Gå til innhold

Levere selvangivelse som ENK - under 50' i omsetning i året - Hvilke skjemaer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lang versjon:

Jeg har et enkeltpersonsforetak ved siden av min faste jobb som jeg nå skal levere selvangivelse for. Enkeltpersonsforetaket hadde i 2011 1043,91 kroner i minus i driftsresultat(?), og jeg trenger nå å føre opp alt korrekt mot Altinn. Avskyr skjemaer angående økonomi, så trenger hjelp for å komme meg igjennom selvangivelsen.

 

I fjor gikk jeg til skattekontoret og la frem alt jeg hadde av papirer og spurte om hjelp. Regnskapet var da noe utydlig, og enkeltpersonsforetaket hadde kun et par tusen i omsetning. Da "gikk det greit", og de førte opp noen ca-tall som jeg mente ble korrekt.

 

Av den episoden lærte jeg hvor viktig det er å ta vare på alt av kvitteringer/fakturaer, og har derfor full kontroll på på alt som har gått inn ut og i 2011.

 

Problemet mitt nå er å få ført dette korrekt inn sammen med/i selvangivelsen. Jeg har i Altinn mottatt selvangivelsen for privatpersoner ("RF-1030 Selvangivelse for lønnstakere og pensjonister mv. 2011"), noe jeg etter et par timers lesing/tolkning av forskjellige skjemaer ikke tror er nok å levere i min situasjon.

 

Kort versjon:

Har i 2011 endt på et resultat på -1043,-. Har hatt en omsetning på under 50 000,- har mottat selvangivelse for privatpersjoner. Hvilke skjemaer skal jeg fylle ut?

 

-------------

 

Forenklet ser regnskapet mitt for 2011 slik ut:

Totalt inntekter: 10700,00

Totalt utgifter: 11743.91

Resultat: −1043,91

 

Alt av inntekter er for konsulenttjenester/utvikling, og alle utgiftene er for nødvendig datautstyr og en internettlinje hjemme som brukes hovedsaklig til arbeidet jeg utfører.

 

Hvilke skjema trenger jeg å fylle ut for dette, og hvilke deler av skjemaene?

 

Har hovedsaklig lest om, og forsøkt å forstå meg på, følgende skjemaer:

RF-1219 - Gevinst- og tapskonto

RF-1224 - Personinntekt frå enkeltpersonføretak (Har lest at dette må leveres ved negativt resultat, noe jeg tolker at jeg har?)

RF-1030 - Selvangivelse for næringsdrivende mv. 2011

 

Kan noen gi meg litt veiledning? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Gevinst og tapskonto" er et skjema som bare unntaksvis fylles ut. Det brukes i de tilfeller man ønsker (og har rett til) å fordele inntektsføring av en gevinst (f.eks. ved skattepliktig salg av næringseiendom) eller et tap over flere (vanligvis fem, 20% årlig) år.

 

Personinntektsskjemaet er mer vanlig å levere (særlig for de som har investert mye kapital i driftsmidler, hvor det ikke skal beregnes trygdeavgift av en beregnet avkastning på denne kapitalen), men tror ikke det er noe spesielt krav om det ved negativt resultat...

 

Slik jeg ser det, så skal resultatet ditt ( -1.044) inn på post

2.7.6/3.2.19 Næringsinntekt/underskott i næring

Hent beløpet frå RF-1175 post 0402E/F/G eller "Driftsresultat"

som er på side 6 i RF-1030 for næringsdrivende, som du burde ha fått tilsendt i posten og på AltInn. I posten 1.6.2 Positiv personinntekt kan du skrive det laveste positive tallet, 0. Det er alt som fylles ut.

 

 

Om resultatet ditt på en tusenlapp i minus er korrekt er en annen sak. Jeg bet meg særlig merke i utsagnet om at utgiftene dine inkluderte en internettlinje som hovedsakelig brukes til arbeidet. Her vil jeg påpeke at "sjablongregelen" om arbeidsgivers dekning av ansattes telefon/internett-utgifter gjelder tilsvarende for selvstendig næringsdrivende; rent praktisk betyr det at du må inntektsføre (og skatte av) "sjablongbeløpet" på 4.000 kroner (for en tjeneste; dekker du også f.eks. et mobiltlfabonnement for deg selv gjennom foretaket er maksbeløpet du skal skatte av på 6.000kr), eller de samlede internett-utgiftene minus 1.000 kroner, om det blir lavere (første 1.000 er skattefritt, de neste 4.000/6.000 skal skattes av, evt overskytende over det igjen er fradragsberettiget). Om utgiftene dine til internett eksempelvis var på 3.500, hvor du har utgiftsført hele det beløpet i foretaket, så skal du altså føre 2500 tilbake igjen (som en inntekt, eller en kostnadsreduksjon), sånn at det endelige resultatet blir at du bare har fått skattefradrag for den første tusenlappen. (var utgiftene på 5.000/7.000 eller mer, så inntektsfører du 4.000/6.000 uansett.)

 

Om du mot formodning har gjort akkurat det før du kom fram til resultatet 1.043,91, så er det godt gjort...

 

Legger vi til sjablongbeløpet på 4.000 for et abonnement, så ender du på 2.956,09 i positivt resultat i stedet, og da kan du skrive det beløpet både på 1.6.2 (personinntekt) og 2.7.6 (næringsinntekt). Du kan fylle ut personinntektsskjemaet om du vil, men på så lave inntekter (og lav egenkapital i foretaket) tar det mer tid enn bryderiet er verdt; du kan antakelig i høyden spare noen tiere i trygdeavgift på ørlite lavere personinntekt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...