Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål ang mobilt bredbånd og router

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er relativt blank på dette, så posten min blir en blanding av et spørsmål og et har jeg forstått ting rett?

Det jeg ønsker/trenger

Jeg ønsker å ha alle mine enheter på nett via wifi på hytten og i ferieleiligheten som ligger i utlandet.

Det jeg trodde/håpet var løsnigen

En vanlig router med en sim-kort-slot. Da kunne jeg ta med routeren og bytte ut simkortet alt etter hvor jeg var.

Dette har jeg nå skjønt at ikke finnes (bortsett fra små lommrutere?). Jeg ønsket en som står koblet i strøm og har god rekkevidde.

Det jeg så trodde var løsningen

Så da at det finnes vanlige routere hvor man setter et usb-modem i. Dette er vel typen man mottar fra teleleverandøren når man bestiller mobilt bredbånd. Dette er forsåvidt greit, med da måtte jeg hatt en dongle i hvert land, begge kompatible med routeren. Routeren måtte også være fremtidskompatibel med nye usb-modem.

Jeg hadde da håpet at man fikk kjøpt usb-modem hvor man kan sette inn et simkort og slik skifte leverandør av mobilt bredbånd alt etter hvilket land man er i. Samtidig trenger man ikke å forholde seg til at USB-biten kan bli skiftet ut og at man får kompabilitetsproblemer. Jeg mener jeg fant dette (en dlink sak), men kun på en utenlands side og til en stivere pris enn jeg hadde trodd.

Men hva er egentlig beste løsningen på et slikt scenario?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android mobiltelefon med android 2.3 eller senere fungerer utmerket som hotspot med inntil 5 PC'er. Bruker selv en LG P500 nå, med tre PC'er tilkoblet. Med eksempelvis Chess Superkontant eller Chilimobil Kontant koster det maks kr 10 pr døgn her i landet, forløpig uten nedlastningsgrense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...