Gå til innhold

Hjelp til sykkelkjøp


Joels

Anbefalte innlegg

Vurdere å bytte ut min Diamant Extreme Zero Degree 2004-modell, men trenger hjelp til å avgjøre hvilken sykkel som skal ta dens plass.

 

Jeg vil ikke bruke mer enn 5000, helst mellom 3000 og 4000. Sykkelen skal brukes til bysykling til og fra skole, og av og til terengsykling i skog.

 

Jeg vurderer disse:

 

http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1079488

 

http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1079493

 

Disse har avlåsbar dempegaffel, og hydrauliske skivebremser. Jeg er ingen sykkelekspert, men jeg forstår det slik at det tillater variert bruk, langs både asfalt, grus og krøttersti.

 

Det jeg er bekymret over er vekten. Er en vekt på ca 13,5 kg mye? Har det noe og si for meg som bare er en hobbysykler?

 

Hvilken sykkel mener du jeg bør velge? Bør jeg velge noe annet?

Endret av Joels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybriden har en god del høyere giring, noe som er fint på asfalten og grusveiene, men ikke fullt så fint i terrenget, hvor terrengsykkelens mindre hjul og lavere giring gir deg mer utveksling i motbakkene.

 

På den annen side kan store hjul være en fordel i terreng, men da må du sjekke om hybriden kan ta større 29'er dekk (50mm eller større). Hvis denne som hybrider flest stopper ved 35-40mm vil terreng og grove grusveier by på frustrerende mange pungteringer og dårlig grep.

 

Skivebremsene er ikke de mest kurante bremsene i verden og jeg har vel ytret meg til kjedsommelighet for andre her :wee: at jeg har lite sans for el-cheapo dempegafler. For ditt bruk og budsjett kan det likevel hende at det er riktig med demping hvis du skal ut på grovere stier, men vær forbveredt på at demperne ikke er av de mest følsomme og minst vedlikeholdskrevende i verden.

 

Jeg tror hybriden ganske raskt vil si takk for seg i skogen hvis den ikke har plass for større dekk, så da blir den gjerne disket (Men sjekk som sagt om den kan ta større), men den er nok klart best på asfalten og fine grusveier.

 

En 29'er terrengsykkel ville vært et godt kompromiss for deg tror jeg, men det kan bli vanskelig i prisklassen, jeg har ingen umiddelbare forslag, men kan hende du kan finne noen overliggere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...