TheNarsissist Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei, jeg har planer om å studere noe med ganske høy poengsum. Derfor har jeg planlagt at de fagene jeg ikke får 5/6 dette året, vil jeg ta som privatist vinter/vår neste skole år. Det jeg lurer på er, stemmer det at det er lettere å få en god karakter på privatist eksamen kontra å få 5/6 på alle prøvene i ett semester, eller er det bare tull? Har også hørt at sensorer ofte er litt snillere mot privatister Noen som har erfaringer eller meninger om dette? Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det varierer fra fag til fag og sensor til sensor. På eksamen har du en sjanse til å vise hva du kan, mens du gjennom et helt skoleår kan vise forbedringspotensiale og interesse i tillegg til kunnskap og engasjement. Såklart er det mulig å få femmere og seksere på privatisteksamener, men jeg tror ikke det er enklere enn å oppnå gode karakterer på standpunkt dersom du er motivert og legger ned arbeid i fagene nå som du har undervisning og kan få hjelp av lærere Lenke til kommentar
Ned Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Fallhøyden er stor med privatist kontra vgs-elev. Men er du motivert og har god oversikt over kompetansemålene så er du godt forberedt. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Muntligeksamner definitivt. Skriftlig, ganske tilfeldig, realfag (matte, fysikk) er nok ganske det samme siden tentamen er lik eksamen. Skriftlige fag samfunsfag er ganske usikkert siden det kommer i stor grad ann på sensor. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Takk for svar, er mest muntlig jeg tenker på. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Muntlige fag som kun er pugging er lettere som privatist, synes jeg. Kan du snakke for deg, og samtidig kan pensum godt i rene puggefag som samfunnsfag, historie og norsk, så er det ikke akkurat et kunststykke og få 6. Litt heldig skal man riktignok være med oppgavene man trekker. Kle deg noenlunde pent på eksamensdagen, kjem håret ditt, ta med smørbukk/annen valgfri karamell til sensor og eksaminator og uttrykk deg klart og tydelig. Trynefaktoren som mange snakker om kan du definitivt bruke til din fordel ved å fremstå seriøs i en balanse mellom ydmykhet og faglig sikkerhet. Lykke til! Endret 18. april 2012 av Gjest22 Lenke til kommentar
BigDeepThoughts Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det kommer an på hvilke fag du tar opp. Samfunnsfag er f.eks. en enkel sekser hvis du kan å reflektere og snakke, mens biologi derimot er et lite helvete fordi du må kunne hver eneste detalj. Der er det nok enklere å få 6 i standpunktkarakter, rett og slett fordi det er mindre å pugge hver gang. Det kommer jo også an på sensor og hvilket tema du får, og hvor godt du kan stoffet. Generelt er det nok lettere å få bra karakterer på en muntlig eksamen i "snakkefag" som samfunnsfag, norsk og delvis historie. Realfag fra VG2 er også forholdsvis greie hvis du har hatt dem fra før, ettersom de bare er muntlige. Notater fra forsøk du har hatt er et stort pluss. Skriftlige fag ville jeg nok holdt meg unna i størst mulig grad, med mindre du kan dem veldig godt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Takk for svar, er naturfag, geografi og mulignes samf eller engelsk jeg tenker på. Jeg kan jo allerede en del, så vist jeg leser litt intensivt før eksamen burde det jo kunne gå. Har jo ingen ting å tape på det. Bortsett fra pengene da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå