AnonymDiskusjon Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Etter å ha lest denne artikkelen fra dagbladet så stiller jeg meg kritisk til professoren. Det handler om en jente som liker å sminke seg og kle seg og har det som et slags hobby og deler sine erfaringer med jevnaldrene jenter. utaelse fra professor og psykolog Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø: "Dette er åpenbart en seksualiserig av unge jenter gjennom det å sminke seg og kle seg på denne dukkeaktige og forførende måten. Dette kan være ganske problematisk, sier han til Dagbladet" Og da lurer jeg følgende, er det hennes feil at voksen menn får seksuelle preferanser av a hun sminker seg og kler seg i kjole? Er det jentene generelt som selv må passe på at de ikke opphisser menn?' Jeg syns i hvertfall at professoren her tar feil og at det ikke er noe galt for en jente som henne å ha den slags hobby, men tvert i mot galt av han å tenke seksuelle tanker. Anonym poster: 7bdb92d23a39c842df3675ad60fb9831 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Er det ikke professoren som seksualiserer jenta? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Anonym poster: 7bdb92d23a39c842df3675ad60fb9831 Dette trengte du "AnonymDiskusjon" til? Sexualiseringen av barn er vanlig praksis i Japan, (og andre østlige kulturer). At vi i vesten har begynt med dette er ikke uventet. Nå har det seg slik at det er samfunnet på godt og vondt som bestemmer hva som er sexuelt akseptabelt. Se på Island der sexuell lavalder er 14 år. eller en av statene i Mexico som har sexuell lavalder på 12 år, (tror og spania har en region hvor det er 12 år). I norge er sexuell lavalder 16, (det er akkurat passe etter min mening). At en 15 åring sexualiserer sex selv med sminke, eller klær er ikke uvanlig. Om det er sunt eller ikke, er noe oppe i luften, for det har seg slik at til tross for at sex med barn, (man var gift med, eller betale for på et horehus), i Europa fram til renesansen. I USA var den sexuelle lavalderen fram til 1900-tallet 10 år i mange stater. Det er ingen historisk dokumentasjon som antyder skade, men heller ikke det motsatte. (i store deler av europa var "gifteklar" når man hadde fått mensen, noe som kan variere ifra 10-20 års alderen, avhengig av gener, kosthold, sykdom osv.). Det å sexualisere barn komersielt, og det å oppfordre yndre mennesker til å kle seg, og oppføre seg i en "sexuell", er galt i mine øyner. Men en tenåring gjør som den vil selv, så man kan ikke akkurat hindre at unge jenter kler seg slik de vil, (jeg, eller foreldrene, klarer ikke å få min 13 år gamle halv-søster til å ikke gå i minisjørt). Men som samfunn bør vi selvsagt beholde barns "barnlighet" så lenge som mulig. -frank Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Ser ikke helt problemet med hun der. Slik hun sminker seg så ser jo ho heller bare yngre og søtere ut, er ikke noe seksualisering der. Problemer er vel heller alle de som sminker og kler seg for å se sexy og eldre ut. Ganske ubehagelig følelse når du ser ei som ser fin ut men når du ser litt nøyere etter så ser du at hun umulig kan være over 18. Han burde vel heller funnet ett slikt eksempel. Og det som blir nevnt med mobbing og negative kommentarer på videoene er vel ikke akkurat unormalt nå i dag. Regner med at de fleste unge som er vokst opp med internet er klar over at de antagelig vil få en del negative kommentarer når de legger ut videoer, spesielt om det er litt uvanlige videoer. Endret 16. april 2012 av kimg85 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Mulig jeg er litt tett, men er det så seksualiserende å sminke seg som en dokke? Er det mer seksualiserende en slik 15-åringer vanligvis sminker seg? AtW 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 den der sminken så faen så dum ut. 1 Lenke til kommentar
