Gå til innhold

16-biters program i XP

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre når jeg får følgende feilmelding under forsøk på å kjøre et gammelt spill:

Kan ikke kjøre et 16-biters Windows-program

En av bibliotekfilene som kreves for å kjøre E:MPSGPM"GPM".EXE kan ikke lastes inn i det 16-biters delsystemet fordi det er en Win32-DLL.

??? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en god del programmer som ikke er mulig å kjøre under XP. Slike programmer er skrevet i en tid hvor hvert program kunne ha hele maskinen for seg selv, og kunne ha fri tilgang til maskinvareressurser.

Alle moderne operativsystem er derimot laget slik at man kan kjøre mange programmer samtidig, og det skal ikke være mulig for ett program å ta over hele maskinen og ødelegge for alle andre. Dette krever at programmene følger visse regler, og det gjør antagelig ikke ditt program.

Løsningen er å bruke Win98 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Du kan da prøve med kompatibilitets modus.  

Du høyreklikker på *.exe filen og velger komp. modus.

Deretter velger du OS-type.

Dette fungerer på noen spill og programmer.

:yes: "Kjør dette programmet i kompabilitetsmodus for: .... "

Har prøvd dette, men får akkurat samme feilmelding.

...får bite i det sure eple, få tak i en gammel harddisk, og installere Win98 igjen... :shrug:

Lenke til kommentar
Hvilke program er det snakk om? Ikke gamle gode spill-klassikere vel? Disse kan du i tilfelle kjøre ved hjelp av ScummVM, genialt program. Funker ihvertfall på de fleste gamle Lucas Arts-klassikerne.

Hvis dette ikke var relevant så.....sorry :)

Joda, absolutt relevant. Det gjelder et gammelt spill fra Microprose: Grand Prix Manager 2.

Skal prøve ScummVM...om jeg skjønner noe av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...