Boralis Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Samme feil på 4 PC-er tyder på kamera feil eller USB kabel feil. Er redd for det, for om jeg tar ut minnekortet og setter det i kortleseren så finner programvaren det , mistenker at feilen ligger i kamera,men skal forsøke å finne tak i en ny kabel og prøve først . 35 år uten problemer med kamera fikk en brå slutt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Anbefaler uansett å bruke en USB 3.0 kortleser, /Jan Kortleser er fine greier det, sålenge man ikke skal oppdatere firmware eller bruke kameraet fjernstyrt fra en pc Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Kan virke som om programmvaren ikke støtter win7 og jeg finner heller ikke støtte for dette på nikon sin side, isåfall er vel det dårlig om de ikke har uppdate for slikt . Om du med "programvaren" tenker på ViewNX fra Nikon så støtter den win7 64-bits. Men har du feks. Lightroom el. så bruk heller det til å laste inn bilder. ViewNX er et gratisprogram for å se NEF filer og er ikke brukende til så mye annet. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Nikon kaller den kabelen for UC-E6 og bør være lett å finne hos fleste fotobutikker av litt størrelse. Ca 250kr. Er vel en mini usb type b kontakt. På min egen D7000 og Nex7 bruker jeg helt vanlig chinglesisk merkevare av sorten 5m, helt greit. Har kameraet fungert før eller har det evt hatt andre eiere ? Hender jo noen må prøve å tvinge inn kabel feil vei eller bruker feil kabel osv og kortslutter litt hist og pist :-) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Høres ut som ett problem med kamera, som du selv er inne på. Anbefaler uansett å bruke en USB 3.0 kortleser, feks http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=640459 Men du må ha USB 3.0 på PC'n for å utnytte farten. Bruker selv en slik, og det går vesentlig raskere å overføre bilder fra kort til PC. /Jan Jepp, har usb 3.0 på pcen, bygde meg ny pc for ca 2 mnd siden basert på i7 prosessor . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Nikon kaller den kabelen for UC-E6 og bør være lett å finne hos fleste fotobutikker av litt størrelse. Ca 250kr. Er vel en mini usb type b kontakt. På min egen D7000 og Nex7 bruker jeg helt vanlig chinglesisk merkevare av sorten 5m, helt greit. Har kameraet fungert før eller har det evt hatt andre eiere ? Hender jo noen må prøve å tvinge inn kabel feil vei eller bruker feil kabel osv og kortslutter litt hist og pist :-) Kjøpt brukt og ment som et "ekstremkamera" der jeg ikke vil ofre D800 . Snakket med tidlige eier og han mente det kunne være feil kabel han hadde sendt med, men synest det er rart da den har rette kontakten i enden , Programmet nikon transfer skal jo åpne seg automatisk når en kobler til kamera, men det gjør det ikke og starter jeg det manuelt så finner det ikke noe kamera,men setter jeg kortet i lesern så kommer det opp , altså er det ikke forbindelse mellom kamera og pc , det betyr ikke all verden , men det er jo kjekt å slippe å ta ut kortet hver gang man er innom for ålager bildene på pcen . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 ...men det er jo kjekt å slippe å ta ut kortet hver gang man er innom for ålager bildene på pcen . Det er riktignok kjekt. Men jeg synes det er kjekkere at det går raskere å bruke kortleser. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Oppsummering: Du har prøvd kamera/kabel på 4 maskiner og det feiler på alle - Ergo ikke maskinen(e) .. Samme kabel virker på Canon så neppe kabelbrudd. Tviler sterkt på D5000 bruker helt egen mini usb kabel (D90, D7000 osv fungerer fint med standard china kabel). "USB enhet har oversteget strømgrensen på hubporten" dukker opp om det er enten feil på port eller trekkes for mye strøm. Har endel maskiner å feilsøke hvert år men aldri sett den meldinga der pga manglende driver eller feil software. Samme type feilmelding får man også på mac på samme grunnlag :-) Om du har en god lupe kan du jo kikke på kontakten på kamera / kabel og se om alt ser ok ut eller om det er tegn på at noen har brukt makt for å sette inn kabel. Du kan jo selvsagt sjekke med en orginal Nikon kabel just incase men tviler på det er feilen. Mer sannsynlig at kamera / porten på kamera er defekt. Fort gjort å bende/knekke lederene i så små porter. Bruke kortleser for å lese av data er kjappere, men det blir lite tethering muligheter på den måten og sliter jo også på luke/kort sporet i kamera :-) Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Du sa du hadde brukt samme kabel på Canon 7D hvor den fungerte, men : Sjekk følgende : Canon 7D usb port. Nikon D5000 usb port. Zoomet inn begge to. Det der er to ganske forskjellige usb kontakter. Den på 7D er UC-E4 (mini usb b) som D7000 osv bruker, den på D5000 er UC-E6 (micro usb b) som D5000 og div Nikon pocketcams bruker. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Du sa du hadde brukt samme kabel på Canon 7D hvor den fungerte, men : Sjekk følgende : Canon 7D usb port. Nikon D5000 usb port. Zoomet inn begge to. Det der er to ganske forskjellige usb kontakter. Den på 7D er UC-E4 (mini usb b) som D7000 osv bruker, den på D5000 er UC-E6 (micro usb b) som D5000 og div Nikon pocketcams bruker. Sjekka det du sier og det stemmer, det er ikke samme nei , så da er jeg ikke sikker på hvor den kabelen hører til, den har iallefall samme kontakt se her .Uansett fungerer det ikke,så feilen ligger enten i kontakten på kamera,eller så er det programvaren/driveren som ikke taler win7 Dårlig bilde men du ser den. Endret 16. april 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Ikke relevant,slettet Endret 17. april 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Om det er en fotobutikk eller databutikk i nærheten kan du jo høre med de og få prøvd en kabel på stedet. Fungerer det så er det kabelen og hvis ikke så er det stor fare for kameraet har et problem. Windows skal uansett detektere at du kobler på et kamera eller annen enhet. Det gjør den forsåvidt også men ville sagt "unknown device" eller lignende om den ikke hadde hatt drivere. Istedet sier den klart ifra at det trekkes for mye strøm, så den skjønner at noe er tilkoblet porten. Det som veldig ofte skjer på mobiler/kamera/laptops osv vi får inn er at eieren har presset inn feil kabel, fått brekt eller flyttet på noen av de pyttesmå pins. Som kan ende i kortsluttning eller bare ta den ikke har kontakt med alle ledere i kontakten. Det bildet av kontakten er nok ikke det beste, alt for liten osv men det er enten gjennskin av lys i kontakten eller kanskje en brukket leder/pin som skinner opp der. Har du lupe e.l. så sjekk at alle pins ligger som de skal i kontakten, både på kamera og ledningen. Er de på noen som helst måte skviset så kan det tyde på uheldig bruk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Var og henta en bærbar maskin med windows xp på for å teste det og når jeg satte pluggen i kameraet så slo maskinen seg av . Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Det er jo ikke noe godt tegn. Spørs om det er kun kabelen eller kamera, en fordel om det er den billige enden som har gått føyken :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå