Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lettere å få god karakter på privatisteksamen kontra standpunkt?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å studere noe med ganske høy poengsum. Derfor har jeg planlagt at de fagene jeg ikke får 5/6 dette året, vil jeg ta som privatist vinter/vår neste skole år. Det jeg lurer på er, stemmer det at det er lettere å få en god karakter på privatist eksamen kontra å få 5/6 på alle prøvene i ett semester, eller er det bare tull? Har også hørt at sensorer ofte er litt snillere mot privatister

Noen som har erfaringer eller meninger om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer fra fag til fag og sensor til sensor. På eksamen har du en sjanse til å vise hva du kan, mens du gjennom et helt skoleår kan vise forbedringspotensiale og interesse i tillegg til kunnskap og engasjement. Såklart er det mulig å få femmere og seksere på privatisteksamener, men jeg tror ikke det er enklere enn å oppnå gode karakterer på standpunkt dersom du er motivert og legger ned arbeid i fagene nå som du har undervisning og kan få hjelp av lærere :)

Lenke til kommentar

Muntlige fag som kun er pugging er lettere som privatist, synes jeg. Kan du snakke for deg, og samtidig kan pensum godt i rene puggefag som samfunnsfag, historie og norsk, så er det ikke akkurat et kunststykke og få 6. Litt heldig skal man riktignok være med oppgavene man trekker.

Kle deg noenlunde pent på eksamensdagen, kjem håret ditt, ta med smørbukk/annen valgfri karamell til sensor og eksaminator og uttrykk deg klart og tydelig. Trynefaktoren som mange snakker om kan du definitivt bruke til din fordel ved å fremstå seriøs i en balanse mellom ydmykhet og faglig sikkerhet.

Lykke til!

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilke fag du tar opp. Samfunnsfag er f.eks. en enkel sekser hvis du kan å reflektere og snakke, mens biologi derimot er et lite helvete fordi du må kunne hver eneste detalj. Der er det nok enklere å få 6 i standpunktkarakter, rett og slett fordi det er mindre å pugge hver gang.

Det kommer jo også an på sensor og hvilket tema du får, og hvor godt du kan stoffet. Generelt er det nok lettere å få bra karakterer på en muntlig eksamen i "snakkefag" som samfunnsfag, norsk og delvis historie. Realfag fra VG2 er også forholdsvis greie hvis du har hatt dem fra før, ettersom de bare er muntlige. Notater fra forsøk du har hatt er et stort pluss. Skriftlige fag ville jeg nok holdt meg unna i størst mulig grad, med mindre du kan dem veldig godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...