Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye vil det koste i året å eie bil?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på å skaffe meg bil for første gang, men vegrer meg litt siden det er så dyrt å eie bil i dette landet.

 

Jeg regnet ut at jeg må betale ca. 9 000 i året bare i forsikring, hvis jeg kjøper bil etter jeg blir 24 år i mai. Siden jeg aldri har hatt bil før, starter jeg med 20% bonus. Jeg regner med det blir billigere etter hvert år uten skader. Jeg skal i såfall kun ha ansvarsforsikring.

 

Så er det bensin/diesel, det blir jo ikke akkurat noe billigere heller, men la oss si 900..? kr i måneden for drivstoff (blir sikkert en gammel bil som da naturligvis bruker mer). Så 10 800 i året for drivstoff.

 

Altså forsikring + drivstoff blir til ca. 20 000 kr i året pluss ekstrakostnader som uventede reperasjoner og vedlikehold og EU kontroll etc. La oss si 25 000 kr i året.

 

Litt for dyrt da jeg ikke ser ut til å tjene mer enn minstelønn til gjennomsnittslønn i årene fremover, uten å gå for mye inn på hva jeg gjør.

 

Kan nevne som litt morsom informasjon at tremenningen min som bor i nærheten av Austin Texas, betaler $550 (litt over 3 000 kr) i årlig forsikring på sin bil. Og med bensinpris på 6 kr/L er det ikke mye å klage over :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pluss årsavgift på nesten 3000 i året. Pluss nye dekk hvert andre eller tredje år, både vinter og sommerdekk. Pluss diverse bompenger om du bor i nærheten av en by.

 

Frustrerende at det er så dyrt, ihvertfall for oss som bor på steder hvor vi ha bil pga manglende kollektivtrafikk..

Lenke til kommentar

Årsavgift hardde jeg helt glemt... Ja, jeg bor rett utenfor Bergen. Der jeg bor går bussen ca. annenhver eller hver time, noen ganger går det tre, nesten fire timer mellom bussene (mellom 12 og 16 på hverdager går det ingen buss). I helgene går bussene skremmende skjelden.

 

Ang. bompenger så koster det meg 15 kr hver gang jeg skal inn til Bergen, dette skal snart dobles til 30 kr. Parkering i byen er 20 kr per time.

 

Kollektivtilbudet i Bergen er bra, men så er det dårlig utenfor.

 

Så i realiteten kan jeg bare sette budsjettet mitt på bil til langt over 30 000 i året... Da næremer det seg 3000 kr i måneden, og jo mer jeg reflerkterer over dette med stadig høyere bompenger og drivstoff priser så begynner realiteten å synke inn. Deprimerende.

 

Dette tvinger jo nesten oss som ikke bor i byen til å flytte til der det er bra kollektivt bare for å komme oss rundt til jobb etc. Med 140 kr i timelønn så blir det vanskelig å betale leie for leilighet og bil samtidig.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Mye spørs på hvilken bil du har. Jeg hadde en volvo 940 (dvs typisk ungdomsbil, selv om jeg hadde den svakeste motoren med minimalt av hester) og måtte betale 11.000 i ansvar bare. Satte den på han jeg da var samboer med for å få det billigere. Da ble det et par tusen istedet. Nå idag har jeg fullkasko på en bmw med 170 hk og betaler rundt 6000 i året (16.000 kjørelengde). 70% bonus.

Min lillebror har satt bilen sin på meg, og med 20.000 i kjørelengde betaler han 200 i mnd. Så det å kunne sette bilen på noen andre til du runder 23 spares det inn mye på. Omtrent umulig å ha råd uten dette.

 

Ellers er det helt vanvittig dyrt ja. Her går det tre busser i døgnet, og kun når skolen er oppe. Dvs en eller ingen busser i skoleferiene. Og de fleste har 2-5 mil for å kjøre til jobb. Her slipper vi bompenger, men de fleste bruker en tank i uka bare for jobb.

 

Det er også lurt å ha en buffer på ihvertfall 10.000,- om noe skulle ryke på bilen. Forferdelig kjipt å sitte med ødelagt bil og ikke ha penger til reperasjon.

Lenke til kommentar

Jo, om du kræsjer inn i en annen bil og det er din skyld vil det gå ut over bonusen deres, OM du bruker forsikringa. Er lurt å ha penger nok til å cashe ut småbulker om du er uheldig. En ripe i en annen bil er fort 10.000.

 

Bonusen du tjener opp i årene frem til du er 23 er jo ikke mye, tenk på alle pengene du kaster bort.. Skal noen år med god bonus til for å tjene inn igjen det. (De fleste foreldre vet om dette problemet og kanskje tilbyr seg om du nevner det. Om du kjører forsiktig så er det ikke noe problem. Er det noen andre som kræsjer i deg, er det deres ansvar. Og kjører du av veien så bilen skades/vrakes så går heller ikke det på forsikringa om man bare har ansvar. Ergo kun tap i bonus om du bulker noen andre.)

 

Edit: De mister ikke all bonusen så du vet det. Tror det er rundt 10-20% reduksjon i bonus ved vanlig kræsj. Og altså, jeg er 26, har ikke så god råd (student), men likevel hjelper jeg lillebroren min gledelig med dette. Kanskje kjører han mer forsiktig også, siden han vet at en evt. kræsj vil skade meg økonomisk i tillegg. Er da ikke så vanvittig mye man risikere, om jeg går fra 70% til 50% så har jeg gått opp igjen til 70% på to år. Det kan regnes ut om så ønskes, sånn at man betaler tilbake tapet.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...