norasofie Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg diskuterte nylig med min far om forskjellen på sorgen av å miste en kjær person som resultat av drap eller ulykke. Her var vi visst svært uenige. Jeg mener at sorgprosessen er ekstremt innviklet for de som har mistet noen den 22. juli, i motsetning til de som har mistet noen i f. eks. en bilulykke. Ikke misforstå meg, tapet av sin kjære er like tungt uansett dødsårsak. Men jeg synes min far hadde et svært snevert syn på dette. Sorgprosessen blir jo ofte beskrevet som en rekke med faser man går igjennom. At noen har valgt å bokstavelig talt ta livet av noen du er glad i, må jo påvirke prosessen og fasene på en helt annen måte, enn at vedkommende døde som en ren tilfeldighet - som på sin side også er utfordrende å takle. Det er vanskelig, og faktisk umulig å forestille seg den sorgen de pårørende føler, da jeg takknemlig nok aldri har mistet noen som har stått meg nær, og jeg har heller ingen psykologiutdannelse. Men skulle det skje meg, ser jeg jo for meg at den ondskapen og hatet som ligger bak drapet ville plaget meg på min vei for å takle og bearbeide tapet. Nettopp dette har vi snakket om helt siden det skjedde, etthvert menneskeliv tapt er helt fryktelig uansett årsak, om det er drap, ulykke eller sykdom, men at et annet menneske har valgt å avslutte livet til den du er glad på pur ondskap får meg til å tro at sorgen sammenlagt er hardere å takle. Jeg vet jo som sagt ikke hvordan det er å være et pårørende menneske, så mulig jeg tar helt feil, men det er slik jeg forestiller meg det. Særlig når gjerningsmannen finnes overalt i media og hendelsen generelt er i nyhetsbildet og på alles lepper hele tiden, må jo dette påvirke sorgprosessen i en negativ grad? Et eksempel vi hadde i sosiologien på videregående en gang i tiden var at dersom noen mistet en i en bilulykke, ville sorgen vært lettere å takle dersom det var en helt tilfeldig ulykke, f. eks. glatt vei, enn om det var pga. en fyllekjører. Det har jeg alltid vært enig i - at dødsfallet er vanskeligere å takle dersom det er en gjerningsperson inne i bildet. Hva synes dere om dette? Tror du tapet av din kjære ville vært hardere å takle dersom noen hadde tatt han/hun fra deg med vilje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå