Gå til innhold

Vifte som bråker

Gjest

Anbefalte innlegg

Siden jeg er nærmest helt ku når det kommer til pc-deler spør jeg heller rom hjelp.

Jeg har en Aspire x3200 som jeg bruker en del til programmering, derfor blir jeg ofte sittende langt utover natta og blir gal av vifte støyen.

CPU tempen er lav, 25-35 grader, så klager ikke på effekten til vifta, jeg lurer derfor på om noen har erfaringer med en vifte som er så stillegående som mulig, som passer til min pc og koster så lite som mulig

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=383264#info Denne pc, bare med 2 kjernes prosessor.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvilken vifte det er som bråker. Høyst sannsynlig er det skjermkortkjøleren som er synderen.

Det finnes ettermarkedskjølere for skjermkort som nok kan benyttes med godt hell. De kan dog være tuklete å montere riktig hvis alt du har er et par klauer. ;)

Lenke til kommentar

Nei det er CPU vifta som bråker, har ettermontert skjermkort med liten vifte som ikke lager noe lyd omtrent.

Akkurat monteringen skal ikke være noe problem, liker å jobbe med små og "krevende" ting. Tar utdanning innenfor dataelektronikk så det skal gå fint :)

Er i hovedsak bare en vifte i maskinen, skjermkortet er egentlig integrert i hovedkortet men når skjermkortet røk ble det installert nytt med liten vifte som nevnt over.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er enkelt å skifte selve vifta på kjøleren - er ikke alltid det er kurant. Men går det greit kan du se på Noctua, Scythe etc når det gjelder vifter. Men vifte er ofte plukket ut for å passe til kjøleren, særlig gjelder dette den type kjølere som brukes på slike maskiner. Andre vifter kan faktisk redusere kjøleytelsen mye. Derfor bør du kanskje bytte både kjøler og vifte.

Men jeg regner med at maskina har et mATX hovedkort av AM2+ typen (muligens AM2). Da finnes det en det en del kjølere som kan passe i en liten maskin. Laget et utvalg på prisjakt.no. Disse er maks 9 cm høye - og skulle således gå i et mindre kabinett. Men du må sjekke plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...