iPostman Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har min svigerfamile i Tyskland og de vil la meg bruke bilen dem i Norge så lenge vi vil, er dette lovlig? Det er ikke snakk om eieskifte men "låne". Så spørsmålet er hvor lenge kan den bilen være her i norge? Må jeg sie fra til vegvesen? eller er det lurt å bytte eier på bilen? Takk Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Du kan ikke kjøre tysk bil i Norge. Hvis du bli stoppet må du betale moms, engangsavgift og straffeavgift. Kan med andre ord bli veldig dyrt. 1 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Ja, det må du for all del ikke finne på. Og hvis du bytter eier, blir det å regne som import, og alle avgiftene påløper. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Man kan vel ha bilen i Norge en periode, men det er en tidsfrist. Mulig det er annerledes for næringsvirksomhet og privat bruk. Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 takk for varsel. har dere en anelse på hvor mye det kan koste totalt hvis jeg importere bilen? med tanke på at jeg få den gratis og det er en wolkvagen 90' modell. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 http://mobile24.no/autos/details/160015311/0/VW-Passat-Variant-2.0-GL Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Man kan vel ha bilen i Norge en periode, men det er en tidsfrist. Mulig det er annerledes for næringsvirksomhet og privat bruk. Det tror jeg gjelder kun for personer bosatt i utlandet. http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=221728&epslanguage=nn-NO "Hovedregelen er at en bil eller annet kjøretøy som er registrert i utlandet bare kan brukes av personer som har fast oppholdssted i utlandet eller som har et tidsavgrenset midlertidig opphold i Norge." Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg har min svigerfamile i Tyskland og de vil la meg bruke bilen dem i Norge så lenge vi vil, er dette lovlig? Det er ikke snakk om eieskifte men "låne". Så spørsmålet er hvor lenge kan den bilen være her i norge? Må jeg sie fra til vegvesen? eller er det lurt å bytte eier på bilen? Skal svigers være med hit eller blir de igjen i Tyskland? Hvor lenge har du tenkt til å bruke bilen her i landet? Ifølge denne siden kan du bruke et utenlandsregistrert kjøretøy i Norge kortvarig, hvis du søker på forhånd. Søknadsskjema finner du på samme side. Du kan bruke bilen hvis du kjører sammen med en person som har rett til å bruke kjøretøyet her i landet, som svigerforeldre og fruen (såfremt hun er tysk statsborger). Hvis dette er tilfelle er det ikke nødvendig å søke. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg tror ikke det hjelper om fruen har tysk statsborgerskap. Jeg går utifra at hun har fast oppholdssted i Norge, sammen med trådstarter. Med en av svigerforeldrene i bilen vil det gå bra. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg tror ikke det hjelper om fruen har tysk statsborgerskap. Jeg går utifra at hun har fast oppholdssted i Norge, sammen med trådstarter. Med en av svigerforeldrene i bilen vil det gå bra. Nei faktisk ikke. blir du tatt bak rattet så regnes du som førere av bilen og ikke han ved siden av deg. Så er ikke vits da hvis man blir tatt må man betale mer enn hva tillsvarede bil koster i norge.. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Det stemmer det alltså. Men litt kjipt å måtte ha svigerforeldra i bilen 24/7 da Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 uff vanskelig situasjon dette her. Fruen har fortsatt oppholdtillatelse til et ubegrenset tid i tyskland, men har også 1 år her i norge. Hu er ikke eier av bilen så det vil nok ikke funke. kan vi diskutere bilens import kostnaden? hvordan regne mann ut totalen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (...) Med en av svigerforeldrene i bilen vil det gå bra. Nei faktisk ikke. blir du tatt bak rattet så regnes du som førere av bilen og ikke han ved siden av deg. Feil. Følgende tilfeller krever ikke kjøretillatelse: -du kjører sammen med en person som har rett til å bruke kjøretøyet her i landet. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ring til tollvesenet og spør. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 kan vi diskutere bilens import kostnaden? hvordan regne mann ut totalen? Sjekk Tollvesenets kalkulator. Lenke til kommentar
WF-380 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 har dere en anelse på hvor mye det kan koste totalt hvis jeg importere bilen? med tanke på at jeg få den gratis og det er en wolkvagen 90' modell. VW 90-modell blir nok litt for upresist til at det går an å anslå noen pris. Men nå har jeg nettopp sett en kollega hente hjem bilen sin fra Tyskland etter endt utenlandsopphold. Han trengte da et papir fra en forhandler på hva verdien av bilen hans var. Så kan man bare fylle ut denne, samt all annen informasjon som tollvesenets importkalkulator krever, og der har du et anslag på hva du må betale. Importkalkulatoren er her: http://www.toll.no/templates_tad/registrationtax.aspx?id=79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå