QUiPS Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Heisann, det har seg sånn at idag når jeg skulle skru på pcen så ville den ikke på? Har prøvd og tatt ut kontakten, skrudd av strømmen og byttet ledning, men ingenting virker. Men noen ganger så kommer pcen på i under 1 sekund før den slår seg av igjen. Kan et ha noe med at jeg skulle sjekke om en hardisk som jeg hadde reparert virker og at den har gjort noe med pcen? Er litt usikker på om det er PSU'en siden pcen går på og jeg kommer helt frem til hvor man logger på, men der kan jeg ikke skrive eller bevege musa. (og skjermen hadde ikke frøse seg) Prøvde så og restarte og det skjedde ingenting med pcen. Jeg fortsatte å spamme på knappen og pcen skrudde seg på i 1-20 sec før den skrudde seg av igjen. Ca hver 5 gang jeg trykte. Det er en stasjonær pc som jeg bygde for ca 1 år siden. Er PSU'en defekt? Har en slik PSU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601840 Endret 15. april 2012 av T0rd Lenke til kommentar
datatec Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 hei Er trolig strømforsyningen. Har selv skiftet den minst 2 ganger. En gang var det bryteren som var deffekt. Kan jo også være andre årsaker som strømkabel hovedkort etc. Ville byttet PSU og da kjøpt en med mer watt om den du har ikke alt er mer en stor nok. Lykke til. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Har sendt mail om dette til siden hvor jeg kjøpte denne fordi dette er jo en reklamasjonssak. Tviler sterk på at det er for lite watt. Har jo hatt denne psu'en i ca 1år. Endret 15. april 2012 av T0rd Lenke til kommentar
datatec Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Mente ikke at for lite watt var årsaken, men for min egen del ble det 400watt først og så 500 og nå 750. En foretar oppdateringer og kobler stadig til mer utstyr f.eks. flere harddisker. Alt dette krever mer strøm. Om du i dag har f.eks. 500watt kan det være smart å gå opp til 750watt når du likevel skal skifte PSU. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Han har en Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU, og den er ikke dårlig i det hele tatt. Om det er PSU eller ikke, er ikke lett å si, men har du T0rd, en annen PSU du kan prøve, og den virker, så kan du nok si det er PSU'en som er kaputt. Eller det kan ha skjedd det samme som hendte meg en gang, kjøleviften i PSU'en falt av, og da vikret ikke PSU'en lenge før PC'en slo seg av. I ditt tilfelle tviler jeg på dette er tilfelle. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Han har en Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU, og den er ikke dårlig i det hele tatt. Om det er PSU eller ikke, er ikke lett å si, men har du T0rd, en annen PSU du kan prøve, og den virker, så kan du nok si det er PSU'en som er kaputt. Eller det kan ha skjedd det samme som hendte meg en gang, kjøleviften i PSU'en falt av, og da vikret ikke PSU'en lenge før PC'en slo seg av. I ditt tilfelle tviler jeg på dette er tilfelle. Hei og takk for svar Har en gammel psu på 350w jeg kan teste, men for å teste denne må jeg vel plugge ut alle hardiskene untatt den med os'et på? Har også et gammelt graffikort jeg kan sette inn siden jeg tror graffikortet mitt drar mye strøm. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Tror ikke du trenger å bytte skjermkort for å teste PSU. Skjermkortet vil ikke dra mye strøm med mindre det blir høy belastning og da må du nesten spille for at det skal skje. Du skal kun sjekke om PC'en starter normalt med den gamle PSU'en du har. Gjør den det, kan du nok regne med at Chieftec PSU'en er kaputt Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Hei igjen. Ville bare si at jeg får pc på nå, men når jeg kommer til inlogginen så virker ikke musen eller tastaturet. Har testet pcen med linux og da virker alt. Er det vært og teste med en annen psu eller burde jeg installere windows på nytt? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 PC'en starter altså med Chieftec PSU? Hvis alt virker i Linux, kan du prøve å starte WIndows i sikker modus og se om tastatur og mus virker der. Gjør de det, er det nok krøll med noen drivere i Windows normal modus eller de laster sent. Dette har også skjedd meg i XP, men etter at jeg ventet en stund virket de som normalt. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Ok skal teste det når jeg kommet hjem. Og ja det virker med chieftec psu'en. Endret 17. april 2012 av T0rd Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Hei ville bare si at det ikke virket i safe mode. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hmmm, det kan jo tyde på krøll i Windows installasjonen hvis alt virker normalt i Linux. Regner med det er snakk om USB tatstatur og mus? Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Hmmm, det kan jo tyde på krøll i Windows installasjonen hvis alt virker normalt i Linux. Regner med det er snakk om USB tatstatur og mus? Tok å reinstallerte windows og alt fungerte fint så jeg skulle bare ta og restarte den, med den hardisken jeg reparerte. Og nå virker denikke... -.- Begynner å tro at hardisken har skyld i alt dette? Eller er det at PSU'en ikke greier alle hardiskene mine? (1ssd, 3hdd) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Reparert HDD? Kunne du utdype det? Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Reparert HDD? Kunne du utdype det? Det var noe på kretskortet til hdd'en som var ødelagt og så har jeg prøvd og fikset det. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hva er dette noe? Er det disken du hadde gamle windows på, og har du nye windows og linux på den nå? Finelektronikk er ikke alltid så lett å fikse. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Nei dette er en gammel hardisk med bilder på, og jeg fant "oppskriften" på å reparere den på nettet. Windows har jeg på en SSD Jeg tror det er den hardisken som er problemet, siden det var når jeg skulle teste den at alt dette begynte. Endret 17. april 2012 av T0rd Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg vil også tro at den kan være feilkilden. Men det virker nå? Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Jepp alt virker! Skulle prøve og sette hardisken inn i pcen mens den var på og da skrudde pcen seg av igjen jeg måtte vente i ca 10min før den begynte å virke igjen. Men hva har dette å gjøre med at jeg måtte reinstallere windows? Endret 17. april 2012 av T0rd Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Alt virker uten at HDD er i altså. Det er mulig at du har kortslutten noe slik at PSU slår seg av for å beskytte seg selv og belsatning. At du måtte ha resintallere Windows vet jeg ikke noe om. Det er mulig at noe lå på den nå utilgjengelige disken som Windows trengte for å fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå