Gå til innhold

Hvorfor begynte Anders Behring Breivik å gråte i retten i dag ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det var fordi han helt siden pågripelsen har følt seg misoppfattet og som et offer for et samfunn og påtale som i hans sinn er grunnleggende feil, og når han etter så lang tid fikk se denne filmen, følte glede og lettelse over å endelig kjenne nærhet til noe som betyr svært mye for ham. Det trigget følelsene hans.

Hvorfor skjønte ingen i Norske medier det, når det skjedde ?

Lenke til kommentar

Jeg tror det var fordi han helt siden pågripelsen har følt seg misoppfattet og som et offer for et samfunn og påtale som i hans sinn er grunnleggende feil, og når han etter så lang tid fikk se denne filmen, følte glede og lettelse over å endelig kjenne nærhet til noe som betyr svært mye for ham. Det trigget følelsene hans.

Fordi det er vanskelig å kjenne på empatien for ABB, så da blir tolkningene raskt pekt i en negativ retning hvor man alltid "gjør narr av ham" i stedet for å se på det som en menneskelig reaksjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

jeg støtter oppfattninga til norasofie. Iallefall dette punktet med Breiviks virkelighetsoppfatning, herunder hans syn på samfunnet og grunnen til at han gjennomførte det han gjorde. Det at han vil dømmes i krigsdomstol sier jo sitt, og denne episoden hvor han trakk habiliteten til norsk rettssystem under tvil

Lenke til kommentar

En skal være forsiktig med å tilskrive andre.. "folk".. meninger, men tror det har noe å gjøre med hans virkelighetsoppfatning og personlighetsforstyrrelse. Han viste gjennom dagen ingen tegn på empati eller noen følelser for andre mennesker overhodet. Ifølge de som var der uttrykte han kun følelser, et smil eller to, når han så bilder av seg selv. Hans tårer under visningen av den mest pompøse delen av hans propagandafilm har så langt jeg kan tenke meg rørt ved de eneste følelser han er i stand til å anerkjenne: den ekstreme narsissistiske kjærligheten han har for seg selv. Skulle ikke forundre meg om han ble rørt over den rolle han i sitt eget hode spiller, og det "offer" han tar som "syndebukk" i det forkvaklede verdenssynet.

Et par journalister kom med vurderinger i de baner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er empati eller ei, er forsåvidt ikke noe en kan se ut i fra et ansikt. Empati inneholder en viss form for gruppefølelse. AUF/Ap/etc for Breivik var fiender. Empatien strekker seg altså til hvilken farge det skal være på kisten. På samme måte som Marie Simonsen sin empati ovenfor menn strekker seg akkurat så langt til at hun anser at de kan leve på nåde.

Men om man skal dilte etter samfunnsreglene, så skal man gråte på de rette stedene, og ikke vise sinne uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er empati eller ei, er forsåvidt ikke noe en kan se ut i fra et ansikt. Empati inneholder en viss form for gruppefølelse. AUF/Ap/etc for Breivik var fiender. Empatien strekker seg altså til hvilken farge det skal være på kisten. På samme måte som Marie Simonsen sin empati ovenfor menn strekker seg akkurat så langt til at hun anser at de kan leve på nåde.

Men om man skal dilte etter samfunnsreglene, så skal man gråte på de rette stedene, og ikke vise sinne uansett.

Jeg er enig i det. Empati og ABB er to ord/navn som vanskelig går sammen. Men om man prøver hardt å sette seg i hans situasjon, tenker jeg at det var en "normal" måte å reagere på. - Jeg sier ikke at jeg og ville gjort det, men at han gjorde det var ikke særlig overraskende mtp. alt annet han har gjort og generelt det mennesket han er! I mitt hode har han fortsatt den diagnosen han fikk i den første sakkyndige rapporten, og da er det lettere å få empati for han. <---MERK: IKKE SYMPATI, MEN EMPATI! Selvfølgelig må jeg prøver å være mer objektiv når det gjelder hans (u/)tilregnelighet, det hadde bare vært mye enklere å forstå det grufulle når det ligger sykdom bak det.

Lenke til kommentar

Jeg tror han bare ble rørt av og se hans egen propaganda film, og derfor viste noen tårer. Han har jo ikke vist noen form for følelser for som jeg har forstått ofrene når det har vært forklaring på det.

Men har ikke helt klart å lese så mye om saken enda.

Lenke til kommentar

Fordi samtlige aviser i norge har en konkurranse om å bli mest sjokkert over alt ABB sier. Sier du at du forstår hvordan ABB fungerer så tror "folk flest" at du tenker likens som han og dermed er en sosiopat.

Jeg har enda til overs å bli sjokkert over noe av det han har sagt. Jeg anser hele forklaringen hans som ganske forutsigbar. Hva forventet folk å se, liksom? En hyperempatisk emosjonelt nedbrutt person? Neppe. Hele opptredenen hans er ikke noe annet enn forventet. Å si dette selger derimot ikke aviser.

Hele fuckings greia er et mediesirkus. Det er derfor jeg ønsker å se rettsaken direkte med videooverføring, slik at jeg slipper å måtte gjette meg frem til hvilke kunstneriske friheter avisene har tatt seg denne gangen.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tror jeg er riktig, skjønt jeg egentlig håpet dette var øyeblikket hvor han skjønte hvor patetisk han er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...