så antar jeg da at det blir hipp som happ hvilken av disse to kablene jeg bruker til HDD, og forsto jeg deg rett så er det uproblematisk å bruke molexene på de samme kablene til pcie. Jeg trodde molexene var på sata-kabelen for å kunne koble til gamle ide-disker, og at man burde prøve å unngå å koble flere ting på samme kabel. Men da tar jeg deg på ordet og satser på at disse to kablene kan levere nok strøm både til hardisk, dvd og pcie-grafikkort. En annen sak er vel om selve PCU`en kan takle det. 300w er ikke mye, men med en strømgjerrig prosessor (I3 2120T 35w) så er det kanskje mulig, og jeg leste et sted at Pentium G850 i realiteten ikke dro særlig mer strøm enn 2120T, så da er jo det en billigere mulighet, men da får jeg ikke hyper-threading. Jaja, valgets kval. Tusen takk for svaret:) Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har jo en ganske ny og moderne PSU, men den tar 4 Sata og 4Molex på hver kabel. Og siden dine kabler kom med en sata og en molex på hver kabel, så burde jo dette fungere bra :-) En sata på HDD, en på optisk enhet og de resterende molexene på skjermkortet ;-) 1 Lenke til kommentar
wannabe-geek Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har jo en ganske ny og moderne PSU, men den tar 4 Sata og 4Molex på hver kabel. Og siden dine kabler kom med en sata og en molex på hver kabel, så burde jo dette fungere bra :-) En sata på HDD, en på optisk enhet og de resterende molexene på skjermkortet ;-) Den er god. Takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå