Gå til innhold

Noctua D14 vs D14 SE2011

Simkin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*slettet*

Trodde fram til nå at 2011 varianten var utelukkende for LGA 2011, men iflg. lista for kompatibilitet for NH-D14 så er LGA 2011 også nevnt.

Beklager, aner ikke.

Noctua har noen bilder på nettsida dems over det nye monteringssystemet, men har har ikke NH-D14 så jeg veit ikke hva som eventuelt kan være ulikt.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Noctua sine hjemmesider sier følgende om de to viftene:

NH-D14SE2011:

Kompatibel med Intel LGA2011

NH-D14:

Kompatibel med [mange sokler] + LGA2011 on request [...]

Altså er NH-D14SE2011 en spesiel utgave (Special Edition) for nettopp LGA-2011. Kanskje er det en større blokk for CPU'en, ikke vet jeg, men LGA2011 er den eneste støttede sokkelen i følge Noctua's sider.

-Deluze

Lenke til kommentar

Ingen fysisk størrelsesforskjell på de 2. Forskjellen er festebrakett, og visstnok pwm kabel på vifteneO.o Var jeg ikke klar over men det var på tide!

Det vil si 4 pinners kontakt på viftene kontra de 3 de har brukt til nå.

Lenke til kommentar

Stemmer :)

Ett unntak gjelder, og det er ASUS X-Socket:

Please also note that the cooler is fully compatible with Asus Rampage IV series LGA2011 motherboards that feature Asus X-socket™. Asus X-socket™ models use an interchangeable backplate that makes it possible to install LGA1366 heatsinks, so the cooler is fully compatible with these mainboards out of the box and does not require any upgrades to be installed.

Hvis en allerede har NH-D14 kan Mounting-Kit bestilles (gratis) hos Noctua for de som kan dokumentere kjøler samt LGA2011 HK/CPU.

-Deluze

Lenke til kommentar

Hm, jeg tenkte å skaffe meg en NH-D14 for LGA 1355 1155, men hva går jeg glipp av hvis de medfølgende viftene ikke har PWM? (ellers så tenkte jeg jo å skaffe to NF-F12 PWM vifter ekstra)

Heh, jeg burde kunne dette nå, men er usikker på hva PWM innebærer, om dette har å gjøre med viftestyring eller bare en mer fornuftig måte å gi strøm til viftene.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Det er kun den ene vifta som er PWM (NF-P12 PWM). Hva PWM er kan en lese seg til på Noctua sine sider (igjen).

PWM Custom designed PWM IC with SCD

Supporting fully automatic PWM speed control, the NF-P12 PWM uses Noctua’s novel, custom designed NE-FD1 PWM IC that integrates Smooth Commutation Drive (SCD) technology. By providing smoother torque impulses, SCD suppresses PWM switching noises and thus makes the fan quieter at lower speeds.

Nøyaktig hva de mener med dette kan jeg ikke si at er like lett å få fatt på. Men jeg har en snikende mistanke om at PWM utgjør noe midt i mellom ingenting og svært lite.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...