DNA Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Ser ikke noe seksuelt i det hun gjør. Siden når var det å sminke seg en seksuel handling i seg selv? Jenta må vel ha lov til å ha en hobby uten at folk skal kalle henne et skadedyr. Folk må slutte å bry seg om hver minste detalj, og slutte å overdramatisere alle mulige småbagateller. Endret 20. april 2012 av DNA 1 Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Generelt vil jeg se det som et todelt ansvar. Enkelte jenter har det med å seksualisere seg selv i form av kroppsspråk, klesvalg osv, og er helt tydelige på hva de spiller på. Den andre delen ligger på motparten som oppfatter kvinnen som et objekt som kan brukes. I visse situasjoner går dette greit, men når man overfører denne erfaringen fra et fåtall kvinner til en egenskap som gjelder alle, da er det problematisk. For alle kvinner bør ikke og skal ikke seksualiseres. Jeg tørr å påstå at seksualisering av menn er like vanlig, men det blir en annen diskusjon. Forøvrig synes jeg videoen av hun jenta var dødscreepy. Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 2kg sminke og vips.. så er man en levende dukke... så bare falskt ut. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Er det ikke professoren som seksualiserer jenta? 100% enig! hvilken 15 år gammel jente sminker seg IKKE? Har dere sett burnkremstrollene, emoene og andre fjompa? De har det bare gøy jo. Personlig ser jeg ingenting sexy med en dokke. Så en youtubevideo med intervju med henne og moren. Jentas kommentar "eh,jeg liker stilen" mammaens kommentar "ho er en vanlig jente,som ikke drikker, røyker eller har sex,hva er problemet?" Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Folk må slutte å bry seg om hver minste detalj, og slutte å overdramatisere alle mulige småbagateller. Det er akkurat de som ødelegger alt, overbeskyttende å sjalue folk, med 0 respekt for de unge. Jeg synes dem får som fortjent, å håper dette fortsetter. Akkurat som TS her, ingen respekt, hun er jo 15, ikke 5. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hun ser bra ut og om hun faktisk ønsker å være slik er det hennes valg. Dersom det faktisk føles riktig for henne så ser jeg ikke noe galt i det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 hvem sin feil er det når unge jenter seksualiseres? Naturen eller Gud (evt Djevelen)! Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Men som samfunn bør vi selvsagt beholde barns "barnlighet" så lenge som mulig. Javel. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Er det forskjell på å kle seg ut som ei dukke på den måten og å gå på karneval? Ho er heile tida fullt kledd og viser ikkje meir enn tusenvis av andre som legg ut sminkevideoar på nett. Eg såg ikkje på det som utprega seksuelt, ikkje meir enn mykje anna ein finn på Facebook og liknande. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Er det forskjell på å kle seg ut som ei dukke på den måten og å gå på karneval? Ho er heile tida fullt kledd og viser ikkje meir enn tusenvis av andre som legg ut sminkevideoar på nett. Eg såg ikkje på det som utprega seksuelt, ikkje meir enn mykje anna ein finn på Facebook og liknande. Jeg er helt enig. Med den logikken mange følger så burde man nesten bli stemplet som pedofil etter å ha vært på badestrender. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Men som samfunn bør vi selvsagt beholde barns "barnlighet" så lenge som mulig. Javel. Hvorfor det? Er det ikke positivt at barn er barn lengst mulig? man vokser opp mer enn fort nok. Jeg, pga diverse hendelser, måtte bli "voksen" temmelig tidlig, og jeg skulle ønske jeg bare kunne hatt et par år til med den friheten det er å være barn, nemlig det å ikke ha noe ansvar, og få bekymringer. Men nå blir det veldig off-topic. Sett i sammenheng med "sexualisering av barn" så er det å unngå at, spesielt jenter, gjør seg til et mål for sexuelle tilnærminger uten at de er emosjonelt klare til å håndtere det. -frank Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Friheit og sexualitet har vel ikkje så mye til felles? Så lenge dei forstår litt kva dei driver med og beskytter seg selv, ser eg på det som ein positivt ting. Men spørsmålet er heller kvifor unge jenter gjør det? Det er jo først og fremst for å booste selvtillit, få oppmerksomehit og skille seg ut. Selv om fleire av dei er sikkert opphissa og kunne kanskje tenkt "å få seg noe", så er det langt i frå hovudgrunn til sminking og klesvalg. Sex er vel det så å si alle jenter kan spille på. Bruke det for å få oppmerksomheit. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Justin Bieber. Han seksualiserer småjenter som har mange år igjen til de er seksuelt modne. 2 Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det er Justin sin feil !!!!! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg